Trångboddhet!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Jenny

Trångboddhet!

Inlägg av Jenny »

Hej!

Vi bor med vår fyraåring och ettåring i en lägenhet på två rum och kök. För närvarande sover hela familjen i sovrummet, jag och min sambo i vår säng och barnen i sina sängar med tillhörande draperi runt.

I januari väntar vi vårt tredje barn och kommer få det trångt. Jag och min sambo funderar på att flytta ut i vardagsrummet med nya bebisen och låta sovrummet bli barnens sovrum. Samtidigt känns det lite tråkigt att förlora vardagsrumskänslan i och med att en säng skall stå där. Som det är nu känns det väldigt lyxigt med ett vardagsrum som är ett vardagsrum - förstår ni vad jag menar? Egentligen är det väl inget stort problem men undrar ändå hur ni andra har tänkt som bor lite trångt?

/Jenny
Dotter aug -02 :heart: Son juli -05 :heart: Dotter jan -07 .
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Hej, Jenny!

Vi väntar vårat tredje barn och bor i en tvåa på 70kvm. Vi har dubbelsängen i vardagsrummet och barnen har sovrummet. Inga problem, rummen är stora. Har ni litet vardagsrum? Loftsäng, kanske? Sängskåp? Madrass..? Det finns alltid lösningar :lol: . Fördelen med att bo så här är att det blir billigt, vi är hemma tillsammans allihop och kommer att vara det länge!

:D
nina80

Inlägg av nina80 »

Vill ni behålla vardagsrumskänslan så har jag ett bra tips. Min mans syster och gubbe har köpt såna där vikben till sin säng och den står i vardagsrummet men när den inte används så viker de helt enkelt upp den mot väggen och ovanför har de en hylla och under den sitter ett draperi som de drar för hela sängen så att den inte syns. Blir inte bredare än tjockleken på madrassen. De viker upp den på bredden och inte på längden.

Den tar ju upp en vägg men kanske skönare än att ha en säng ståendes som vanligt i vardagsrummet. På dagarna finns det massor av golvyta över för barnen att leka på.
Mamma till Emmy f?dd 2005-10-07
(Och till Elin f?dd 2004-11-23 som tyv?rr inte fick stanna kvar hos oss p? jorden)
nina80

Inlägg av nina80 »

Varför inte sätta hjul på spjälsängen då kan ni ju ställa in den i "barnrummet" när ni vill och den tar inte upp plats i vardagsrummet?
Mamma till Emmy f?dd 2005-10-07
(Och till Elin f?dd 2004-11-23 som tyv?rr inte fick stanna kvar hos oss p? jorden)
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

bäddsoffa från ikea är att rekommendera. finns bra och sköna att sova med för en billigare penning.

hade ni bott i sthlm kunde du köpt min... vi ska sälja vår nu, en mörkblå med 140 madrass, snygg och enkel:-)
Mamma till två pigga och glada söner,2005 + 2010
susasander

Inlägg av susasander »

jag har ett tips om man har ett relativt stort vardagsrum (vi bor snart 4 i en två på 66 m2)

Vi har delat av vårat vardagsrum med hjälp av två ikea pax garderober som står längs ena långsidan av dubbelsängen och fotändan med två billygarderober så att det bara blir en liten öppningen längs ner i fotändan av sängen. Det blir som ett eget litet rum och vi har fortfarande kvar vardagsrums känslan plus en massa mer förvaring :)
Susa med Joline 050708
å Robin 070126
----------------------------------------------
Linnan

Inlägg av Linnan »

I tidningen "Föräldrar och barn" nr 3-06 är det en artickel om en fembarns familj som bor i en etta. De har en massa fina lösningar, både estetiskt och praktiskt. Den artikeln gav mig inspiration så jag också ville bo trångt !
Så mysigt hade de det, man kommer ju onekligen varandra nära när man bor litet.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"