Vad tog SHN vägen för vår 4 månaders?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Ami

Vad tog SHN vägen för vår 4 månaders?

Inlägg av Ami »

Sedan en månad tillbaka så sov vår prins 11 h varje natt utan nattmål, lite gruff ibland men för det mesta sov han GOTT! Förra veckan så var vi på babysim, vilket var lite stressigt för oss båda och han var supertrött/ ledsen på kvällen långt innan det vanliga 19.00. Kl 01.00 vaknar han STORSKRIKANDES :cry: (panikskrik!) både jag och maken störtar upp (övertygad om att det var någon som pryglar vår son). Försöker lugna honom i sängen, men han hör uppenbarligen inte oss, plockar upp honom och får slutligen tända ljuset i taket och ropa hans namn högt :!: han sänker volymen något men gråter fortfarande upprört, så jag ammar honom till sömns (jo jag vet mot alla regler men jag var helt skakad) - han sover oroligt resten av natten och vaknar redan 05.50. Samma sak händer natten därpå. Har han mardrömmar :?: Förra natten så panikskrek han inte - tack och lov!

Nu så vaknar han runt 01.00 och är vrålhungrig varje natt och vaknar 05.50, vad hände med våra gamla rutiner? Är han i någon ny fas i livet? Han äter verkligen som en tok så jag är lite osäker på hurvida jag ska försöka ta bort nattmaten, förra gången så sov han mer eller mindre över nattmålet på egen hand...

Vi började med ramsan (men vi har kört Standardsmodellen och SHN sedan 1,5 månad) i förra veckan men tycker inte att den verkar "ta" på honom när det gäller att somna om - när det gäller somna in däremot sitter ramsan som ett smäck både dag & natt. Innan så vagnade vi honom men det har vi lagt ner nu, han blir mest förbannad :shock: om man vagnar (duktig pojke - han vill somna själv )

Någon som har några kloka ord?
Ami och charmtrollet Joel :heart: en majblomma -06
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D "Ny fas i livet" :?: Ganska förvirrad "fas" i livet, skulle jag säga :!:

Ska tillägga att det där barnpsykologiska trenduttrycket "fas" gör mig smågalen :evil:

Du har med eftertryck gett honom motsägande besked. Det är inte förvånande att han är helförvirrad nu.

Du skriver: ..."plockar upp honom och får slutligen tända ljuset i taket och ropa hans namn högt. han sänker volymen något men gråter fortfarande upprört, så jag ammar honom till sömns (jo jag vet mot alla regler men jag var helt skakad) - han sover oroligt resten av natten och vaknar redan 05.50. Samma sak händer natten därpå. Har han mardrömmar? "

(Förlåt, men "ropar hans namn högt" - vad tror du hans namn säger honom, när han låg i magen för fyra månader sedan, tämligen namnlös? Vad tänkte du med det :?: )

Var inte detta en riktigt praktfullt desperat räddning undan vargen, så säg, och har du nu inte riktigt ordentligt bekräftat för lilla älsklingen att vargen stod och står där invid sängen, flåsande beredd att sätta både klor och käftar i honom :?:

Mardrömmar kan man få för mindre :cry: :cry:

Princpen för Sova hela natten-kuren är att lugna barnet där det ligger.

Ni borde vara (ha varit) rädda om de goda, sköna, lugna nätterna.

Och ni borde låta honom slippa babysim och dylikt, som ni ju själva såg att han inte orkade med.

Världen måste få vara liten innan den kan bli stor :!:

Låt lilla barnet få lugn och ro, och låt honom få sova fredad för vargen :idea:
Precis som ni själva gör och behöver.
Senast redigerad av annawahlgren den mån 18 sep 2006, 23:23, redigerad totalt 1 gånger.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
dubbelpappa

Inlägg av dubbelpappa »

Hejsan!

Det låter som att det kom in en varg i sovrummet i förra veckan. Tyvärr så bekräftade du hans värsta farhågor att den dessutom äter små barn, genom att ta upp - tända lampan - ge mat etc.

Men men, åter till ordningen som du tills för en vecka sen hade. Du ska genom handling visa honom att det inte finns några vargar eller annat otyg i sovrummet, oavsett om han vaknar vid 01.00 och är rädd för vargar (inte vrålhungrig eftersom äta det gör man på dagen) eller vid 05.50. Natten är inte slut förrän du kommer in tjoandes på morgonen och väcker honom. Verktyget du använder du dig av är ramsan. Ta i från tårna om det behövs för att överrösta honom och svara hans varg-mardrömmar på ett glatt sätt som att allt är precis som det ska och han har inget att oroa sig för. Jag kan lova dig att ramsan tar till slut!

Alltså fördelen med SHN är att man inte behöver fundera så mycket på nya faser, nya tänder och mardrömmar. Dom finns säkert men sova det gör man ändå.

Hoppas att detta kan hjälpa prinsen till att bli en utsövd kung!

