Uppgiven efter tredje natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
stinky

Inlägg av stinky »

Hej igen!
Usch, ännu en jobbig morgon. Jag gjorde som följer. Fel?
5.50-6.20 Jag hör Totto som stökar, bökar och pratar och är tyst om vart annat. Jag avvaktar.
6.20 Totto blir arg som jag uppfattar det och skriker. Jag ramsar glatt och käckt utanför dörren. Mer skriket tilltar, inte direkt, men ju längre tiden. Jag "backar" och väntar i 20 min. Totto skriker som en stucken gris. Det gör ont i hjärtat på mig.
6.40 Nu låter skriket förtvivlat och jag ramsar lugnt men bestämt utanför dörren.
6.45 Fortfarande förtvivlat skrik. Jag går snabbt in och lägger tillrätta och solfjädrar, ramsar ut, Totto lyfter direkt på huvudet när jag släpper honom.
7.05 Jag orkar inte mer. Jag går in och buffar honon tills dess att han lugnar sig lite, typ 5 min, sen tar jag upp honom. Han skriker till ett par gånger i min famn men sen får jag ett härligt leende.
Jag känner mig så svag, har jag helt tappat självförtroendet? Jag tycker att jag backar, men jag ser inga resultat. Jag gör fel på något sätt. Jag har inte attityden. HJÄLP!
/stinky
Mamma till Totto, född februari 2006
stinky

Inlägg av stinky »

Hej igen!
Nu känner jag att jag viker mig för Tottos skrik, men efter 10 mer eller mindre lyckade mornar, tänker jag såhär: Kan det inte vara morgon klockan 6 då? Han har ju ändå sovit gott i 11 timmar, och han sover ju gott på dagen också.Jag kan förlänga förmiddagsömnen med ½ timme och kommer då upp i 14 timmars sömn per dygn. Hur som helst har Totto aldrig sovit mer än nu, förutom när han var nyfödd förstås. Resonerar jag fegt?
/stinky
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej stinky :D

Jag förstår din känsla av uppgivenhet, men nu har jag konfererat med några av mina "kurarvänner" som alla säger samma sak; GE INTE UPP :!:
Risken är stor, att om du börjar ge Totto tidigare morgnar, så kommer han själv att vakna tidigare och tidigare... Och där vill du ju inte hamna...

Jag tror problemet är att du gett honom alltför många olika besked, i din strävan efter att få honom tyst. Tänk ut EN strategi att använda dig av, bestäm dig redan på kvällen hur du ska handskas med vargtimmen :!:
Och du får inte tycka synd om honom - du vet ju att han behöver sin sömn, och mår bra av den! Ditt arbete med kuren är JÄTTEBRA och jag VET att du fixar det här sista också!

Ramsa DIREKT när (om!) Totto vaknar i morgon. En glad, hurtig ramsa. Avvakta och ge honom chansen att lugna sig.
Sen sätter du på DIN favoritmusik, såpass högt att han hör den in till sig, lägg dig och släpp koncentrationen på sonen.
Om du inte visar din oro, kommer han snart att släppa sin, och det ÄR ingen katastrof om han vaknar före sju, och snart kommer han själv att förstå det också!
Väldigt många har problem med vargtimmen länge, men lägger du ner lite jobb nu, så kan du skörda frukterna av ditt jobb i många år!
Jag har själv haft 11-timmarsnätter till mina barn, men inte pga att vargtimmen spökat, utan för att det har passat vår familj och de tider vi har, men anledningen får inte vara att du "ger upp" om du beslutar dig för det, utan att du förstår att problemet istället kan bli att han då vakanr fem... Och DET är ju ingen höjdare :wink:

Jag tycker att du gjort det jättebra med kuren, och det är så underbart att gossen får sova så gott :heart: Så jag tycker absolut du ska ha målet för ögonen, och förstå att det här kommer att lyckas :!:

Styrkekramar till dig :!:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
stinky

Inlägg av stinky »

