Minska em-lur eller kvällslur för 6-mån-bebi

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lena

Minska em-lur eller kvällslur för 6-mån-bebi

Inlägg av Lena »

Go´kväll alla goa människor!

Jag har en schemafundering: Dottern (6 mån om tre dagar) sover 11,5 tim natt samt fm-luren 1,5 tim, em-luren 1,5 tim samt kvällsluren 45 min. Har fungerat kanon, men den senaste veckan har hon visat tendens till att inte behöva så mkt dagssömn; hon har under sina dagslurar börjat böka runt innan hon somnar, vaknar ibland tidigare, oftast utan missnöje, men några gånger lite irriterad. Nån gång har det varit fm-luren, nån gång em-luren, nån gång kvällsluren, så det är lite svårt att säga vilken av dem som hon mest vill minska, men jag tycker nog ändå det känns som om hon har mindre sömnbehov på dagen snarare än vid kvällsluren.

Jag tänker därför att det kan vara dags att ändra lite i schemat genom att minska dagssömnen med 45 min, dels för att ge henne 12 tim natt, dels för att kapa en överbliven kvart så att den totala sömnmängden landar på 15 tim per dygn (i nuläget alltså 15 tim 15 min).

Min plan är att kapa 45 min på em-luren och låta kvällsluren fortsätta vara 45 min. Eller borde jag snarare korta ner kvällsluren till 20 min och pussla ihop resterande tid så att det blir lagom :?: Jag frågar med tanke på vad som är bäst när hon om 1-2 mån ska skippa kvällsluren helt. Är det av den anledningen bättre att börja korta kvällsluren nu eller kan man lika gärna ta bort den rätt upp och ner när det är dags, dvs gå från 45 min till 0 min :?:
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Målet så småningom är ju att dra ihop f.m och e.m luren till ett sovpass mitt på dagen. Men det vet du ju :wink:

Du märker ju inte VILKET sovpass som strular mest, bara att det strular lite. Hade jag varit du, hade jag kapat förmiddagsluren.
Lagt henne 45 min. senare än du brukar, och korta ner.

Så gjorde jag med Ida, och det funkade bra!

Vill du hellre ta e.m-passet, så gör det! Men jag tror du ska låta kvällsluren vara kvar som den är, eftersom hon verkar mer trött då.
Jag hade kvar kvällsluren ända tills Ida var 1,5 år, men det är nog ovanligt kanske.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
JH

Inlägg av JH »

Hej Lena!

Vad kul, våra barn är nästan exakt lika gamla, och vi hade samma schema som ni tills för mindre än en vecka sedan! :D

Vi gjorde 12 timmar natt 18.30-6.30 i samband med att vi bekämpade vargarna i vargtimmen :twisted: . (Hade egentligen velat ha 19-7, men vi tänkte att i mars är det sommartid. Då kan vi helt sonika låta det vara och då blir det 19.30-7.30 istället - tänk sova till halv åtta!!! :D ).

Vi införde då också det schema du själv föreslog (45+90+45). Kan väl egentligen inte dra så många slutsatser än, men vargtimmen har verkligen blivit mycket bättre (också tack vare bättre ramsande från min sida!) och det verkar som att dagarna funkar jättebra. Hon sover alla pass, men jag får väcka henne det första passet, då hon gärna vill sova 60 min.

Hoppas ni hittar nåt som funkar för er!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Louise

Inlägg av Louise »

Hej Lena
Jag har funderat precis som JH och drömmer om sommartidsomställning i mars.
Vi har 45-90-45. Valde att korta det första passet. Efter korrigering av dagslurar sitter de som en smäck, inte minsta krångel, men pluppen skulle precis som JH skriver gärna sova lite längre på förmiddagen.
Vi har ju tyvärr inte lyckats få till 12 timmars natt, men 11.5 sitter nu nästan.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Lena

Inlägg av Lena »

Hej alla tre!

Tack för goda råd! Era svar övertygade mig om att behålla kvällsluren på 45 min istället för att börja korta ner den. Jag har nu bestämt mig för att köra 90-45-45 den här veckan och se hur det faller ut. Ska bli spännande!

Det är väl perfekt att sommartidsomställningen inte bara ger ljusare kvällar utan även ger många barns sovschema en skjuts :lol: För egen del har vi haft natt mellan kl 20 och 7.30 (men kommer nu alltså att natta kl 19.30 istället) så jag får väl tvärt emot er pussla med några marginalkvartar så att vi behåller nuvarande tider :D (snacka om i-landsproblem... :D )

Må gott!
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"