Tidsomställning - Till ANNA W

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

Tidsomställning - Till ANNA W

Inlägg av Kristin »

Hej Anna :D!

Vi befinner oss i Japan (+8 h) och har tillbringat en natt här. Vår plutt har sovit lite si och så sedan ankomst. Han har precis somnat in och kl är nu 01.15. Han har sovit följande idag:

Sov sammanhängande 02.30-07.30 (igår natt)
09.30-10.15 (han fick sova fritt)
11.30-15.30 (han fick sova fritt)
18.20-19 (vi väckte)
22.00-23.15 (gjorde i ordning honom för natten, men han vaknade 23.15)
Han fick vara uppe till 01.00 då han fick påfyllning innan läggning.

Vi undrar hur vi skall hantera morgondagen? När skall vi väcka honom t ex? Skall vi styra längden på daglurarna?

Om han sover längre nu under natten så är vi ju på väg åt rätt dygnsrytm, men om han vaknar om 2 h igen så....

Hoppas du kan hjälpa oss.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
ia

Inlägg av ia »

Hej Kristin!

Jag ar ju inte Anna W... :wink: men jag rostar for att styra tiden om dagen, vacka efter lurarna om dagarna elltsa, men sova tills han vaknar av sig sjalv om morgnen.

Sa gjorde vi nar vi reste till Sverige (och det ar ju +8h harifran sett) och det funkade ganska bra... var strategi var att om de fick sova sa lange de kunde om morgnarna sa reglerade det sig sjalv efter en liten tid (blir ju ljust i rummet etc etc), och de fick forfarande kanslan av att ha sovit en lang nattsomn. Om vi vackte dem om morgnarna sa blev dagen superjobbig eftersom de hade fatt pa tok for lite somn i sa fall. MEN... det ar kanske lattare att handskas med en liten trott bebis i nagra dagar an tva... :wink: och kanske gar det snabbare att stalla om om man vacker pa morgonen. Fast jag tvivlar faktiskt pa det, egentligen. Vi foljde i vilket fall dagslurschemat med start fran det att de vaknade pa morgonen.

Det som strulade for var del var ju att vi allihop blev dunderforkylda med feber och elande... men om inte vi hade akt pa det sa funkade sjalva strategin ratt sa bra. Det knepiga tyckte vi var att de vaknade efter att ha sovit "natt" ett par timmar (sa som er lille plutt gjorde nar han vaknade vid 23) och det var omojligt att somna om utan en vakentid pa typ 1.5-2 h. Det basta ar nog da att bara gilla laget i nagra dagar utan att gora for stor sak av det hela.

MEN... detta ar bara var erfarenhet, och Anna eller kloka och erfarna foraldrar har pa forumet kanske har en helt annan asikter... :?:

lycka till och kram
maria
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:) :wink: efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej och TACK för ditt svar :D!

idag vaknade hela familjen omkring 10/10.30 och det var skööönt! Plutten har således sovit i hela 8 h (vi somnade ca 01.45 efter lite hallibalo i natt) vilket är en förbättring fr gårdagen. Vi har precis lagt honom för hans "morgonlur" (kl är visserligen 12.00). Skall bli spännande att se hur denna dag och natt blir....

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, ia :D

Jag svarade dig tidigare, Kristin :shock: och så finns ju mitt lilla "tidsomställningsrecept" bland verktygen. Nu följde du inte det, och då är jag glad att det finns andra som kan hjälpa dig :D Ha det gott i Japan :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"