Uppgiven efter tredje natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
stinky

Uppgiven efter tredje natten

Inlägg av stinky »

Hej!
Jag är mamma till lilla Totto 6½ månad. Har kurat i tre nätter nu och känner mig mycket upppgiven idag :cry:. Den tredje natten var den jobbigaste hittills.
Första och andra natten var ganska lika. Gnölade nån gång vid 22-23, men somnade på egen hand utan att jag ramsade (Fel?). Ganska strax därefter två illvrål med några minuters mellanrum och tyst direkt efter, jag gjorde därför ingenting. Därefter uppvak kring 4. Gnöl, jag ramsade utanför ett par omgångar med pauser emellen, men protesterna tilltog tills dess att jag inte kunde hålla mig i från att gå in och buffa. Totto somnade efter korta buffningar med tillhörade ramsningar. Sen vid halv 6-6 brakade det lös ordentligt. Ramsning, buffning, ramsning, buffning osv, men inget hjälpte som det kändes. Gallskrik. Knappt så jag fick honom lugn innan väckning 7. Han somnade inte om, eller tystnade inte lägre perioder, under dessa 1½ timmarna. Jobbigt för hjärtat.
Okej, tänkte jag, kanske ska det vara så här, men till inför tredje natten bestämde jag mig för att jag skulle backa, inte gå in och buffa alls helst. Egentligen hade jag ju inte klarat att ramsa honom till tystnad en enda gång. Nu till natt tre. Totto vaknar helt plötsligt flera gånger under kvällen och gråter och bökar runt, det gjorde han ju inte tidigare kvällar. Det positiva är att han tar emot ramsan snabbt och somnar själv. När han vaknar 24 är det betydligt svårare att ramsa honom tyst, men efter en halvtimme sover han. Efter en timme vaknar han igen, jag ramsar och ramsar med pauser emellan. Han tystnar ibland och jag kör bekräftelse, men efter en kort stund drar han igång igen. efter 50 minuter då klockan är 2 orkar jag inte mer, går in och buffar och känner att han är het som en kamin. Feber. Han lugnar sig lite efter buff, jag byter blöja och stoppar in alvedon, i sängen förstås. Han är lugn. Nu syndar jag, buffar länge tills han känns alldeles lugn och avslappnad, går ut och ramsar. Han somnar. Vaknar igen vid fem, jag syndar, går direkt in och buffar alldeles för länge, går ut och ramsar. Halv 7 vaknar han igen, jag ramsar utanför på olika sätt, sätter på radion, han somnar inte, men jag känner att han inte är lika hysterisk som tidigare mornar. Klockan 5 i 7 orkar jag inte höra mer, går in och buffar tills dess att han är lugn, drar upp rullgardinen och säger godmorgon.
Jag känner mig så misslyckad, kan någon hjälpa mig med lite peppning (om någon nu orkar läsa detta långa inlägg....). Blir det ingen förbättring i natt, vet jag inte vad jag gör. Jag är så trött, han sov ju inte så bra tidigare heller, och jag är framförallt så trött på att hela nätterna ligga på helspänn, på att hela tiden känna mig lite nervös och orolig över att jag kansk gör fel. Gör jag fel?
Det är också så jobbigt att man hela tiden undrar om andra konstigheter (ovanligt mycket kräks på dagtid tex) hänger ihop med kuren. Man bir liksom osäker på allt, helt plötsligt.
Dagarna funkar i det stora hela ganska bra, han äter bra, men jag tycker att han är gnällig. Hans dag ser ut som följer:
7-7 Nattsömn.
7 Bröstmjölk.
8.30 Gröt med mosad banan eller rivet äpple. Vatten.
10-11.45 Sova förmiddag.
12 Kött eller fiskpure på burk, hemgjord grönsakspure och fruktpure. Vatten.
14.45-15.30 Sova eftermiddag.
15.45 Gröt med katrinplommonpure.
18.45 Välling (150-250 ml).
Läggningen har hittills inte varit något problem eftersom han blir så trött av vällingen. Han är dock alltid vaken när jag lägger honom.
Bara att få skriva detta var otroligt skönt, men jag hoppas verkligen att någon har tid/lust att svara.
Tack för alla bra inlägg som jag läst!
/stinky
Mamma till Totto, född februari 2006
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Stinky :D och välkommen :!:

