Hur mycket utflykter?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lillstrumpan

Hur mycket utflykter?

Inlägg av Lillstrumpan »

Jag undrar hur mycket ni andra med små sötingar gör med utflykter och så på dagarna ? Min lilla är 3 månader snart. Jag måste erkänna :oops: att jag är hemma rätt mycket, prioriterar hennes sömn som jag vet är bäst när vi är hemma. Om vi ger oss iväg är det under hennes vaken tid. Detta är visst inte alla i ens omgivning som riktigt förstår. "klart du ska komma med och äta lunch på stan" eller "du måste ju kunna ta med bebin ut och shoppa när hon sover, det ska hon ju klara". Jag börjar undra om jag isolerar mig för mycket? hur gör ni andra om dagarna? är såå nyfiken...
Stora 0630 Lilla 0903
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej :!:

Bra fråga :!: Funderar på samma sak ibland.....
Jag brukar gå ut när Victor är vaken och då ligger han på rygg, när det är dags för en lur så vänder jag honom på mage eller så får han somna på rygg och när det gått 10 minuter vänder jag honom.. Jag kan tycka att det kan bli lite jobbigt att vagna på stan, om man säger. Men det går :!: Men visst blir lurarna bättre hemma än på promenad. Men en gång om dagen brukar jag ta mig i kragen och gå ut ca 1 timme.
( jag har inte tittat på kläder, inte ens skor :shock: åt mig sedan han föddes och en bra bit dessförinnan).

Hoppas du får fler svar :)
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
T.P

Inlägg av T.P »

jag tog 2 dagar då jag handlade kläder och försökte så gott det gick med tider..men det var när han var ca 3-4 veckor..så det blev lite amning i omklädningsrum osv :lol:
lillstrumpan..hellre får man ju ett schema som funkar och e hemma lite oftare i början..än att ha en missnöjd bebis med sej överallt..
Här sovs det oxå bättre inne än så länge...
kram
barn födda 04/06/08
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej :D

Jag var hemma mer eller mindre under hela första halvåret med Vega. :shock: Till viss del självvalt, men också för att jag prioriterade mat och sömn ( jag var en extrem schemaslav ett tag :oops: :wink: )

Nu låter det som att jag bara satt inne och inte gjorde någonting, och till viss del kan jag nog se i efterhand att jag var lite väl extrem kanske. Schemat ska ju underlätta inte hindra, men jag var så fixerad vid att hon både skulle äta och sova som hon skulle att det gick före allt.

Jag gick till bvc såklart, någon gång till öppna förskolan, promenader med vagnen då hon sov osv, så ute var jag. Men luncher på stan, shopping mm förlade jag på helger eller om min sambo var hemma. Vidare bjöd vi hem en hel del människor på kvällarna då hon sov. Farmor och farfar besökte oss, eller vi dem minst en gång i veckan också.

Ta det lugnt med gott samvete. Vännerna försvinner ( förhoppningsvis) inte, och snart blir det mer stabilt med schema och hela nätter.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Singoalla

Inlägg av Singoalla »

Din lilla behöver ju knappast mer stimulans än vad er hemmiljö erbjuder 'världen måste få vara liten innan den blir stor' eller hur det nu är Anna brukar säga. Det låter lite som om du söker bekräftelse på att du FÅR vara hemma, och det får du ju förståss, din bebis är nog bara glad åt det. När JAG har behovet av att vara ute lite mer och träffa andra vuxna och bebisar så tar jag på mig stor attityd av självklarhet inför allt det nya och kör rutinerna så gott det går ändå. Brukar fungera bra och bebis har varit med på en hel del för MIG nödvändiga saker (både arbete och fritid och därmed storögt betraktat eller sovit sig igenom föreläsningar, konferenser, möten, ridtävlingar, hästutställningar, fölningar, fester, begravning, shopping mm mm) samt även en del babysim, babyrytmik osv. som inte är så nödvändigt men ganska kul :D
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej Lillstrumpan! :D

Jag är faktiskt inställd på att vara hemma mycket dessa första 5-6 månader. Dels för att det är bekvämt (läs obekvämt att packa barnvagn in och ur bil etc), dels för att jag vill ge lillsonen (också snart 3 mån) chans till en stabil start vad gäller mat men framför allt sömn. För allas skull. Storleken på världen här hemma med promenadomnejd oroar jag mig inte ett dugg för. En kortare skogstur i bärsele är en stor nog värld ju.

Givetvis blir det någon bvc-besök, frisör en gång, någon tur till Posten (..s utlämningsställe :roll: ), Apotek, men oftast i form av promenad när lillen sover.

Förvisso börjat dagschemat sitta rätt fint, men det är fortfarande en läroperiod anser jag.

Tänker att när lillen är lite större och vaken längre kan en (kortare) shoppingtur eller utelunch möjligen vara mer lämplig. Annars åker jag hellre själv :lol: när pappa vaktar långluren.

Känner mig inte ett dugg isolerad tack vare Internet! :lol: :lol: Man kan ju till och med shoppa här och så vips kommer en snäll postgubbe och plingar på dörren. :lol: Ser oftast till att bjuda hem folk när man ska träffas på lunch. Och kvällstid har det funkat utmärkt med gäster. :D

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
TinaT

Inlägg av TinaT »

Hej

Jag brukar använda en bärsjal (elastisk långsjal Sino från Looma) ibland när jag går ut och det är sovdags och den sover lillebror jättebra i. Shoppade kläder till storebror och lillen sov jättebra. Funkar inte alls lika bra med vagnen plus att man inte kommer fram lika lätt i gångarna. Dessutom är det jättemysigt att ha honom på magen.

Rekommenderas!

Tina
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Jag gjorde som så att jag "schemalade" utflykterna. Jag satte mej ner och funderade vad det var jag absolut VILLE göra, och planerade lillskruttis schema efter det. När han var mindre än 6 månader gick vi ofta på ett kvällsevenemang där hans pappa jobbar (några ggr i veckan) och där jag träffade folk. Han vande sig snabbt och eftersom det var återkommande så blev det en del av hans lilla schema. Under sommaren ville jag gärna luncha med vänner (eftersom vi är hemma i Norden bara under sommaren) och då var vi ute och "flängde" under den vakentiden. Nu har vi fortsatt med lunchtidsflänget, men det blir ibland så att vi är hos kompisar och han får leka med deras barn, eller ibland är vi ute på stan och handlar något el dyl.

Jag gillar å andra sidan inte uttrycket "flänga" eftersom det åtminstone för mej är lika viktigt att träffa folk som att andas! Att man gör det mindre med småbarn säger sig självt, men att helt ge upp det är inte JAG. Å då är det inte försvarbart inför barnen heller...
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"