STORT PROBLEM: Illamående och trötthet...

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
*frieda*

STORT PROBLEM: Illamående och trötthet...

Inlägg av *frieda* »

Någon som har heta tips :?:

Jag är i sjätte veckan och jag mår kolossalt illa, jag tycker till och med att kranvatten är äckligt! Jag får tvinga i mig små mål mat med ca 3 timmars mellanrum. Jag äter liten frukost liggande i sängen efter konstens alla regler (te och hårbrödsmörgås) men det hjälper INTE, jag har också testat fil med ingefära, utan imponerande resultat. Jag kräks inte, men jag små hulkar och får sura uppstötningar. Jag är lite rädd för vätskebrist: Vatten är ju som sagt äckligt :!:

Vidare är jag jättetrött, jag kan sova närmare 10 timmar på natten och ändå vilja sova middag en-två timmar under tidig em. Jag lider också av huvudvärk (jag konsumerar i normala fall en si så där 4-5 koppar kaffe per dag, men det funkar inte längre, eftersom det är äckligt)...

Sexlivet är = noll och jag känner att jag blir allmänt otrevlig och vresig eftersom jag är i taskig form.

TIPS TIPS TIPS :?: :?: :?:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du har prövat med vichyvatten, antar jag :?: Om inte annat brukar det ta udden av sura uppstötningar :wink:

Jag tycker då inte du låter onormalt trött :roll: utan känner igen mig så väl, speciellt från barn nummer åtta. Då fick jag järn intravenöst. Blev som en ny människa.

Tänker på dig :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack Anna :heart:

Jo men vichy funkar bättre, men jag har knaper ekonomi så jag kan bara unna mig en flaska si så där var tredje-fjärde dag (och då går allt åt på en gång :roll: )... Om jag orkade skulle jag kunna åka till Lidl ( en bit bort) och köpa ett par tre billig sexpack mineralvatten iof...

Järn intravenöst? Jag har försökt med Friggs järn-c-vitamin brus, men nu mår jag bara illa av den...

Kram
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag lider stort med dig, mådde också tokilla under de första veckorna av graviditeten. Fick Lergigan (inte den starka varianten, utan den mildare)utskrivet, och det hjälpte mig jättemycket. Åksjuketabletter eller dom där armbanden rekommenderas ju också, men hjälpte inte mig alls :evil: .

:idea: Skit i vad som är nyttigt eller onyttigt - stoppa i dig det som går och som du blir sugen på. ÖNSKEDIET!! Jag levde på små doser jordgubbskräm i en hel vecka, och lite yoghurt emellanåt. Stoppa i dig något så fort du känner att det skulle kunna funka. Och lägg dig ner och vila sen!! Bara blunda dig bort.

:idea: Ät något innan du går upp ur sängen. Min sambo fick riva ett äpple till mig, alternativt blanda lite jordgubbskräm med yoghurt. Jag åt väl i genomsnitt 3 skedar på en halvtimme innan jag gick upp.

Jag hoppas att det snart blir bättre. Illamående är en förlamande känsla. Och be någon i närheten köpa vichyvatten till dig (barnets far t ex?)!! :D
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack JennyH :D

Jag ska höra av mig till min läkare ang Lergigan, det lär behövas :!:

Jordgubbskräm låter som något man skulle kunna sörpla i sig, själv får jag i mig en och annan knäckesmörgås med liiite smör och en kopp te med jämna mellarum... Har jag tur får jag i mig lite frukt. Fick vindruvor av mamma (egenodlade små, söta och kärnfria) de gick ner.

Kram
Myra

Inlägg av Myra »

Hej. Jag lider med dig. Det är hemskt att må så illa. Hoppas det går över snabbt för dig. Det är så hemskt att bara gå omkring och svälja, svälja, hulka. Jag kräktes dessutom mycket främst på kvällar o nätter!

Jag har tyvärr inga bra tips för för mig hjälpte ingenting heller. Jag var för feg för att ta ngn medicin. Prövade åksjukearmband men de gav noll effekt. Det som var bra var att suga på ngt med mintsmak, typ polkagrisar. Ja inte så nyttigt kanske men....och att äta ngt hela tiden i princip, hur äcklad man än känner sig. Tre timmar emellan tycker jag låter länge. Små små fruktbitar, kex eller vad än man kan tänka sig äta men som sagt var hela tiden. Det blev lite jobbigt till slut för det enda jag tänkte på var att ha saker hemma eller med mig om jag orkade ut någonstans.

/Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
Myra

Inlägg av Myra »

Hej. En till sak. Jag blev sjukskriven i början av båda graviditeterna. Första gången tyckte jag det kändes jätteknäppt och kände mig som att folk inte trodde på mig fastän alla SÅG att jag inte mådde bra. Alla kompisar runt omkring mig hade ju mått så bra och var så vackra under sin graviditet...jag ville ju oxå göra det. Helknäppt men så tänkte/kände jag då.