Det skulle förvåna mig mycket om natten som kommer blir lika jobbig. MÅNGA har problem just tredje natten, men belöningen är på G :!:
OCh påläst som du är, vet du ju också att du måste ge kurenen par veckor för att sitta riktit, eller hur. Nu är det viktiga att du har målet för ögonen, och kommer ihåg varför du gör detta :!:
Du agerade hur bra som helst, och att lille Totto fick feber var ju tråkigt, men ingen katastrof :!: Min 1 1/2-åring har också haft feber ett par nätter, med mycket vattendrickande och störd sömn - men jag vet ju att hon har det absolut bäst i sin säng, för hon blir ju inte friskare av att jag tar upp henne och stör ännu mer :wink:
Se till att du får sova lite på dagen, det är trots allt några tuffa nattskift du ska köra, men somsagt så tror jag belöningen lurar runt hörnet :wink:
Styrkekramar till dig :heart:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
stinky

Inlägg av stinky »

Hej Miar 70!
Tack snälla för ditt uppmuntrande och stärkande svar :heart:. Jag ska inte ge upp.
/stinky
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Bra, bra :D
Det trodde jag inte heller :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
stinky

Inlägg av stinky »

Hej igen!
Mia, du hade rätt! Fjärde natten blev inte lika jobbig :) .Totto vaknade inte lika många gånger, tog emot ramsan mycket bättre. Jag var bara inne en gång och gav honom en alvedon, buffade då lite för för länge kanske, men han somnade till slut efter endel ramsande. I samband med detta uppvak var han visserligen vaken till och från i nästan två timmar, men okej, det blir nog bättre i natt. Framåt morgonen, när han tidigare skrikit i 1-1½ timme, tills dess att han ska gå upp, och jag har ramsat och buffat i en massa omgångar utan att få honom att sluta, tog han nu emot min ramsa utan att skrika särskilt mycket. Det blev dock ett par ramsningar innan klockan blev 7, och jag för första gången fick gå in och väcka honom på det där glada och härliga sättet som beskrivits i lathunden. Idag känner jag mig inte uppgiven (och inte så värst trött), utan allt säkrare på att detta kommer jag och Totto klara av :) ! Tack ännu en gång för ditt stöd Mia:heart:.
/stinky
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Åh, så roligt att jag hade rätt :wink: :D
Det allra, allra svåraste av allt är att låta bli att göra något :!:
Nu kommmer allt att gå lättare för dig framgent, såklart blir det några baksteg ibland, men som du själv märker så får du ha lite is i magen och verkligen lyssna av Totto innan du går in till honom :!:
Jag är övertygad om att du grejar det här galant :!:
Hoppas bara han blir frisk snart, vännen.
Fortsätt gärna rapportera :!:
Kram Mia
stinky

Inlägg av stinky »

Hej igen!
Jag känner mig så utvilad och glad :) ! Totto hade svårt att somna igår, men när han väl somnat så hörde jag inte av honom förren 6.40. Jippi! Ramsade för att få honom att somna om men jag var så rädd för att han skulle börja storgrina, så jag passade på att plocka upp honom när han tystnat 6.45 (morgonen ska egentligen börja 7). Jag är orolig för att jag gjorde fel, men gjort är gjort. Hoppas att jag och Totto får ett par sådana här nätter nu, jag är inte så värst sugen på bakslag redan inatt.
/stinky
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:thumbsup:
Bra jobbat :!:
Du tog ju upp honom inom marginalkvarten, så sörj inte över det nu :wink:
Jag tror INTE det kommer något bakslag ännu på några nätter - OM det alls kommer något :!: Gå föralldel inte och vänta på det :!:
Jag är så glad för er skull :D
Kram Mia
stinky

Inlägg av stinky »

Hej Mia och alla andra!
Nu när nätterna har börjat fungera så har nattningen börjat krångla :( . Totto var ju så lätt att lägga innan och i början av kuren men igår och idag har det gått riktigt dåligt. Eftersom det gick bra från i början så följde jag inte riktigt lathunden :oops: utan gjorde som jag gjort innan kuren, det kanske inte var så bra...... :( . Visst bör jag nu köra nattning enligt lathundens natt 1, trots att jag och Totto är på natt 6 i kuren :?: ? Hoppas inte det ställer till problem för natten i övrigt. Vid dagslurarna krånglar också insomningen (det gjorde han inte innan kuren). Ska jag bete mig likadant som vid läggning på kvällen :?: ? Om han vaknar under dagslurarna, vilket han gör nu när han sover bättre på natten (vanligt vad jag har förstått), ska jag då bete mig på samma sätt som när han vaknar på nätterna :?: ? Men med dagsramsa förstås. Hoppas på svar!
/stinky
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej stinky :D