/dubbelpappa
Pappa till tvillingkillar födda 040327 och en lillebror född 080222
dubbelpappa

Inlägg av dubbelpappa »

Oj då, Anna hann visst före. Kanske blev lite kaka på kaka, men vad gör väl det.. :?
Pappa till tvillingkillar födda 040327 och en lillebror född 080222
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Blir bara göttare :lol: :!:
Ami

Inlägg av Ami »

Hej Anna & dubbelpappa,
Där fick jag så jag teg :shock: jo men visst förstod jag väl att jag (i efterhand) att jag inte skulle plockat upp honom enligt SHN metoden men jag trodde typ att han fått ett getingstick eller något som han skrek :!: (var inte helt vaken när jag stormade upp) Nu är vi tillbaka på spåret igen även om vi backat 1 eller 2 steg. Att jag ropade hans namn...hmmm ja eftersom jag enligt SHN inte skulle ramsa honom innan 4 månader så blev det hans namn - jag kunde ju ropat "små grodorna" också men det föll sig inte naturligt :lol:

Min fråga var egentligen inte vad jag ska göra utan snarare, är det vanligt att sådana småttingar får mardrömmar? Jag har inte hört talas om att de kan få det vid så låg ålder...

Angående babysimmet så kan man ju vara klok i efterhand och konstatera att det inte var lämpligt för honom men det visste vi ju som sagt inte förrän vi provat :(
annawahlgren

Re: Vad tog SHN vägen för vår 4 månaders?

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag ska försöka förklara mig; förstår att du både känner dig trampad på tårna och föranledd att förklara dig.
Ami skrev:Försöker lugna honom i sängen, men han hör uppenbarligen inte oss, plockar upp honom och får slutligen tända ljuset i taket och ropa hans namn högt. - - Har han mardrömmar :?: Förra natten så panikskrek han inte - tack och lov!
I scenen du beskriver var han uppenbarligen inte vaken. Ni la ner stor möda på att väcka honom (bl a ropa högt; likgiltigt förstås vad du ropar, som du skriver) Vad ni for efter här, i er egen förskräckelse, var, i praktiken, att HAN skulle lugna ER - på ett eller annat sätt komma med förklaringen till sitt plötsliga skrik, tala om att det inte var någon fara, att ingenting hade hänt,
att ni kunde känna er lugna igen. "Det var bara en mardröm", typ.

Det här illustrerar ett förhålllningssätt gentemot små barn och, därmed, gentemot det egna föräldraskapet, som är legio i dessa dagar (utom på dessa forum, får man säga :idea: ) nämligen att de vuxna frågar och barnen förväntas svara. Barnen förväntas ta både ledning och personligt ansvar (de "vill", de "vägrar") medan de vuxna avsäger sig detsamma eller aldrig axlar det. När det då gäller riktigt små barn, som inte kan tala och "förklara hur de känner" (som om nu det vore samma sak :evil: ) letar man yttre s k förklaringar till det inför vilket man står som ett levande frågetecken. "Fas" :?: "Utvecklingssprång" :?: Eller som du skriver nu:

"Min fråga var egentligen inte vad jag ska göra utan snarare, är det vanligt att sådana småttingar får mardrömmar? Jag har inte hört talas om att de kan få det vid så låg ålder... "

Jag vet inte om du förstår vad jag menar. Min avsikt är verkligen inte att såra eller förvirra dig. Men s k yttre förklaringar (som om jag t ex skulle säga: "Det är väldigt vanligt att fyramånaders bebisar har mardrömmar och det är inte farligt, även om det är väldigt jobbigt för dig aom förälder att lyssna på skriken, så anvnd öronproppar och ta emot varma styrkekramar och försök härda ut, så går det över") hjälper inte det som är så innerligt viktigt i samröret med små barn:

:arrow: att förstå, att till varje pris försöka förstå, att KOMMUNIKATION PÅGÅR (borde få pågå).

Barnet är ingen liten tingest, som bär sig åt si eller så. Barnet har skäl. Det handlar om frågor respektive reaktioner. Du såg själv att babysimmet inte var någon hit. Men du förstod inte barnets reaktioner. Den våldsamma oro och fruktan för vargen (i för dagen just denna skepnad) som födde ett ångestskrik ("kommer vargen och tar mig nu :?: ) besvarade ni med att ytterligare skrämma upp, skärra, förstärka. Ni bekräftade vargen för barnet för att själva bli lugnade.

Förstår du :?:

Därför är några av nyckelorden, när det gäller att bemöta spädbarns skrik:

:arrow: Lyssna av - försök förstå - tysta inte till varje pris :!: Ge barnet tid och utrymme att uttrycka sig tills ni förstår.

:arrow: Ge inte frågorna i retur - ge svaren, i handling, i ledning, under personligt ansvar :!: Barnets reaktion på de rätta svaren ska vara lättnad.

Så om du förstår, tycker jag din fråga ska vara just den du inte tyckte den var: vad du ska göra.

Att lugna barnet där det ligger - SHN-kurens enkla basprincip - är alltså inte en "metod", en "teknik" i första hand. Det är ett i ordets rätta mening betryggande svar, i handling: "NEJ, min älskling, vargen kommer inte och tar dig. Du kan sova alldeles lugnt. Vi bevakar dina intressen. Ingenting ont ska hända dig. Vi finns här till skydd för vargen, och vi ser till att den inte kommer i närheten av dig. Du kan vara fullkomligt lugn."

Det är detta ramsan förmedlar. Inte orden i den - utan förhållningssättet, Attityden i den :wink:
Ami

Inlägg av Ami »

Tackar för en mer välformulerad utveckling på ditt svar!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"