Hej!
Jag har två frågeställningar som jag gärna skulle vilja ha hjälp med. De hänger ihop, så har jag tur löser den ena den andra.
Vår Olle är en glad och utåtriktad kille på snart 14 mån som har detta schema idag:
07.00 Vakna, välling och lek
08.00 Äta frukost tillsammans med pappa (som är hemma i höst)
10.00 Sova i 90 minuter
12.00 Äta lunch
14.30 Eftermiddagslur på 45 minuter med efterföljande mellanmål
18.00 Middag med mamma och pappa
19.00 Bad
19.30 Välling och läggdags
Med detta schema ska Olle få 13 tim och 45 min's sovtid. Det är aldrig några problem att somna på kvällarna.
Problemet är morgnarna. Vi har hållt på med SHN-kuren sedan han var ca 7 månader och han har sedan dess vaknat vid 07.00 ca fyra gånger...
I morse t ex vaknade Olle kl. 05.00. Mamma hoppade upp med en gång och ramsade, vilket gjorde att han tystnade. Fram till 05.45 hörs småpip då och då, sedan börjar han protestera högljutt. En ny ramsning innan mamma hoppade i duschen, men den följs av ännu högre protester och ganska snart börjar han gråta. Jag plockar upp honom strax efter och han visar tydligt att det är till köket vi ska gå och fixa hans välling.
Detta utspelar sig nästan varje morgon med start någon gång mellan 05.00 och 06.15. Vi lyfter alltid upp honom innan han hinner börja gråta på allvar och han visar nästa alltid tecken på hunger. De få gånger vi provat att gå in och puffa honom efter andra ramsan, har det nästan alltid resulterat i att han blivt ännu argare/ledsen och slutar inte gråta. På kvällen äter han bra av både middag och vällingen.
Under sommaren har vi provat pangramsande under veckolånga perioder (vi sov med baby watchen vid sängen påslagen hela nätterna). Vi märkte en förändring under den period då han vaknade runt 04.30 på morgnarna och istället flyttade fram vaknandet till 06.00. För övrig har pangramsandet inte flyttat fram tiden mycket längre än till 06.00.
Fråga 1: Finns det någon lösning på vårt problem eller är vår guldklimp förprogramerad till att bara vakna 06.00?
Jag planerar att lägga om hans schema. Dels hoppas jag att hans sovmorgnar ska bli längre, dels tycker jag att inte sovtiden på eftermiddagen verkar funka riktigt för honom längre.
Han vaknar ju till redan någon gång mellan 05.00 och 06.00, och är därför oftast jättetrött när klocka närmar sig 10. Han slocknar direkt och sover sina 90 minuter och verkar dessutom kunna sova ytterligare en stund. De 45 minuter på eftermiddagen är däremot lite svårare att få till. Det kan ta upp till 30 minuter innan han somnar och han har lätt för att vakna till om något stör.
Jag har börjat titta på ett nytt schema och skulle uppskatta om jag kunde få lite inspel på det innan vi rullar igång. Jag har några önskemål:
- Fortsatt samma lägg- och vaknatid
- Middag kl. 18.00 så att både mamma, pappa och Olle är hemma och äter tillsammans
Detta är förslaget:
07.00 Vakna, välling och lek
08.00 Äta frukost tillsammans med pappa (som nu är hemma)
10.00 Sova i 120 minuter
12.15 Äta lunch
15.00 Mellanmål
18.00 Middag med mamma och pappa
19.00 Bad
19.30 Välling och läggdags
Fråga 2: Är detta ett lämpligt schema för en 14 månaders samt kan denna lösning hjälpa oss att få Olle att sova fram till 07.00 på morgnarna?
Ser fram emot tips och förslag!
Ulf (pappa till Olle, född 7 juli 2006)
Ps. Det skrivs mycket om attityd i alla forumen. Jag skulle vilja påstå att just den biten inte är något problem för oss. Att dessutom bägge föräldrarna är körsångare har gett oss lite extra magstöd i ramsandet.
Tidiga morgnar och nytt schema
-
fjällström
- Kontakt:
Vår lilla tjej Sara, 13 månader började vakna tidigare och tidigare för varje dag. Vi lade då om hennes schema så nu sover hon bara en gång på dagen. Tanken är att hon ska sova 1,5 timma, men det gör hon aldrig
I bästa fall en timma, sen är hon utvilad (enligt henne själv, mamma håller inte med
).
