Sömnproblem under dagen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lilla jag

Sömnproblem under dagen

Inlägg av Lilla jag »

Hej Anna och alla ni andra!
Ska gå rakt på sak o tala om mitt problem. har en son på snart 4 månader som vägrar sova på dagen. Varje gång han börjar bli trött gallskriker han och vägrar ligga själv. Det enda som hjälper är att jag bär på honom. Detta börjar ta på mina krafter, både psykiskt och fysiskt. På BVC fick jag rådet att låta honom ligga och skrika sig till sömns och gå in till honom och "visa mig" någon gång ibland. Har provat det nu, men efter 45 minuters gallskrikande orkade jag inte längre. Känns så grymt på nåt vis att bara låta honom ligga där, men det kankse är det som behövs? Jag slutade amma honom när han var två veckor då min mjölk sinat, sedan dess har han fått ersättning. vilket gett vissa problem med magen. Han var förstoppad och många gånger bajsade han inte på 4-5 dagar. Har nu börjat ge messmör i ersättningen vilket gett resultat, bajsar nu en gång om dagen. Han får nu 165 ml. 4 -5 ggr om dagen, som det står på paketet och han går upp jättefint i vikt,(nästan ölite väl mycket) Så det känns inte riktigt som att det är magen som gör att han skriker som han gör, särskilt inte eftersom han bara skriker när han blir trött, annars är han en jätteglad lityen kille som skrattar o leker en himla massa! Näterna går bättre men han vaknar vid 05- tiden o cill ha mat, men det kankse är normalt när han fått kvällsmat vid 19?
Någon som vet vad jag kan göra? Jag börjar bli helt slut nu, det tar på krafterna som sagt!
Tacksam för alla svar!
Kramar till er!
Miani

Inlägg av Miani »

Jag har en dotter på 4,5 månad och känner igen detta trassel... Jag skulle INTE köpa BVC's råd och låta honom ligga och skrika bara! Vår lilltjej hade plötsligt svårt att komma till ro på sina daglurar för ett par veckor sedan och låg och protesterade väldeliga. Jag provade att skjuta på lurarna en timme då jag funderade på om jag kanske borde revidera schemat en smula då det aldrig har gjorts. Det tog ungefär en vecka av IDOGT ramsande och några gånger då jag fick gå in och lugna henne i sängen då hon hade skrikit upp sig så till den milda grad att hon inte ens hörde ramsan (och då kunde inte JAG ramsa högre... :? ). Till slut trillade dock femöringen ner och nu räcker det oftast med en ramsa, om ens det. Jag har också börjat med det berömda skrattet innan läggning (det hade jag missat helt till daglurarna... :oops: ) och det har säkert gjort sitt till också. Jag är tyvärr ganska mesig när hon skriker (vilket hon sällan gör iochförsig) och det snappade hon säkert upp också! Tog lärdom av maken som är mycket mer saklig och säker vid skrikande och gav mig fasiken på att odla Attityden, Attityden, Attityden! Nu har det gett resultat! Jobba på och ha tålamod! Lycka till! :thumbsup:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lilla Jag och välkommen hit :D

Först och främst undrar jag om du är förtrogen med barnaboken och Anna Wahlgrens "filosofi" :?: Annars är mitt varma råd att du köper denna underbara bok, som du kommer att ha glädje av under alla dina "barnaår" :!:

Varför gossen skriker, beror helt enkelt på att han blir FÖR trött, hemligheten med små (och inte så små :wink: ) barn, är att lägga dem INNAN de är förbi av trötthet! Och självklart känns det grymt av dig att lämna lillen liggande ensam att skrika sig till sömns, det ska du inte behöva göra!

Hur sover han och vart :?: Det finns massor att läsa här på forumet, men jag vill rekommendera dig att ha gossen på mage i vagn (med larm!) och på så sätt hjälpa honom somna - vagna heter det :wink: Om du går till föräldraforumsidan, och läser på verktygslådan,så står det mer där!

