Matning enligt standardmodellen och amning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TinaT

Matning enligt standardmodellen och amning

Inlägg av TinaT »

Hej

Jag lyckas inte riktigt få till standardmodellen med enbart amning. Min son (8v) sover sällan 2 t på dagen utan mycket vagning och kämpande från min sida. Han kan därmed inte vara proppmätt trots att jag ammar honom tre gånger inom en timme och han äter fint (för det mesta). Hur gör ni andra? Får ni till proppmättheten med enbart amning eller ger ni tillägg också?

Jag har kämpat på sedan födelsen med att få standardmodellen att funka och få till den åtråvärda sömnen för lille sonen. Daglurarna funkar inte särskilt bra, han orkar sällan vara vaken mer än 1.5 timmar och natten sover han inte över första nattmålet heller ännu. Jag börjar känna mig uppgiven nu (förutom trött av allt nattjobb) och vet inte hur jag ska få till det. Det börjar kännas som ett val mellan amning och sömn, men samtidigt känns det drastiskt att ge upp en fungerande (om än inte proppmättande) amning.

Någon som har liknande erfarenheter? Hur har ni hanterat det?

Tina
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Inte ska du behöva ge upp amningen - men kanske fylla på den lite. Mot kvällskulan är inte bröstmölken alltid så mycket att hurra för. Man kan pumpa ur under dagen när det flödar rejält och ge som tillägg mot slutet av dagen.

Du misstänker själv att han inte är proppmätt och då är det svårt att få till lugna nätter.

Sammanlagt under dygnet bör han få i sig 1000 g. Svårt att kolla när man ammar, men din känsla - misstanke - ska du ta på allvar, tycker jag :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"