Hej Mia och alla andra!
Jag SÅ tacksam för att du tar dig tid att stötta mig :heart:!
Jag tänker så här: När man sätter ihop ett barns schema ska man väl till viss del ta hänsyn till hur barnet tidigare har betett sig, rätta mig om jag har fel. Som jag skrev tidigare har Totto alltid vaknat kring 6 på morgonen, vare sig jag nattammade (alltid bara en gång) honom klockan 12, 3, 4, eller 5 på morgonen. Jag börjar tveka om jag verkligen kan bryta det, vilket kanske är mitt största problem just nu. Kurens alla mornar har, i stort sett, "startat" vid 6. Han har ytterst få gånger vaknat vid andra tidpunkter i vargtimmen och då har jag alltid kunnat lugna honom med en, ibland två, ramsningar. Jag är inte så säker på att han kommer vakna tidigare och tidigare, bara för att jag låter det vara morgon klockan 6. Men jag har ju i och för sig igen erfarenhet, vilket jag OFTA önskar att jag hadde. Jag känner mig så ledsen över detta varje dag, så jag vet inte om jag orkar försöka längre. Jag önskar att jag kunde ta ett par mornars paus, dvs få väcka honom på ett glatt och härligt sätt vid 6, bara för att samla nya krafter? Men då blir det väl bara ännu svårare att få det att fungera sen? Det måste kännas hopplöst för dig Mia, som försöker stötta mig, att jag fortfarande tvekar. Jag är ledsen för det.
/stinky
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

stinky skrev: Det måste kännas hopplöst för dig Mia, som försöker stötta mig, att jag fortfarande tvekar. Jag är ledsen för det.
Nej du stinky, du får INTE vara ledsen :!: Du gör ett jättebra jobb, så det så :wink:
Nu vill jag höra hur natten/morgonen gick och vilka beslut du fattat :!:
Hur du än löser detta, är jag säker på att det blir bra :!:
Du är påläst och har hittills gjort ett strålande jobb, glöm inte det :!:
Berätta gärna hur det gått :!:
Kram Mia :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
stinky

Inlägg av stinky »

Hej Mia och alla andra!
Jag har bestämt mig. Jag kastar in handduken :oops: , tillfälligt iallafall, för att få ett par mornars lugn, och på så sätt kanske få tillbaka lite självförtroende vad det gäller de lite för tidiga morgonuppvaken. Kanske fegt, men det känns skönt att jag har bestämt mig. Totto sov gott hela natten, vaknade till vid 5, men somnade om själv utan att jag gjorde något, sov sedan till 6.20. Han gnölade lite och var tyst om vart annat, och jag passade på att gå in säga godmorgon vid ett tyst tillfälle. Han blev glad, och det blev jag med :) . Jag ändrar lite i hans schema för att kompensera de tidiga mornarna. Jag tror att det kommer att gå bra :).
/stinky
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:thumbsup: :D :!:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hallå, hallå :D
Är så nyfiken :oops: Hur går det för er :?:
Berätta gärna :!:
Kram Mia
stinky

Inlägg av stinky »

Hej!
Jo tack, det går fint. Tack för att du frågar :) :heart:! Totto vaknade i vanlig ordning en gång under natten men han somnade om snabbt. Det varierar dock väldigt när han vaknar. Igår var det klockan 10, natten innan 5 och så vidare. Men jag antar att han vaknar till fler gånger men hör bara av sig ibland. Sen vaknade han, också i vanlig ordning, vid 6.20 och jag gick in kort därefter och sa godmorgon. Vi var glada båda två. Har lite problem dock med dagslurarna, han vaknar lite för tidigt varje gång. Några tips?
/stinky
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

stinky skrev:Jag har bestämt mig. Jag kastar in handduken :oops: , tillfälligt iallafall, för att få ett par mornars lugn
:D Jag vet inte riktigt vad detta betyder i praktiken :?:

"Har lite problem dock med dagslurarna", skriver du, "han vaknar lite för tidigt varje gång. Några tips? "

Det är ju så att allting hänger samman. Ger man motsägande besked förvirrar man barnet, och då dröjer det inte många morgnar och dagslurar förrän barnet gör detsamma :shock: och det blir du som står förvirrad.

