Nattraparna allt segare...?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
carin73

Nattraparna allt segare...?

Inlägg av carin73 »

Hej! :D

Är det bara jag som upplever att nattraparna är allt segare att få upp? Son är 2 månader. Har inte sett det som något problem tidigare men de senaste två veckorna börjar jag fundera på att fuska. :?

I går kväll gav jag faktiskt upp när det gällde 21.30-slurksrapen (som ska bort strax ja, :lol: ). Den kom bara inte och jag hade väntat i nära 30 min. :shock:

Så här gör jag:
1) tar upp på axeln (el i knät dagtid, brukar räcka just på dagen)
2) buffar stadigt i rumpan ett tag
3) reser mig upp häftigt, sätter mig ner igen
4) lägger sonen i knät som om han skulle amma igen, en stund, upp på axeln igen
5) lägger honom i sängen till dess han börjar gruffa - då kommer den ofta när jag lyfter upp igen. Han sover givetvis under alla dessa steg.

Han sov som en sten till nattmålet ändå. Efter nattmålet kom den efter två försök på 5:an.

Hur mycket kämpar ni? Fuskar ni någonsin? Kanske klarar de av att sova med rapar bättre nu när de är större? :? ELLER? :roll:

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej Carin!

Victor är 10 veckor och han har alltid varit svår att rapa, även dagtid. Nattrapen har vi slutat med för flera veckor sedan, jag gav upp :shock:
Höll på som du med alla möjliga ställningar och hopp :lol:
Den brukar ibland komma när jag lägger honom på magen i vagnen eller så uteblir den. Jag har vågar göra detta trots att han under en lång period hade STORA kräkningar (nu lyser dem med sin frånvaro sedan 1 vecka :) ). Jag upplevde också att han kunde vakna till mer när jag höll på vilket gjorde att det tog längre tid för honom att somna om.

Jag tycker du ska prova.
Lycka till :!:
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
TinaT

Inlägg av TinaT »

Ett tips jag har fått av en barnmorska och som brukar funka då rapen är sega för min lille son: Om man lägger barnet på vänster sida en liten stund (i knäet tex) och klappar lätt i ryggen och sedan lyfter upp honom/henne mot axeln brukar rapet komma. Vänster sida beror på hur tarmarna ligger i magen. Även kräk kommer lättare.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"