Jag är helt ny här inne. Har en son på sju veckor och tyckte efter ett tag att det här med fri amning och låta barnet styra inte är så optimalt. Det blev mycket småsnuttande och många 5-minuters sovpass. Tänkte att det där kan ju inte vara bra för honom.
När han var en månad köpte jag barnaboken och läste om standardmetoden. Och med den blev allt mycket bättre. Helt plötsligt visste jag bättre om han var hungrig eller behövde sova. Riktmärket med fem stora mål har fungerat bra. Vi har börjat vagna honom och på så sätt går insomnandet (oftast) lätt. Det som inte är helt bra än är att han vaknar lätt igen. Ofta efter 30-60 minuter och det är svårt att få honom att somna om. I början sov han på rygg, numer oftast på sida. Nu funderar jag på om vi ska köpa ett andningslarm och se om han sover bättre på mage. Så jag undrar om det är vanligt med det här problemet när de sover på rygg/sida och om det blir bättre då de får sova på mage? Sover de längre pass då? Jag tror inte att han vaknar av hunger, då han kan vara uppe en bra stund innan han börjar gruffa efter mat.
Problemet när han inte sover så långa stunder är att då får han vara uppe en stund innan han får mat (är ju inte länge sedan han åt då). När han sedan börjar bli hungrig igen, så är han ibland så trött att han knappt orkar äta. Antingen blir det en krångel-måltid när han släpper taget ofta och gnäller eller så somnar han mitt i. Då är det ju inte så lätt att läggas mätt och sova länge nästa gång heller… Oftast sover han bäst de första sovpassen på dagen och framemot kvällen blir det kortare lurar.
Under en knapp vecka ägnade jag mig åt att skriva upp hur han åt och sov och kom fram till att hans sammanlagda sovtid uppgick till ca 14 timmar per dygn. På BVC säger de att ”då är det normalt för honom”, men jag undrar ändå om han får den sömn han behöver? Här inne läser jag att han ”borde” sova 16 timmar per dygn. Enligt er erfarenhet; hur mycket kan det variera? Hans vakenperioder är oftast ca två timmar, två av sovpassen ca 1,5-2,5 timme och två sovpass någonstans mellan 0,5-1 timme. Dagtid sover han alltså ca 4-5 timmar, ibland 6. Hans nätter är mellan 21.30-22.30 och 07-08, han vaknar och äter två gånger per natt ungefär, oftast ca tio minuter per gång och somnar om igen. Ibland vaknar han ytterligare någon gång på morgonkvisten och småsnuttar lite.
Nu vill jag ta tag i det här ordentligt och styra upp honom, men känner att jag behöver lite råd! Han är sju veckor gammal nu och ska alltså klara sex timmars natt, snart åtta timmars. Om nätterna sover han i min säng nära mig. Men jag vill att han ska börja sova själv. Nu sover han hos mig på sida, får mat när han vaknar och somnar om själv. Ska jag på en gång lägga honom i egen säng (eller vagn, så jag kan vagna) på mage och se till att han sover sex timmar i sträck? Eller blir det för mycket på en gång? Och hur länge ska man låta det vara sextimmarsnätter innan man går på åttatimmars?
När han vaknar på dagarna och inte sovit så länge, ska jag då försöka vagna honom så han somnar om? Vad gör jag när han inte somnar om? Hur vet jag hur mycket sömn han behöver? Känns ju lite konstigt att planera in 16 timmar när han bara brukar sova 14! Först kanske jag ska se lite om det har något effekt att sova på mage med hur mycket han sover. Om han inte börjar sova mer totalt sett, så hoppas jag i alla fall att hans sovpass ska kunna bli längre. Snart är han ju två månader och då ska man väl kunna göra ett schema för honom?
Det blev visst ganska långt det här. Hoppas att någon erfaren vill ge lite tips!
Tips sökes för att få ordning på sömnen hos 7-veckors kille
Tips sökes för att få ordning på sömnen hos 7-veckors kille
Son född i juli 2006
Hej Peach och välkommen
Grattis till lille sonen!
Ska svara lite kortfattat på dina frågor (har lite brått...)
Om att sova på mage: Ja, jag tycker absolut du ska köpa ett larm och låta gossen sova på mage, vilket ger en skönare sömn och ofta fixar små magsovare till rapar på tvären och magknip själva, om de får ligga på mage plus att det är jättebra för den motoriska utvecklingen! Han kommer garanterat att sova MYCKET bättre på mage1
Sikta in dig på 16 timmars sömn per dygn, men ha inte så bråttom med att spika ett schema till honom, kör du standardmodellen och vagna honom på sovpassen om han vaknar, så ska du se att aptiten kommer att öka, när han vaknar! Han signalerar klart och tydligt till dig nu, att han behöver mer sömn, så det måste du hjälpa honom med!