Så jag vill uppmana dig att läsa på här på forumet, och sedan återkomma med frågor och funderingar, för SÅKLART ska lilleman kunna somna tryggt och bra med din ledning :!:

Lycka till nu
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lilla jag

Inlägg av Lilla jag »

Hej Miar och tack för ditt svar!

jag är inte så väl förtrogen med anna wahlgrens filosofi men jag har barnaboken hemma som jag fått av min mor som hon haft mycket glädje av under mina uppväxtår. Har dock inte lusläst den, men jag har läst det jag känner störst behov av att veta just nu, sömnen bl.a.
Har nu kollat mig omkring på forumet som du rekommenderade och ser att andra har samma problem vilket känns lite betryggande, det är inte bara jag som har det såhär..Otaliga gånger har man känt sig som en värdelös mamma..
Nu har jag fortfarande några frågor dock: Det här med standardmodellen hur gör jag i praktiken? Idag känns det svårt att följa en sådan eftersom han äter ett mål på natten o ofta vaknar många gånger efter det, kan inte ge honom mat varje gång, men det finns inget annat sätt att lugna honom på, det ärd et enda som får honom att komma till ro just nu..det kommer ju inte hålla i längden..Men såhär der en dag ut nu ungefär:
Ca 06.30 vaknar av pappas väckarklocka. får ev mat om han inte fått mat i gryningen (brukar vakna vid 5-tiden för det mesta)
Ca 08.30 mat om han inte fått sen gryningen annars sovtajm
ca 10.00 vaknar o umgås
ca 11.30 mattajm igen
ca 13.00 sovtajm igen
ca 15.00 mat igen
ca 17.00 kort lur om ca 45 min.
ca 18.30 bad o myspys
ca 19.00 sista maten
ca 19.30 sover som en stock
Mellan tiderna myser vi o umgås kanske går ut o går en sväng..
Trots att jag har så tätt mellen sovtiderna blir han gnällig.. eller har jag helt enkelt inte tillräckligt tätt som det är nu? Ska han få mat vid 06.30 tiden även om han fått mat i gryningen? Hur slipper jag den tidiga måltiden då i gryningen? Många frågor jag vet, men jag vet inte alls hur jag ska göra. BVet inte om jag är dum eller nåt som inte förstår trots läsningen i barnaboken..men du kanskse kan tala om för mig o ge mig tips på hur jag ska förändra mitt nuvarande schema? vad skulle du gjort annorlunda?
tack på förhand
kram lilla jag
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Vad roligt att din mor haft glädje av barnaboken - då blir du andra generation som kör på den :!:

Snart kan din gosse sova 12-timmarsnatt, från ca 4 månaders ålder (kan rekommendera dig att skriva in gossens ålder under din sign, gå in på din profil och lägg till det!) Just nu sover han ju sina 10 timmar som han ska, ni verkar ha fina nätter :D
När du ger honom nattmålet, ska det gå väldigt fort och odramatiskt, han ska somna om och sova tills ni gör morgon (kanske pappa kan ställa ringningen lite lägre :wink: ) annars börjar det ju bli dags för eget rum snart också...
Det är detta målet som kommer att försvinna sedan, när du gör schema för 12-timmars natt!

Det jag tycker du ska göra, är att läsa på lite mer om standardmodellen, gärna i barnaboken, annars finns det beskrivet här under "verktygslådan" på föräldraforumfliken!

Han behöver ca 15,5 timmars sömn/dygn nu, vad jag kan se skulle du behöva lägga på lite sovtid - men kolla och räkna timmarna själv, och se hur många det blir :!:
SÅ jag uppmanar igen att plugga lite mer, fila på ett schema med sov och ättider - glöm inte att du kan blörja ge smakisar nu också! Glöm heller inte den sociala delaktigheten, att ha med dig sonen i dina sysslor, på bänken/bordet/babysittern och på mage såklart!

Schemalägg också utevistelserna, och låt honom vara uppe och titta när ni är ute också - han håller på för fullt att upptäcka världen, det måste du hjälpa honom med!

Jag tycker du verkar ha ett ganska bra schema, en gosse som sover sköna nätter (lite strulig sömn på dagen, kanske :wink: ) men det du behöver är lite bättre förtroende för dig själv som mamma - vilket jag tycker du verkligen förtjänar!

Och här finns vi alla forumister att räta ut (nästan) alla frågetecken :D

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"