Jag har en schemafundering: Dottern (6 mån om tre dagar) sover 11,5 tim natt samt fm-luren 1,5 tim, em-luren 1,5 tim samt kvällsluren 45 min. Har fungerat kanon, men den senaste veckan har hon visat tendens till att inte behöva så mkt dagssömn; hon har under sina dagslurar börjat böka runt innan hon somnar, vaknar ibland tidigare, oftast utan missnöje, men några gånger lite irriterad. Nån gång har det varit fm-luren, nån gång em-luren, nån gång kvällsluren, så det är lite svårt att säga vilken av dem som hon mest vill minska, men jag tycker nog ändå det känns som om hon har mindre sömnbehov på dagen snarare än vid kvällsluren.
Jag tänker därför att det kan vara dags att ändra lite i schemat genom att minska dagssömnen med 45 min, dels för att ge henne 12 tim natt, dels för att kapa en överbliven kvart så att den totala sömnmängden landar på 15 tim per dygn (i nuläget alltså 15 tim 15 min).
Min plan är att kapa 45 min på em-luren och låta kvällsluren fortsätta vara 45 min. Eller borde jag snarare korta ner kvällsluren till 20 min och pussla ihop resterande tid så att det blir lagom