Kör du sextimmarsnatt några veckor, innan du ökar på till åttatimmars, om han själv inte gör det
Jag tycker du ska honom i vagnen på natten också, jag har haft mina i vagnen tills vi "fixat" 12-timmarsnätterna, runt 4-5 månader, för att enkelt kunna vagna vid behov. se det som att er smekmånad är slut nu, och både du och lilleman mår mycket godare av att få sova själva!
Hoppas du blev lite klokare av detta, måst kila nu
Kram Mia
Grattis till lille sonen!
Ska svara lite kortfattat på dina frågor (har lite brått...)
Hoppas du blev lite klokare av detta, måst kila nu
Kram Mia
Hej och tack för ditt svar Mia!
Svaret på frågan om magläge var väl egentligen given...
En del av filosofin är ju att sova på mage. Jag hoppas ju att det ska få honom att sova längre och bättre. Min sambo har rätt stora sömnproblem, så det känns viktigt att värna om Hannes sömn och få till det så bra som möjligt!
Hur långa sovpass ska jag tänka mig för honom då om jag ska vagna när han vaknar? Känns svårt att veta hur länge han behöver sova. Har provat några gånger, fått honom att somna om och sedan vaknar han efter fem minuter igen. Hur länge ska man vara ihärdig?
En nackdel för oss med att använda vagnen på natten är att vi har trappor upp till sovrummen. Det blir mycket kånkande varje dag i så fall. Men det kankse är svårare att buffa till sömns igen än att vagna? har bara provat det någon gång när han kvällstrasslat och då somnade han lätt.
Ska försöka komma i väg och köpa larm idag eller imorgon!
Tack än en gång för ditt svar!
Svaret på frågan om magläge var väl egentligen given...
Hur långa sovpass ska jag tänka mig för honom då om jag ska vagna när han vaknar? Känns svårt att veta hur länge han behöver sova. Har provat några gånger, fått honom att somna om och sedan vaknar han efter fem minuter igen. Hur länge ska man vara ihärdig?
En nackdel för oss med att använda vagnen på natten är att vi har trappor upp till sovrummen. Det blir mycket kånkande varje dag i så fall. Men det kankse är svårare att buffa till sömns igen än att vagna? har bara provat det någon gång när han kvällstrasslat och då somnade han lätt.
Ska försöka komma i väg och köpa larm idag eller imorgon!
Tack än en gång för ditt svar!
Son född i juli 2006
Hej igen Peach
Precis som du, så tycker jag att barnens sömn är så oerhört viktig, och jag tror det har jättestor betydelse för hela ens framtid, om man tidigt får "lära sig" somna gott, sova gott och sammanhängande!
Jag tycker du ska försökasikta på 2-2, dvs två timmar vaken, två timmar sömn. det kan bli mycket vagnande i början, men tänk på att träna upp tekniken! Det ska inte vara ett skönt vyssjande, då är det så lätt att hamna i det ökända vagningsträsket
utan ett ganska bryskt vagnande fram och tillbaka, med stora knyckar och ett skak på handtaget som avslut, INNAN han har somnat. Du ska ju lära honom att somna själv! Men just i de här skarvarna när han vill vakna, men behöver fortsätta sova, kan det bli några dagars vagningskamp
Vi har också sovrummet en trappa upp, och för att spara på våra ryggar, har vi lånat en gammal och ful, men skön!, barnvagn som vi har i sovrummet. Nu är det snart dags att plocka fram den igen
Visst kan du buffa annars, men kom ihåg att träna upp tekniken där också
Ha det bra
Mia
Precis som du, så tycker jag att barnens sömn är så oerhört viktig, och jag tror det har jättestor betydelse för hela ens framtid, om man tidigt får "lära sig" somna gott, sova gott och sammanhängande!
Jag tycker du ska försökasikta på 2-2, dvs två timmar vaken, två timmar sömn. det kan bli mycket vagnande i början, men tänk på att träna upp tekniken! Det ska inte vara ett skönt vyssjande, då är det så lätt att hamna i det ökända vagningsträsket
Vi har också sovrummet en trappa upp, och för att spara på våra ryggar, har vi lånat en gammal och ful, men skön!, barnvagn som vi har i sovrummet. Nu är det snart dags att plocka fram den igen
Visst kan du buffa annars, men kom ihåg att träna upp tekniken där också
Ha det bra
Mia
Hej,
Nu har jag lite frågor igen
Vi har nu köpt larm och låtit Hannes sova på mage sedan i fredags. Ibland har det gått jättebra att få honom att somna på mage (när han varit riktigt trött) och andra gånger har han protesterat högljutt. Han är inte van att sova på mage och verkar ha lite svårt att komma till ro då. Så vi har vänt honom och låtit honom somna på rygg eller sida ibland. När han väl somnat på mage går det bra och han har sovit längre pass än när han sover på rygg eller sida. Några tips på hur man får honom att gilla magläget?
