Tokiga tider? Mycket tacksam för schemaförslag!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
miali

Tokiga tider? Mycket tacksam för schemaförslag!

Inlägg av miali »

Har två små killar på 2 1/2 år respektive 8 1/2 mån, som båda är kurade och nästan alltid sover som små prinsar. :D Lillkillen har fram tills nu sovit tre pass per dag (8.45-9.30, 12-14 och 16.30-17.15) och 11 tim/natt. Stora killen sover ett pass mitt på dagen (12-14). Nu börjar lillkillen visa att han inte vill sova tre pass utan två. Flera gånger senaste veckorna har han inte somnat alls sista passet. Jag bävar inför att lägga om lillkillens tider till ett för- och eftermiddagspass, eftersom inget av barnen sover bra i vagnen och jag då oftast skulle bli "låst" inne i lägenheten hela dagen pga att sovtiderna inte överensstämmer. Samtidigt måste jag ju erkänna att det är otroligt skönt för mig att få den lugna stunden på dagen då båda sover samtidigt... :oops:

Min huvudfråga är om det skulle vara heltokigt för lillkillen att ha morgon 7 (som innan), sova 8.45-9.30 (som innan) och sedan mellan 12.30-14.30 för att därefter hålla sig vaken ända till natten som då skulle vara 19.30? Blir det allt för många timmar och ojämt fördelad längd på vakenpassen? Hur har ni andra gjort?

Tacksam för alla svar och synpunkter!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Inte alls heltokigt. Ganska klassiskt, skulle jag säga :lol: Ja, väldigt klassiskt, t o m.

Det brukar vara e m-luren som faller bort först, och där är du nu. Alldeles lagom :D

Till nöds kan man lägga in en (oplanerad) femminutare, om och när man ser att lilla barnet verkligen slokar/slocknar någon gång på sena e m, vilket kan hända någon dag ibland i nyhetsskarven. Då passar man bara tiden och väcker milt, glatt och bestämt efter exakt fem minuter :wink:

Du bör emellertid lägga på en halvtimme på nattsömnen, om han ska få ihop den sömn han behöver/dygn. Ta den på kvällen :wink: Lägg alltså kl 19 i stället.

Tycker jag.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miali

Tusen tack!

Inlägg av miali »

Tack för ditt svar! Nu är jag en trygg mamma igen, som så många gånger innan tack vara dina råd (hette "mli" när jag skrev en del innan, men har förlorat lösenordet till den inloggningen).
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"