Andra graviditeten insåg jag att det var bra att få vila och blev sjukskriven mkt tidigare och även på heltid några veckor vilket jag tror gjorde att när väl illamåendet gick över så återhämtade jag mig snabbare och kunde börja jobba igen, men första graviditeten blev jag halvtidsjukskriven resten av graviditeten för jag var helt slut. Vad jag vill säga är att var inte rädd för att begära sjukskrivning om du jobbar....

/Myra
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!

Ja, sjukskrivning är bra, om man får det. Jag fick inte bli det, för graviditet var ingen sjukdom :evil: . Nej, men hur normalt är det att inte kunna äta nåt, och bara kunna koncentrera sig på att inte kräkas... Men man är nog snabbare på banan igen om man vilar sig.

Men, man får lov att vara hemma 7 dagar (är det väl?) utan läkarintyg. Tänk också på att varje ny sjukskrivningsperiod innebär en karensdag, dvs dag utan lön. Så försök undvik att jobba varannan dag, vara sjuk varannan dag, då försvinner massa pengar.

Själv var jag hemma varje torsdag o frdag i några veckor :roll: . Måndag och tisdag gick ok, om än haltande. Onsdag var som en dimma, och jag gick hem tidigt. Torsdag o fredag så var det soffliggande, hink, rivet äpple och jordgubbskräm.... Undrar vad dom trodde om mig på jobbet då :lol: :lol: . Av den här anledningen bävar jag mycket för nästa graviditet. Men, det är ju en kort tid i evigheten!

Kramar till dig Frieda :!:
Myra

Inlägg av Myra »

Hej. Ja jag var rädd för det synsättet "graviditet är ingen sjukdom" för det har man ju hört att en del råkat ut för. Nä själva graviditeten är väl ingen sjukdom men symptomen kan väl vara grund för sjukskrivning! Ja det var i alla fall inga problem för mig att bli sjukskriven tack o lov utan det var mest jag själv som tänkte att andra skulle tycka att jag var sjåpig. Men det var det nog ingen som tyckte och så här i efterhand så ångrar jag att jag inte blev sjukskriven tidigare första gången. Men åtminstonde jag fick höra om så många som hade mått si och så dåligt och de hade minnsann jobbat och gjort det och det trots att de hade mått så illa.

Jag var oxå väääldigt tveksam till att skaffa ett till barn enbart pga detta gräsliga illamående. Hemskt egentligen men till slut kände jag mig redo och tack o lov mådde jag bara illa tom v 16 och återhämtade mig som sagt var snabbare tack vare sjukskrivningen tror jag.

/Myra
Myra

Inlägg av Myra »

Om jag hade kunnat editera hade jag satt citationstecken runt bara tom v 16 i mitt förra inlägg. :D

/Myra
Nian

Inlägg av Nian »

Hej *frieda*,
Jag mådde också illa, precis som du. Jag åt skorpor (små o fulla med fibrer så man blir lite mätt).
Kolla med barnmorskan om järnet. Du kanske kan få komma på en tidig undersökning och veta vad ditt HB är - och få hjälp.
Prova att äta nyponsoppa (man kan lägga flingor i), fruktsallad, bubbelvatten och att hålla dig sysselsatt, det distraherar.
Vecka 12-16, när det brukar bli bättre känns hemskt långt fram. Försök tänka på att varje dag är det en dag mindre kvar.
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej du! :)

Hur mås det nu? Jag har ett hett tips till dig, kanske två:

koka vattnet... alltså om kranvatten smakar illa.

prova färsk ingefärste dvs du kokar vatten, tar ett par teskedat färsk ingefära som du river med exempelvis rivjärn, och lägger i en tesil. Två dl varmt vatten på. Smaksätt med honung om det luktar. För mig hjälpte detta, och endast detta - och med en gång. :!: Ett par, tre klunkar, och det kändes genast bättre. :!: Sedan fick man i sig resten av bara farten...

Kanske värt ett försök, även om du redan provat ingefära i annan form? Det händer något med ingefäran när den kommer i kontakt med kokande vatten...

Tänker också på dig!
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Hej alla och tack till Myra, Nian och Päivi också :heart:

Trevligt med uppbackning när det känns som gräsligast...

Ingefärsté skall jag testa (med färsk ingefära givetvis)... JennyH: Jag har hört av mig till min husläkare via mejl och frågat om Lergigan!

Kram på er alla :heart: :heart: O:)
miniz

Inlägg av miniz »

hej frieda.
En vännina av mig mådde som du... Hon hade väckarklockan att ringa på natten och stoppade i sig en skorpa eller något för att aldrig vara helt tom i magen. Hon mådde bättre av det, det var värt att vakna mitt i natten! Ingefärte funkade också.

Hoppas du mår bättre snart.

Varma hälsningar
Maria
J och Å

Inlägg av J och Å »

Försök att undvika lergigan.

Jag gick t o m ner i vikt i början. Gick då och fick akupunktur. Det fungerade på två behandlingar. Men du ska gå till en med rätt utbildning. Inom sjukvården har de bara en snabbkurs, och de sätter inte ens på det mest effektiva stället.

På mig stack hon till på undersidan av tungan, funkade bra och minst farligt att sätta där.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"