Det hjälper inte ditt självförtroende, är jag rädd - snarare stjälper det :cry:

Välkommen när du orkar att ta nya tag :!: Tro mig, det är det värt. För er båda, sååå mycket värt :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej stinky :!:

Vad har du för dagschema till Totto nu :?: Sover han i vagn eller spjälis på dagarna :?: Och hur har natten gått :?:
/Mia :D
stinky

Inlägg av stinky »

Hej!
Tackar så mycket för svar.
Tottos schema ser ut så här:
19-6 Nattsömn
6 Bröstmjölk
8.30 Gröt med banan eller rivet äpple
9.30-11.30 Förmiddagssömn
12 Lunch. Puré, kött/fisk med grönsaker och frukt
14.45-15.30 Eftermiddagssömn
15.30 Gröt med katrinplommon
18.45 Välling
19-6 Nattsömn
Han äter duktigt varje dag. Men han verkar vara hungrig på morgonen, jag tror inte att min bröstmjölk mättar tillräckligt så jag funderar på att ge honom välling också.
Inatt sov han gott sina 11 timmar utan avbrott, vad jag vet. Han sover både för- och eftermiddag ute i sin vagn på rygg. Han vaknar, som jag skrev, för tidigt, men det gäller endast förmiddagssömnen om jag ska förtydliga mig. Jag har fastnat i vagningsträsket för att få honom att somna om. Funderar på att flytta in honom till spjälsängen på förmiddagen.
Jo, Anna, jag kastade in handduken vad det gällde de tidiga uppvaken på morgonen. Han vaknade sällan mellan 4-6 utan alltid strax efter 6. Jag ramsade lugnt och bestämt eller glatt och käckt, lämnade honom att skrika argt, men han lugnade sig aldrig. Jag väntade både 10, 25 och 45 minuter.Jag är förmodligen dålig på att lyssna av min son, men jag är ganska så säker på att han var arg. Jag orkade inte fler sådana mornar så jag satte morgonen till 6, av egoistiska skäl, jag orkade inte höra honom så arg. Vad ska jag göra när han varit arg i 45 minuter och klockan har passerat 7, som var den "gamla" morgonen? Som jag skrev tidigare så har han alltid vaknat runt 6 i hela sitt korta liv (Han fyller förresten 7 månader idag). Är det fel och tro att han är jättehungrig? Jag är så tacksam för att ni bryr er om mig och min son! Stort tack!
/stinky
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D

En fundering :-k Liiite snålt med sömnen är det nu, en halvtimme till per dygn vore toppen, kanske kan du lägga honom enhalvtimme tidigare... :?:

Visst kan du förlägga förmiddagsvilan i spjälisen, där har mina barn alltidsovit dagsömnen, men OM du gör det, så bestäm dig då för det, och ändra inte sedan! Tänk på att göra skillnad på dag och natt, inte dra ner rullgardin, ha dörren på glänt osv.. Varför sover han på rygg i vagnen :?: Jag tror du har svaret på varför han vaknar där, nu när han är en magsovare på natten, vill han nog sova på mage dagtid också :wink:

Och visst tycker jag du ska börja ge välling till kvällen nu - stora karln är ju SJU MÅNADER :lol: :wink: Var glad över att du ammat så pass länge som du gjort! Och du kan ju först amma, sen fylla på med välling!

Kram Mia
stinky

Inlägg av stinky »

Hej Mia!
Jag har lagt honom på rygg i vagnen för han är så rörlig på mage, är rädd att han ska trilla ut. Jag har ett sele som han kan ha, är rädd för att det blir lite knöligt bara. Han får välling på kvällen redan, jag tror att jag ska börja på morgonen också, och endast ge frukt på förmiddagen, istället för gröt och frukt. Vad tror du om att han är jättehungrig på morgonen?
Tack för hjälpen!
/stinky
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

stinky skrev: Han får välling på kvällen redan, jag tror att jag ska börja på morgonen också, och endast ge frukt på förmiddagen, istället för gröt och frukt.
Då förstår jag :!:
Nog kan det var så att han kräver mer nu att äta, om du bara ammar morgon. Visst kan du ge honom välling på morgonen, och inte behöver du sluta med gröten - mina "små"-tjejer äter välling på morgonen, sen efter en timme riktig frukost... Så ge honom gröt om han vill ha :wink:

(Om jag vore du, skulle jag ändå se till att han fick sova dagpassen på mage också...)

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"