Nåja, de tidiga mornarna har blivit bättre
Nu sover hon natt 19-07 och kl 12 lägger vi henne på dagen. Hon vaknar då oftast vid ett-tiden redan, men hon verkar klara sig bra i alla fall
Vi ger henne ju förutsättningar att sova mera, men icke. Inför en dagslur, men inte så tidigt på förmiddan för då blir det så länge till kvällen
Vi lade den mitt emellan godmorgon och godnatt. Ha sen inte för bråttom med att utvärdera resultatet
Det tar några veckor innan man kan säga bu eller bä. Lycka till 
Nåja, de tidiga mornarna har blivit bättre
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor 
Sara 0507 och Elin 0702
Sara 0507 och Elin 0702
Hej fjällström!
Tack för ditt svar. Ditt förslag låter bra.
Jag har en fundering när det gäller läggtiden på dagen. Jag förutsätter att ni gav Sara lunch innan hon skulle sova. Var hon trött vid den tiden på dagen?
Anledningen till att jag frågar är att vi nämligen gjorde ett försök i somras, då vi försökte natta Olle vid 13.00, efter att han ätit lunch. Det gick inte att få i honom nästan någon mat för han var så trött (somnade en gång i barnstolen...). Nu är han ju äldre och vi behöver inte låta det gå så långt som till kl. ett (även om det skulle vara mitt emellan godmorgon och godnatt), så det funkar säkert bättre.
Har du något du kan dela med dig av kring att äta innan barnet ska sova? Vi vill gärna att han äter runt 11.30-12.00, så vi kan äta tillsammans.
Hej!
Tack för ditt svar. Ditt förslag låter bra.
Jag har en fundering när det gäller läggtiden på dagen. Jag förutsätter att ni gav Sara lunch innan hon skulle sova. Var hon trött vid den tiden på dagen?
Anledningen till att jag frågar är att vi nämligen gjorde ett försök i somras, då vi försökte natta Olle vid 13.00, efter att han ätit lunch. Det gick inte att få i honom nästan någon mat för han var så trött (somnade en gång i barnstolen...). Nu är han ju äldre och vi behöver inte låta det gå så långt som till kl. ett (även om det skulle vara mitt emellan godmorgon och godnatt), så det funkar säkert bättre.
Har du något du kan dela med dig av kring att äta innan barnet ska sova? Vi vill gärna att han äter runt 11.30-12.00, så vi kan äta tillsammans.
Hej!
-
fjällström
- Kontakt:
Hej, igen!
Vi ger Sara lunch kl 11 och därefter brukar vi gå ut (för att hålla oss vakna)
Sen kl 12 lägger vi en trött sjej som verkligen vill sova
Nu har hon äntligen börjat sova 1,5 timma så nu orkar hon bättre att vara vaken till kl 12 på förmiddagen. Och faktiskt tycker jag mig se att ju bättre dagslurar, dessto bättre nattsömn
Sömn ger sömn
Nu ska jag tillbaka till min paltgryta
Lycka till
Vi ger Sara lunch kl 11 och därefter brukar vi gå ut (för att hålla oss vakna)
Nu ska jag tillbaka till min paltgryta
Lycka till
Sara 0507 och Elin 0702
Sara 0507 och Elin 0702
-
fjällström
- Kontakt:
Hur går det för er
Är det bara en dagslur som gäller nu, eller
Vi har efter en rad sjukdomar nu tagit strid för att få tillbaka de underbara nätterna och dagarna
Vi är på god väg men fortfarande inte framme vid målet. Men man ska ju bara se framåt 
Vi har efter en rad sjukdomar nu tagit strid för att få tillbaka de underbara nätterna och dagarna
Sara 0507 och Elin 0702
Sara 0507 och Elin 0702
Hejsan!
Tack för ditt intresse. Jag hade laddat för att sätta igång med omställningen fr o m idag, måndag. I helgen vart Olle sjuk, så nu får jag skjuta på det tills han är OK igen. Det räcker att den lilla kroppen får kämpa med en sak åt gången. Förhoppningsvis kan jag dra igång senare i veckan.
Kämpa på med era utmaningar!
MVH
Ulf
Tack för ditt intresse. Jag hade laddat för att sätta igång med omställningen fr o m idag, måndag. I helgen vart Olle sjuk, så nu får jag skjuta på det tills han är OK igen. Det räcker att den lilla kroppen får kämpa med en sak åt gången. Förhoppningsvis kan jag dra igång senare i veckan.
Kämpa på med era utmaningar!
MVH
Ulf
Hej!
Flikar in med ett litet tips!
Det kan vara bra att ge de små lunchen lite tidigare än vad man brukar för att de ska orka äta och inte somna i stolen
.
Vi gav lunch 10.45 de första veckorna för att sen succesivt närma oss 11.30.
/Pia-Lotta
Flikar in med ett litet tips!
Det kan vara bra att ge de små lunchen lite tidigare än vad man brukar för att de ska orka äta och inte somna i stolen
Vi gav lunch 10.45 de första veckorna för att sen succesivt närma oss 11.30.
/Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start