Hej och tack för att du svarar så snabbt

!
Jag verkar tydligen ha missuppfattat begreppet "nyfödd". Jag får ändå "symptomen" till att stämma in på vår son då han under dagen konstant vaknar till/skriker i sömnen (?) under var enda dagslur. Varenda!
J

a, han sover på mage.

Ja, han har larm.

Ja, han svarar bra på vagning. Tycker själv att jag har fått in tekniken bra. Emellanåt är jag rädd att han skall få skador

. Fast jag måste säga att han skriker upp sig rejält ibland (och då vagnar jag lika intensivt. Rätt? Fel?) När jag skrev ovan inlägg, fick jag ju upp och hoppa rätt ofta. Sedan blev jag tvungen att lämna hemmet och maken tog över. Dock behövde han inte vagnas en enda gång efter det jag åkt utan lillen kom in i djupsömn

. Ett framsteg! Det har känts som att varje sovpass har varit en kamp eller snarare ett gympass för min del. Han har vaknat till extremt många gånger och ofta. Jag ser dock att han sover för när pipet (läs: skriket) är över så ligger han helt utslagen med öppen mun.

Den enda frågan jag inte kan svara solklart ja på är den om matningen

... Jag har inte haft något bra system med matningen. Att bara amma har inte fungerat av flera skäl som jag inte behöver gå in på. Nu ammar jag vissa pass, men kompletterar alltid med tillägg. Dock sinar väl min mjölk snart för det är lätt att ta till flaskan om amningen inte passar in i min vardag... Med flaskan känner jag mig trygg för då vet jag hur mycket han får i sig. Några 200 ml dricker han dock inte. Hälften snarare..
Jag brukar amma ca 30 min på morgonen innan storebror vaknar. Lillen blir aldrig nöjd på detta utan jag fyller på på en gång med tillägg. Problemet som ofta uppstår vid varje "mål"/vakenpass är att nästan all tid går åt till matning. På morgonen tror jag att han hinner bli trött innan han fått i sig all mat. Imorse t ex, har jag för mig att han bara fick i sig 35 ml och det är väldigt lite. Då förstår jag att han vaknar inom kort. Men han har vaknat även efter det att han har ätit 100 ml. Igår (när jag hade läst ditt avsnitt om överlevnadsångest) så tog jag upp honom varje gång och fyllde på med mera mat. Han åt bra

....
Jag känner att det finns mer att jobba på när det gäller matningen. Kanske ÄR det det som är problemet. Kanske skulle jag bara ge flaska?(köpte idag flasknapp för bebisar över 1 mån) Amningen tar ju längre tid. Känner mig osäker på detta. Hans hunger är ju så mycket bättre när han har sovit ordentligt. Nu blir det ju en hel del småätande...

Nej, jag har inte kört med "lägga tillrätta" efter varje gång han skrikit. Skall göra det i fortsättningen.
Jag måste bara påpeka en gång till att jag har vagnat järnet, både i kraft och omfång så att du förstår hur ofta han har skrikit.
Hm....vad tror du?
En fråga: när jag har tagit upp mitt problem med nära och kära, kompisar och BVC så har jag ju fått alla möjliga tips och kommentarer. De säger att "han kanske är en bebis som inte behöver ha mer sömn", "ge honom napp", "får han för mycket mat?", "alla bebisar är olika" osv.
Som det är just nu känner jag att jag inte kan gå någonstans för jag vet inte hur lillen kommer att sova. Jag vet däremot att han sover kort och sedan får jag vagna järnet. Då stannar man helst hemma...
Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06