Folk som sitter tar in en väldig massa social delaktighet med blotta blicken. Och med händerna, förstås.
Det är lätt att tänka sig att social delaktighet måste vara så kolossalt ambitiös och aktiv, alla gånger och hela tiden. Speciellt de ömma fäderna kan få för sig att det ska GÖRAS saker i väldigt stor stil, och inte vilka enkla saker som helst utan PROJEKT. Och det blir då lätt väääldigt jobbigt... och överses, glöms eller skjuts upp till morgondagen... eller

sedan någon gång
Om pappa (eller mamma) påminner sig att allt, minsta lilla obetydliga småsak som är nödvändig för honom/henne själv, erbjuder social delaktighet, under förutsättning att barnet bara får VARA MED, kan det hela kännas enklare. Barnet får vara med och glo, helt enkelt
Kan man - barnet - då sitta, kan man också röra, rikta sina händer, ta, gripa, hålla och blanda sig i handgripligen, vilket då inte bör förhindras utan ges TID. Märkvärdigare behöver det inte vara.
Jag hade ett gäng egyptiska studenter boende hos mig en massa månader en gång. Av inte minst ekonomiska skäl fick de ta över både matlagning och brödbak. (Hushållskostnaderna sjönk rejält

) Jag blev förbluffad över hur skickliga de var. Hur hade de lärt sig laga mat, baka bröd, sy och laga, tvätta, städa? Jag visste att de i sin muslimska manschauvinistiska kultur näppeligen sysslade med sådana saker på hemmaplan. (När jag själv bodde där ett tag senare fick jag bl a se hur männen, när de ville ha en fåtölj att sitta i, knäppte med fingrarna åt första bästa kvinna att släpa fram en; inte ens det ansågs de behöva göra själva. Kvinnor skulle bada dem, kvinnor hålla fram rakspegel och rakdon, kvinnor servera dem...)
Deras svar var enkelt: "Vi såg på."
Så även vad gäller social delaktighet gäller det att passa sig för alltför energisk styrning, alltför idoga instruktioner, alltför aktiva ambitioner för barnets räkning
Den gamla goda regeln lyder:

Ge barnet förutsättningarna. Och se sedan vad lilla älsklingen gör med dem
Och förutsättningen framför alla andra är förstås att LÅTA BARNET VARA MED.
Man kan flytta en liten unge som en annan guttaperkaboll

mellan allt det som är nödvändigt för MIG, från det jag slår upp ögonen på morgonen. Det ser nipprigt ut, som det flaxas mellan "punkterna", men lilla barnet tar inget extra för det. Tvärtom.
Exempel: pappa gör frukost. Barnet sitter på bänken som en annan limpa. Pappa hämtar tidningen. Barnet sitter på hallgolvet. ("Vaaaar är tidningen

) Pappa äter och läser. Barnet sitter på bordet. Pappa hämtar saker i verktygslådan. Barnet sitter bredvid. Pappa rakar sig. Barnet sitter på handfatskanten. Pappa går ut och glor. Barnet är med och glor. Pappa gör något ute. Barnet sitter bredvid. Pappa "ritar och berättar". Barnet lyssnar, tittar och lär.
Så där kan man hålla på hela dagen. Man gör precis detsamma man skulle gjort ändå, men låter barnet vara med så att barnet 1. kan se, 2. kan röra. Man forslar med sig lilla ungen likaväl som man forslar med sig alla andra "tillbehör" man behöver.
Jag säger inte att det räcker, men det räcker väldigt, väldigt långt
Arbete är en annan sak, och arbetet bör systematiseras så det inte glöms bort. Men social delaktighet är inte "bara" arbete
Oslagbar är min sminksession (även, verkligen, för små herrar). Jag sätter mig på en säng med barnet mittemot och necessären mellan oss. Sedan sminkar jag mig. Vad gör barnet

Bara att lyssna till hur lilla barnahjärnan rasslar... Det, mina damer och herrar, är tvättäkta underhållning

För mig. Vilket väl är en annan historia.
Barnen är här för att lära. Och det är inte bara vi som lär dem. Det är världen
Social delaktighet betyder just precis det. Somlig delaktighet är tillsynes passiv men är i själva verket febrilt aktiv. (Jfr beduinlägret i Det psykiska välbefinnandet i Barnaboken

)
Ett citat (BB 2004 sid 173):

"Ingen aldrig så total kärlek kan kompensera barnets förvisning ur den socala gemenskapen, den kamp för tillvaron som gäller för DIG, "flocken" - och någonstans inom dig vet du det, i ryggmärgen.

Därför är första budet för god spädbarnsvård, som i sin tur är en förutsättning för barnets psykiska välbefinnande, att du lyckas INBILLA BÅDE DIG SJÄLV OCH BARNET ATT DU ÄR HEMMA FÖR ATT DET ÄR NÖDVÄNDIGT FÖR DIG och inte därför att du fått ett barn."
Där ligger den sociala delaktigheten

i all sin praktfulla enkelhet.