Ja, tänk när jag åkte till Stockholm med min äldsta, då 11 mån. Hon hade gått ett bra tag och tyckte att livet var till för att upptäckas. Vilket det är!
Men oj vad förundrad jag var över stadsbarnen som satt i sina vagnar och barnstolar på cafeér...alldeles stilla

det gjorde inte lilla Mira direkt. Varför sitta och tråka i en stol, när man redan ätit upp sin mat bara för att vuxna tycker om att dricka kaffe i en timme

Nä hon ville helst knalla omkring och hälsa på folk, både ute och inne. Så för mig var det där med att fika ute och gå på stan inget lugnt alls
Och så har hon fortsatt... var i Paris när hon var tre och lillkillen ett. Mira tyckte att gå 25 meter före mamma och pappa i en 8 miljoners stad, det var väl ok

Det tyckte tyvärr inte mamma och pappa kändes lika lugnt!
Eller lillkillen, Felix, som hittade en stege som vi inte hunnit ta ner efter sotaren. Snabbt och lätt satt han nästan upp vid nocken

Han kan klättra, grabben!
Men så tittade han ner och sa " Oj, men här uppe kan ju inte jag vara, jag är ju pytteliten!"
Herregud vad jag älskar de där små nyfikna ungarna som inte kan sitta still. Men inte skulle jag bo i stan med dem, har jag insett efter några stadsresor.
Det är väl helt enkelt så att jag inte VILL att de ska vara annorlunda. Nu när de är större kan de ju de sociala koderna och går alldeles utmärkt att ta med på finare fester, restaurang och t.o.m på Duka! Men energi har de fortfarande.
Och min åsikt när det gäller trots (för vilja det har de, massor) är att det är jobbigast för dem, för de har inte läst några böcker och vet inte om att det är "trotsiga" de är. De vet bara att allt är jobbigt, men inte varför. De vet inte heller, som vi vuxna hra läst, att det "Går över" vid 3,5...
Det finns inget så underbart sällskap som barn! Äventyret börjar när man inte ser ytterdörren längre!