Så mycket förvärkar

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
miar70
Kontakt:

Så mycket förvärkar

Inlägg av miar70 »

Hej alla glada :D

De två senaste dagarna har jag haft förvärkar/sammandragningar var
5´e-15´e minut HELA dagarna :!: Till saken hör att jag har svår foglossning, och rör mig så lite som möjligt, så det beror ju inte på att jag anstränger mig, direkt :roll: Har 7-8 veckor kvar, och har aldrig fått för tidigt, så det är jag inte orolig för, men det här tar så på krafterna, och jag känner att jag har inte så mycket kraft längre kvar att ta av :cry:
Ska till barnmorskan om 1 1/2 vecka, tänkte att någon av er kansek har varit med om nåt liknande :?:
Har såklart haft förvärkar förut också, men de är så ihållande, och ger sig inte... det är tur jag får sova någorlunda på nätterna, ialla fall :wink:
Och svårt att sitta här vid datorn blir det ju också :evil: - beroende som jag är :wink:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Hur är det nu? Profylax-övar du?
I så fall kan du ju öva andning när det sätter igång! :D Det kapar topparna på även förvärkar har jag läst.
Panodil/alvedon är ju inte skadligt när man är gravid (eller? :shock: ) så det borde du ju kunna ta också.
Jag har tyvärr inga egna erfarenheter att dela med mig av, hoppas andra har!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Har nog bara haft samma normala förvärkar som du haft innan. Kanske är läge att tidigarlägga besöket till barnmorskan :?: Eller att ringa henne i alla fall :?:

Sköt om dig och er :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tack anna och Susanne* :heart:

Jodå, jag profylaxandas en hel del härhemma :wink: lillan tittar lite undrande på mig... Och visst hjälper det - utan den så hade de nog blivit outhärdligt :!:
Ja, kanske får jag ta och ringa BM och höra vad hon säger... :-k En annan sak jag märkt (börjar bli lite hypokondrisk nu :wink: ) är att jag har så hög puls, 98 i vilopuls :shock: men blodtrycket är ju bra, tack och lov. Kanske är det därför jag har så mycket sammandragningar :?:
Nåväl, det sägs ju att ju mer sammandragningar, desto snabbare förlossning :D Den här lär ju gå tokfort i så fall :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
T.P

Inlägg av T.P »

Man hör ju att det ska gå fortare för varje gång..men stämmer det i ditt fall??
har du gått över tiden med alla eller oxå där olika..
ha det gott :D
barn födda 04/06/08
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Mia! :D

Tänk vilken tur du har som för öva extra :wink: :P

Självklart ska du kolla upp att allt står rätt till!

Men
:arrow: Jag har haft eviga förvärkar med alla 3. Starkare för varje barn och i månader.... :roll: Varje gång har BM sagt att "den här tänker inte ligga kvar lägre än nödvändigt, du kommer inte att gå tiden ut", men nog har jag gått tiden ut :lol: De 2 senaste har jag gått över, rejält :wink:

pm'a gärna om du vill veta mer 8)

Kramar i massor! :heart:
/Fjällmor
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

T.P :!: Ja, inte kan jag påstå att jag varit speciellt lättförlöst, man hör ju om de som har värkar i fem minuter och så slinker det ut en liten bebbe :wink: - men det har tagit sina modiga timmar, det enda som gått fortare har varit själva krystarbetet, sist hade jag tre :shock: krystvärkar :!:

Däremot har jag ALLA gånger gått exakt 19 dagar över tiden, tydligen är det tre procent av alla kvinnor som går två veckor eller mer över tiden, och SÅKLART ska jag tillhöra den gruppen :roll: Och bara två av dem har kommit "av sig själva", annars har jag blitt igångsatt.

Nu har dock BM lovat mig, att jag inte ska behöva gå så länge denna gång, pga mina fogar. Hoppas det stämmer!

Fjällmor :!: Det där om som din BM sagt, det har jag också fått höra vareviga gång, men är det nåt jag lärt mig, så inte är det att de kan och vet allt :!: Skönt att höra ändå :wink: , att fler har haft så mycket förvärkar!
Känner mig lite gnällig, bara, det blir lätt så när jag bara kan sitta/ligga och känna efter också hela tiden, så nu ska jag ta och rycka mig i kragen å sluta klaga - herregud, jag har ju en BEBIS där inne :D

Kram till er alla
Mia
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jag har också haft kraftiga förvärkar (och foglossning) med båda mina, men värre andra gången - och sådär regelbundet dessutom. 8 veckor innan BF hade jag 1-2 min värkar med 10 mins mellanrum och det höll på i 3 dgr så BM skickade mig till förlossningen för kontroll, men inte var det någon bebis på gång (De mätte värkarna och kontrollerade att jag inte var öppen). Lite vatten gick också, 3-4 veckor innan BF och då vart jag in på kontroll igen, men hon låg minsann stadigt kvar, tösen.

Så även om det inte var någon fara så tyckte jag det kändes tryggt med extrakontrollerna. Nr 1 var tidig också, 15 dgr och nr 2 16 dgr tidig. Men det tror jag inte behöver betyda så mycket i sammanhanget.

Lycka till - eller SPARK, kanske :lol: :lol: :lol:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tack Ewa :D - den sparken lär jag nog behöva :wink:

Vilka jättefina barn du har :heart:

Kram Mia
Ewa

Inlägg av Ewa »

Man tackar och bugar - å älsklingarnas vägnar. :lol: Och än så länge får man pussa på dem hur mycket man vill - är det inte fantastiskt!
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"