Vi har låtit Hannes sova i sin spjälsäng och valt att försöka buffa honom efter tillrättaläggande och solfjäder om han inte verkar nöjd. En del gånger har det lyckats och han har somnat snabbt och sovit gott. Andra gånger protesterar han först lite och sedan allt högre och högre. Ska man ändå fortsätta att buffa honom? Sambon tror på att ta upp honom och lugna honom då innan man försöker igen, så han inte förknippar buffningen med skrik. Jag är oroad för att buffningen ska mista sin verkan om man tar upp honom och signalerar att det var fel att han låg i sängen. Men jag vill samtidigt inte att han ska skrika sig blå där. Så vi har tagit upp honom och låtit honom vara uppe en stund, inför natten gett en liten slurk mat till och sedan lagt honom igen. Hitills har vi lyckats få honom att somna då utan skrik. Hur är bäst att gå till väga? Om man inte ska ta upp honom ur sängen igen, hur länge är det rimligt att låta honom skrika? Känns inte bra att han ska behöva bli hysterisk. När han inte somnar alternativt vaknar tidigare än man tycker han ska, när ska man då gå in och buffa/vagna? När han gnyr/gnäller, skriker till eller skriker mer ihållande?
Vill bara berätta också att han nu sovit fyra nätter i egen säng om natten (från att ha sovit hos mig innan). Andra och tredje natten sov han 6 h respektive 6 h och 45 min i sträck utan att vakna – så länge har han aldrig sovit innan!!! Första natten var det 4 h och då kände jag mig nöjd med att han sov i egen säng, så jag gav honom mat med en gång då. I natt vaknade han också efter fyra timmar, jag försökte att lägga honom till rätta och buffa lite, men han lugnade sig inte på en gång,så då gav jag honom mat. Han verkade hungrig, åt mer än vad han brukar om natten, så kanske vaknade han av hunger? Vi har gett tillägg ibland på kvällen och igår fick han inte i sig många ml från flaskan, kan ha berott på det. Efter nattamningen sov han i alla fall gott i drygt fyra timmar till. En fråga till: Hur länge kan man förvänta sig att barnet sover andra sovpasset på natten efter nattamningen? Med Hannes varierar det mellan 2 och 4 timmar.
Härligt att ni som kan mycket i ämnet tar er tid att dela med er!!! Tack igen till Mia och vad mysigt med en till liten bebbe snart!
Nu har jag lite frågor igen
Vi har nu köpt larm och låtit Hannes sova på mage sedan i fredags. Ibland har det gått jättebra att få honom att somna på mage (när han varit riktigt trött) och andra gånger har han protesterat högljutt. Han är inte van att sova på mage och verkar ha lite svårt att komma till ro då. Så vi har vänt honom och låtit honom somna på rygg eller sida ibland. När han väl somnat på mage går det bra och han har sovit längre pass än när han sover på rygg eller sida. Några tips på hur man får honom att gilla magläget?
Vi har låtit Hannes sova i sin spjälsäng och valt att försöka buffa honom efter tillrättaläggande och solfjäder om han inte verkar nöjd. En del gånger har det lyckats och han har somnat snabbt och sovit gott. Andra gånger protesterar han först lite och sedan allt högre och högre. Ska man ändå fortsätta att buffa honom? Sambon tror på att ta upp honom och lugna honom då innan man försöker igen, så han inte förknippar buffningen med skrik. Jag är oroad för att buffningen ska mista sin verkan om man tar upp honom och signalerar att det var fel att han låg i sängen. Men jag vill samtidigt inte att han ska skrika sig blå där. Så vi har tagit upp honom och låtit honom vara uppe en stund, inför natten gett en liten slurk mat till och sedan lagt honom igen. Hitills har vi lyckats få honom att somna då utan skrik. Hur är bäst att gå till väga? Om man inte ska ta upp honom ur sängen igen, hur länge är det rimligt att låta honom skrika? Känns inte bra att han ska behöva bli hysterisk. När han inte somnar alternativt vaknar tidigare än man tycker han ska, när ska man då gå in och buffa/vagna? När han gnyr/gnäller, skriker till eller skriker mer ihållande?
Vill bara berätta också att han nu sovit fyra nätter i egen säng om natten (från att ha sovit hos mig innan). Andra och tredje natten sov han 6 h respektive 6 h och 45 min i sträck utan att vakna – så länge har han aldrig sovit innan!!! Första natten var det 4 h och då kände jag mig nöjd med att han sov i egen säng, så jag gav honom mat med en gång då. I natt vaknade han också efter fyra timmar, jag försökte att lägga honom till rätta och buffa lite, men han lugnade sig inte på en gång,så då gav jag honom mat. Han verkade hungrig, åt mer än vad han brukar om natten, så kanske vaknade han av hunger? Vi har gett tillägg ibland på kvällen och igår fick han inte i sig många ml från flaskan, kan ha berott på det. Efter nattamningen sov han i alla fall gott i drygt fyra timmar till. En fråga till: Hur länge kan man förvänta sig att barnet sover andra sovpasset på natten efter nattamningen? Med Hannes varierar det mellan 2 och 4 timmar.
Härligt att ni som kan mycket i ämnet tar er tid att dela med er!!! Tack igen till Mia och vad mysigt med en till liten bebbe snart!
Son född i juli 2006