Jag svarar ja på alla frågor , för enkelhetens skull :wink:
Du har så rätt, backa bandet och kör på som om det vore den mest naturliga sak i världen - och det är det ju också, eller hur :?:

Totto kommer säkert att ställa frågor,så svara nu bara lugnt på dem så att du får BÅDE hela nätter och läggning att funka bra!
Sen får du inte glömma att det tar tid innan allt sitter, och att kuren handlar lika mycket om ditt förhållningssätt ALLTID och inte bara en snabb kur, och ibland händer saker, när barnet vaknar, har svårt att somna osv TROTS att det är kurat. Precis som för oss vuxna...
Hoppas nattningen gick bra ikväll, du jobbar på SÅ bra :D

Kram Mia
stinky

Inlägg av stinky »

Wow, vad snabbt du svarar! Tack :heart: ! Sorry om det blev lite många frågor. Det var denna kvällens nattning jag skrev om, jag hoppas att morgondagens nattning går bättre och att denna natt fungerar lika bra som den föregående. Tack ännu en gång :heart:!
/stinky
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej du :D
Jag menade inte att det blev för många frågor - herregud, jag är bara glad om jag kan hjälpa till lite :lol: Så fråga på du, så mycket du orkar :wink:
Nu ska jag sova lite, godnatt :sleep:
Mia
stinky

Inlägg av stinky »

Hej!
En kort fråga, kanske lite utanför kurningen, men är det okej att låta Totto sova förmiddag ute trots att han är snorig och hostig? Han ligger just nu där ute och hostar och jag får lite dåligt samvete.
/stinky
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen, missade den här frågan :wink:
Visst kan du låta honom sova ute, frisk luft är bara bra om han är snorig, men jag drar gränsen vid feber - då får inte mina barn gå ut :!:
Hoppas Totto har kryat på sig nu :!:
/Mia
stinky

Inlägg av stinky »

Hej igen!
Känner att jag behöver en rejäl dos med peppning. Är nu inne på natt 10, och jag känner att jag inte har den rätta attityden när det gäller mornarna. Varje kväll känner jag stor oro inför kommande morgon. Totto vaknar alldeles för tidigt, 5.30 i morse (7 är det morgon enligt schemat). Som jag har skrivit i en annan tråd så skriker han först argt för att sedan övergå till förtvivlat gråtande, som jag uppfattar det. Några mornar försökte jag med pangramsa så fort jag hörde honom, men det kändes inte som det gick bra, kanske pangramsade jag i "fel" ton, som Anna skrev i min andra tråd, men imorse prövade jag att inte göra något alls och det verkade fungera bättre, det höll i alla fall från 5.30-6.30, Han gnölade, hostade (han är jätteförkyld), var tyst om vart annat. När klockan var 6.30 gjorde jag något som jag egentligen inte borde. Jag gick in och väckte honom. Alltså väckning en halvtimme före utsatt tid. Där låg min gullunge, med huvudet i fotänden på sängen, utan täcke, och var så söt. Han blev så glad när jag väckte honom. Jag vågade inte vänta lägre, jag orkade helt enkelt inte med en morgon till som slutar med att jag inte kan lugna honom. Jag ville att Totto skulle få uppleva en härlig väckning, men det var förmodligen bara dumt. När jag tänker på det så var det ju bara för min egen skull. Puh, vad detta är svårt. Jag förstår inte varför jag har sådan "morgonfobi". Nätterna funkar ju bra, med några undantag, men då känns det som om jag ramsar på rätt sätt och med rätt attityd eftersom han lyssnar och lugnar sig. Läggningarna funkar hyfsat. Dagslurarna funkar fint. Han somnar mycket snabbt, oftast efter ett par drag med vagnen (ute) och avslutande ramsa. Schemat fungerar bra i övrigt också. Kanske beror det på att jag har misslyckats med att lugna honom så många gånger med att lugna honom på morgonen. I bland känner jag att problemet kanske bottnar i att jag faktiskt inte tror att han kan somna om. Totto har ju aldrig, innan kurning, sovit så länge som till 7, han har alltid vaknat runt 6.
Jag har fått massor med bra tips och stöd :heart: , jag har läst massor med trådar :heart: , men det verkar inte räcka...... :( Hoppas någon orkar peppa mig lite till.
Stort tack till alla som hjälpt och peppat mig hittills :heart: !
/stinky
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"