5 år och orolig...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
*frieda*

5 år och orolig...

Inlägg av *frieda* »

Det har hänt en del under sommaren. Jag har hittat en livskamrat och råkat bli gravid på kuppen... :oops: Sonen har på det hela taget det coolt, men en del orosmoln har uppenbarat sig:

1, Han har förvandlats från en säker sovare till en Alfons Åberg som ska ha vatten och måste kissa ett tio-tal gånger innan han somnar om kvällen.

2, Han har (stundom) visat riktigt tråkiga tendenser då han har sagt att han ska döda mig samt "hytt med näven"... Han har sagt att han tycker att jag är dum, flera gånger också. När han har "hotat" mig, har jag visat att jag blivit arg och tagit om den knutna näven och sagt att han inte får göra så, att jag blir ledsen när han gör så o.s.v.

Graviditeten har medfört att jag mår väldigt illa samtidigt som jag är omåttligt trött. Så jag har inte känt mig motiverad att börja mini-kura, samtidigt som jag inte upplever att jag får det stöd jag borde få från min "man". Han tycker å ena sidan att jag ska ligga och vila men å andra sidan har han inga som helst problem med att lämna hemmet vind för våg, vilket innebär att jag sköter all mark-service ändå. Han är s.a.s. inte så brydd om "lite skit", medan jag inte står ut med att hemmet ser ut som ett bombnedslag.

Inspirera mig och kom gärna med heta tips om hur jag beter mig för att slippa känna mig så omåttligt slut. Jag vill bara sova, sova, sova!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Nu är vår tjej rätt mycket mindre, men hon har också kört med kissande och vill ha vatten.
Vi frågar INNAN hon läggs om hon behöver kissa eller bajsa och så står det en mugg vatten bredvid sängen. EN pipmugg för säkerhets skull, så det inte blir blött i sängen.
Jag gissar att sonen sover utan blöja. Går det att ställa in en potta på rummet så att han kan sköta bestyren själv där inne. Annars får han gå till toaletten själv, utan att han behöver säga till dig.

Eftersom det är en nyhet för honom med nykomlingen i huset, så kanske du ska försöka ta dig tid att sätta dig ner en stund innan kvällen och prata om dagen som varit. Ge honom egen tid med dig. Det behöver inte vara timtal och heller inte känslomässiga samtal. Ni kanske älser lite eller spelar något spel. Eller pratar.

Och kanske ännu viktigare. han måste känna sig behövd. Han ska ha minst en egen arbetsuppgift som ska utföras varje dag. Som han har ansvar för och gör på egen hand. Behöver inte vara samma jämt och ständigt, men det ska vara något varje dag.

Här är en tråd i ämnet tråkigt beteende hos drygt 5-åringar. Läs framför allt Anna Ws svar. http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7799

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åenj, den gamla tråden.. :oops: Det var några knasiga veckor i somras, men det har helt gått över nu. I efterhand kan jag se att det var en fas, som hängde ihop med all annan explosionsartad utveckling för honom. Han var nog rätt trött också, den ljusa sommaren gav lite färre sovtimmar...

Jag känner igen det du skriver om knasiga läggningar. Femåringen har haft några såna kvällar, med skrik och kisspauser och annat som ska göras. Din son vet ju att det håller på att hända stora saker, och det är inget konstigt att det påverkar honom! Jag håller med LO om den lilla stundens samvaro på kvällen, och sysslorna. Du kan också prova att prata väldigt positivt om natten, det har vi gjort med gott resultat. Nästan spela en liten teater, du är sonen och visar lite kul hur man gör när man är kissnödig (man går på toa utan att säga till dig!) och vad man kan göra om man vaknar för tidigt (man ligger kvar och har det sååå skönt) tills du säger godmorgon!

Lycka till!
Åsa B
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack LO, tack Åsa B :D

Han har dagliga sysslor, han dukar t.e.x. och vi gör saker tillsammans som t.e.x. att vi går ut och plockar svamp och blåbär i skogen.

Jag har faktiskt mini-kurat honom, satt utanför hans dörr på stolen en kväll och det verkar som att han har fattat galoppen. Dock ligger han vaken en stund, men nu ligger han i mörkt rum! Potta? Njaej, men han har nära till toan om så verkligen krävs...

Kram på er :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "