hur få honom att sova dagtid?? snart 6 v

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
kokos

Inlägg av kokos »

Håller med om att du ska börja med standardmodellen och se vart den leder er. Anteckna flitigt!

Även om vår oerhört trötta 11-veckorskille sover/slumrar redan innan jag lagt honom i vagnen så drar jag ett par drag bara för att markera att det är dags att sova. Tycker att han blir lite "skvättig" annars och vaknar lätt till bara efter någon minut. Ska tillägga att han sover bäst om han läggs vid medvetande. Men det är inte alltid som det är möjligt att hålla honom vid medvetande, om man säger :shock: .

Jag kan tycka att när man känner att man börjar få koll på tider som passar barnet och familjen så är det bra att göra ett schema så snart som möjligt. Jag tycker att ett schema underlättar tillvaron oerhört även när man har att göra med riktigt små bebisar. Du får lite olika svar här och det är kanske lite förvirrande...
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Elle

Inlägg av Elle »

Hur går det för er? Skriv gärna och berätta :D

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
sabinaill

heeej Elle!

Inlägg av sabinaill »

vad roligt att du intresserar dig för oss =)

dagarna hinner jag oftast med 4 stora mål mat om dagen för honom. men har inte fått in något schema riktigt, men något så när i allafall.
han somnar rätt tidigt på kvällen runt 21.30, vet inte hur jag ska göra för att han ska somna senare typ runt 22.30 så han inte vaknar vid 03 som han gör nu. på natten vaknar han vid 3, äter ca en timme totalt. vaknar igen vid 6 och äter igen, somnar en timme och sen är han vaken igen. äter och somnar igen vid 9 efter ett riktigt stort mål. han är väldigt trött då oxå.

om dagarna sover han två timmar varje gång ungefär.
har du något bra förslag för hur vi kan få honom att sova längre på natten?
vad gör jag för fel??
även på kvällarna tycker jag att han vill äta mkt, lite kvällstrassel blir det.

så här såg dagen ut igår tills idag

07.30 mat ot och vaken, ville inte sova
9.30 mat igen till kl 11.00
11.00-13.15 sova
13.15-15.00 mat och vaken
15.00-17.00 sov
17-19 mat och vaken
19-20. sov
20-21-30 mat och vaken
03.00 mat till 03.45
03.45-06.00 sov
06.00 till 06.30 mat
06.30-07.00 sov
07.00 till 09.00 mat och vaken

många kramar
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Sabinaill!

Vad roligt att få en rapport från er :D . Ta det lugnt med att sätta schema och stressa inte över natten. Jättebra att du får i säng honom vid 21-21.30 och sikta på ett nattmål, vid 3 blir ju kanon. Då får sonen sova 5,5-6 h sammanhängande sömn innan nattmålet. Se till att följa standardmodellen under dagtid och fortsätt notera hur sonen sover och äter under dagen o natten. Låt det gå en vecka till sedan kan vi tillsammans göra ett schema över sonens dag o anpassa oss efter vad han visar. Du gör ett kanonbra :thumbsup: jobb, glöm inte bort att NJUTA också \:D/

Kramar Elle
sabinaill

Inlägg av sabinaill »

heej!!

tack för alla bra tips från dig!

idag när vi skulle äta så åt han först från bröst 1, bytte därefter blöja, umgånge och skulle äta igen. tog bröst 2, åt, men blev inte nöjd. blev arg vid bröstet, det kom ju inget till slut.
grät och fick lite ersättning, 10 ml endast.
sen kräktes han.
han verkar inte själv kunna säga när han är mätt..??? känns som han kan äta hr mkt som helst.
när jag tar bort bröstet från honom så skriker han..

vad tror du är problemet? får panik när det inte kommer någon mjölk och han är hungrig..
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Sabinaill!

Mata ordentligt från båda brösten precis som du gör, var noga med att rapa honom ordentligt mellan varven. Ha en flaska ersättning som du erbjuder efter bröt 2 så är du säker på att han får i sig ordentligt. Nu när sonen börjar sova ordetligt så orkar han ju äta desto mer och det kan ju ta ett par dagar innan brösten anpassar tillgången till efterfrågan.

Kram Elle
sabinaill

Inlägg av sabinaill »

ok. du tror jag kan gära så? men jag har känslan av att han inte känner något stopp, att han kan äta ihjäl sig typ. verkar aldrig bli nöjd. plus att han kräktes idag av ersättningen. har nutrimigen från apoteket för han tål inte mjölk.

får prova ge lite ersättning ändå tror jag.
eller tror du mina bröst kommer ställa om sig, efter några dagar för så här mkt har han inte ätit tidigare?
Elle

Inlägg av Elle »

Dina bröst kommer att anpassa sig. Nu har ju sonen fått nya krafter av all sömn så då orkar han ju äta mer =P~ Du behöver inte oroa dig för mängden, låt han äta tills han är nöjd. En mätt mage är förutsättningen för att kunna sova gott. Ha ersättningedo att fylla på med, om inte annat kan det vara bra psykologiskt för dig.

Kram
Elle
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"