Artikel i Göteborgs-Posten

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
nilam

Artikel i Göteborgs-Posten

Inlägg av nilam »

Måste ju bara berätta :oops: :oops: efter att blivit inspirerad av alla här på forumet + att jag sett AW egna förlossningsfilm där hon i stort sett föder barn som de gör på film, iiiiiii,ööööööö,pust,stonk,UTE . :wink:

Var jag ju tvungen att anmäla mig till profylaxkurs, även om det var 3:e gången och att mina förlossningar varit helt ok,
på kursen i måndag så var en reporter och fotograf med och skulle göra en artikel som idag finns i tidningen, jag är citerad vid ett tillfälle och syns på bild (behöver nästan förstoringsglas men jag syns) :shock:

I stora hela en bra artikel om fördelen med att vara förberedd och att kunna slappna av när man har ont, hoppas att fler blir inspererade och vill lära sig denna teknink, i kompendiet som alla kursdeltagare får är ju Anna W och barnaboken nämnda vid flera tillfällen :D

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
T.P

Inlägg av T.P »

gud va bra..behövs uppmärksammas mkt mer detta med profylax..
själv såg jag gudrun schymans förlossning..
Min barnmorska tyckte att jag borde filmat min förlossning..och jag ångrar det nu att jag inte gjorde det..som bevis för vissa skeptiker :wink:
barn födda 04/06/08
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Men vad kul! :D
Men kan du inte länka...? Det har redan gått över till fredag på nät-tidningen, och jag förstår inte hur man får fram torsdagen... :oops:
Verkar kursen bra tycker du? Nyfiken, nyfiken...

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tycker också kursen är riktigt bra - vår instruktör fanns med i GP;s bild! Det är bara en sak som jag undrar över: det här med att "simulera en värk" genom att nypas... :? Alltså; om jag har fattat något alls går den ursprungliga profylaxtanken ut på att man med hjälp av andning och avslappning skall slippa ha ont. Här tycker jag att man utgår ifrån att man har ont, men man kan mildra/bortse från smärtan med hjälp av andning/avslappning. :roll: Jag tycker inte det är riktigt samma sak? :-k
Tittar man på videon där Gudrun föder har hon ju mycket riktigt inte ont - verkar det i alla fall inte som - men profylaxhäftet vi fick med om talar om vid ett flertal ställen hur ont det gör att föda barn, och att man med hjälp av den här tekniken skall kunna "kapa toppen" på smärtorna, och eller just "mildra." Då får jag en känsla av att de själva inte riktigt tror på att det skulle gå att föda just utan smärta, som Gudrun gör, och som Anna menar att hon har gjort varje gång... :roll:
T.P

Inlägg av T.P »

hej Päivi..tyckte precis som du...i deras häfte utgår dom fr att det gör ont..därför tyckte jag själv att kursen kompletterat med "att föda utan smärta boken" behövdes har du läst den?
barn födda 04/06/08
T.P

Inlägg av T.P »

glömde tillägga att på vår kurs i gbg så lärde dom inte ut flämtandningen..vilket jag själv upplevde som viktigast under förlossningen..men jag hade ju tränat den ändå
barn födda 04/06/08
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

T.P skrev: själv såg jag gudrun schymans förlossning.
Menar du Gudrun Schyman som i the Gurdrun Schyman, fi:s språkrör :?: :shock: :lol:
T.P

Inlägg av T.P »

jajamän :lol:
barn födda 04/06/08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Artikel i Göteborgs-Posten

Inlägg av annawahlgren »

nilam skrev:AW egna förlossningsfilm där hon i stort sett föder barn som de gör på film, iiiiiii,ööööööö,pust,stonk,UTE . :wink:
:D Va' sa'ru :?: "iiiiii, ööööö" :shock: :?:

Flamtandning med stängd mun, ja, och inte ett ljud, vill jag mena, verkligen inga iiiii och öööö, och fullkomligt smärtfritt :!:

Så QUE :?: :lol:

:D Det är väldigt många "nya" bud vad gäller psykoprofylaxen numera. Anna Wilsby driver ju en mycket framgångsrik kursverksamhet och hennes bok är levande, illustrativ, väldigt bra, liksom hennes besjälade medarbetare.

Men i den nyvakna populariteten, eller renässansen för psykoprofylax, dyker också gamla vanföreställningar upp, som att det "naturligtvis" måste göra ont att föda barn. Tongångarna var desamma under förra storhetstiden, då när Gudrun Schyman födde utan smärta i TV och syster Signe i Ystad var psykoprofylaxens i Sverige främsta revolutionär. I första Barnaboken som kom 1983 liknade jag den där attityden vid en körskolelärare som skulle hjälpa eleven att lära sig köra bil för att skicka ut honom i trafiken med körkort på fickan - och förklara att han "naturligtvis" måste krocka då och då :evil: :!:

Den riktiga psykoprofylaxen ska eliminera all fruktan för modern och all smärta och syftar till att låta barnet födas helt utan våld :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
nilam

Inlägg av nilam »

:oops: :oops: Tar tillbaka alla iii och ööö,
ville nog bara ge en bild om hur imponerad och insperarad jag blev när jag fick se din film som faktiskt visar att du inte har ont, men för de som inte sett eller profylaxat sig genom en förlossning är det nog svårt att föreställa sig hur du kunde vara lika snygg innan som efter förlossningen :wink:

anna so far so good, nu gäller det bara att träna hemma, vi får väl höras så jag får lyssna på flämtandningen som t.p fick göra, den verkar ju suverän :D hittade inte själv artikeln på nätet, den var under deras rubrik LEVA men hitade den inte, någon annan kanske är bättre :?:

Päivi, kan tänka mig att du är mer påläst om detta än många andra, och detta är säkert den lättaste vägen att ta för att folk ska förstå, har själv inte läst något mer än det som finns här och har 2 förlossningar (ej profylax) i bagaget, och jag tycker att instruktören gav en klar bild som jag kunde relatera till och en förstföderska kan nog också förstå hur en värk "känns" eller hur andningen hjälper dem genom värken, nu svamlar jag kanske..mina tankar bara

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Skicka mig ett pm, så får du mitt telefonnr, så kan vi flämtandas via telefon, det funkar det med :wink:
Jag hjälper gärna till om jag kan :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :lol: BRA!
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mindy

Inlägg av Mindy »

Angående flämtandningen så kan jag (ifall AW och anna skulle vara upptagna :wink: :lol: ) tipsa om att kolla med ert bibliotek. Jag lånade Signes (är det Jansson hon heter) uråldriga profylaxhäfte med tillhörande kassettband. Det fanns nere i bibliotekets källararkiv!
Jag läste Barnaboken och Anna Wilsbys bok och kompletterade med kassettbandet för att vara säker liksom.

Nu i mina uppföljningssamtal med två barnmorskor så har de nickat instämmande :shock: :? när jag skrutit om profylaxen; "ja, jo den är ju på väg tillbaka nu". :roll: :?
Inte ett KNYST om den INNAN. :evil:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"