Hur ska vi komma på banan med 2 månaders?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Anna är bortrest, hon hann knappt åka innan det strulade till sig.....

Vet inte om jag ens våga skriva detta... :oops:
Som någon sa:Man ska inte ropa hej.....

Morgonen gick bra fram till 3:e målet. Vad händer: En stor kräkning över hela mig och hela lilla Victor :cry: . Så snabbt byta kläder på oss båda och erbjuda bröstet igen för att fylla på det han kräkts upp (det brukar vi göra)
Men denna gången vill han inte ha :shock: Väntar en stund och strax innan det gått 1 timme och 15 minuter innan vi påbörjade måltiden erbjuder jag igen. Vill inte ta bröstet. OK, tänkte jag, det var ju inte så mycker och då är du väl mätt :? :o
På med koftan och lilla mössan. Tog en promenad till affären för att handla lite kvällsmat och annat gott. Victor låg och tittade så intresserat i vagnen, det gick så fint :) . 10 minuter innan 16.30 blev han lite grinig så jag tog upp honom i bärselet sista biten hem (han trivs så bra där på magen) och sen var det direkt i säng och han somnade omedelbart.Men det varade inte länge......Efter den omtalade 20 minutersskarven vaknar han dvs kl. 17.00 var ledsen, jag vagnade, var ledsen och jag vagnade han sov 20 minuter till och vaknade, vagnade igen sov 3 minuter , vagnade och 10 minuter, vagnade och 13 minuter fram till 17.50 (Tänkte hela tiden på att han nog var hungrig efter kräkningen som vi inte fyllde på). Han snyftningar försökte jag svälja men......
Så till min fråga om någon kan svara nu när Anna är bortrest:
Vad skulle jag gjort?
1. Fortsatt vagna till 15 minuter innan han skulle upp dvs ytterligare 25 minuter.
2. Göra som jag gjorde...tog upp honom. Ni vill inte veta vad som hände... :oops: erbjuder bröstet som han inte vill ha men ger mig det största leendet på hela dagen :D som nog betydde "Jag vann", och jag känner mig bara så dum ](*,) : papas kommentar: "Han lurade dig"," han ville ju vara uppe nu när vi ska få gäster"
3. Trugat mer efter kräkningen med risk för ännu en kräkning.
4. Något helt annat

Vad blev resultatet av detta:
Han är vaken kl.18.00 fast schemat är sagt 18.30. Han äter enl schemat kl. 18.20 byter bjöja och påfyllning och allt. Men när kl. är 19.10 orkar han inte hålla de små blå uppe längre (har ju i egentligen varit vaken sen 17.00 mer eller mindre). Vet inte vad jag ska ta mig till, kan inte hålla honom vaken med bad och allt en timme till. Lägger Lillen kl. 19.20 vad händer då:
Vaknade efter 20 minuter igen :cry: vagnar (nu ska han inte upp, han har ätit och ny blöja etc), han lugnar sig 10 minuter, igång igen, vagnar, lugn 3 minuter etc så håller vi på tills kl. är 20.20 (skulle ju sova 20,30 men dock inte med gråt det sista). Vi hann aldrig med någon Nattslurk så nu får vi se hur natten blir. Pyjamasen är inte ens på :cry:
Vad skulle jag gjort :?: :
Varit mer angelägen och hållt honom vaken 1 timma till , i så fall hur :?:

Ja, detta var första dagen på vår schemadag........Jag får väl ta ett nytt tag i morgon igen. Start: 07.00

Kram på er alla som vill följa mig i detta arbete, kom gärna med kommentarer.
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Inget gott råd ännu.....

Nåväl, denna dagen har varit riktigt bra :D . Har hållt schemat med marginalkvart. Har fördelat kvarten vid vissa "vara uppe och insomningsperioder". Antar att det är så som menas att man fördelar kvarten så (annars kan det ju bli att han är vaken 2 1/2 timma eller sover 2 1/2 timma, så ska det väl inte vara) :?:

Var på MVC idag och han var vaken i vagnen på vägen dit och väl där somanade han,sov nästan hela tiden, eftersom man inte får ha med sig vagnen in tog jag bara insatsen så det blev att buffa i lillla rumpen istället när han vaknade upp och behövde lite hjälp på traven och vad förvånad jag blev :shock: de funkade nästan bättre än vangingen, sov i vagnen hem och väl hemma var det matdax :) . Idag har jag gett Påfyllningen så nära inpå inom timmen som möjligt, dels för att Lillen inte ska kräkas (låta den första mjölken rinna undan) och dels för att få mer aptit. Har märkt att Lillen somnar och sover bättre sina lurar på detta sättet också. Tips till någon kanske :D Lillen äter första bröstet så fort ca 8 minuter och är det andra bröstet också fullt så kan det gå lika fort.

Varje dag något nytt mysterium att lösa :-k :
Ikväll BADET:
Han har ju inte gillat det så mycket men vi tränar, nästan varje kväll. Han plaskade och jag tvättade och log brett när han tittade på mig med de stora blå men när jag sedan efter ca 10 minuter tog upp honom på handduken skrek han så högt så vem som helst skulle kunna tro att jag skulle ha ihjäl Lillen. Vet inte varför han blev så "rädd" tröstade på plats och försökte avleda med mjukisdjur och joller. Det funkade en kort stund sen skrek han igen. Togs upp i famnen och blev då lugn men började att skrika även så, dock inte lika högt. Så tråkigt att sluta dagen på detta sättet :cry: Gav nattslurken och vi satt stilla tillsammans i 15 minuter innan klockan slog halv nio. Första gången jag lagt Lillen utan att höra något grymtande. Han sover fortfarande... :sleep:
Varför så skräckslagen efter badet :?: Någon som vet :?:

Många frågor nu som inte har svar. Nåväl, imorgon är en ny dag att avnjuta :heart:

Kram och god natt
Yvonne
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Inga svar på mina frågor....... :cry: så jag har provat mig fram.

BADET:
Har nu haft en handduk på axeln när jag badar Lillen. Tar upp honom direkt i famnen istället för att lyfta honom till skötbordet direkt. Detta har funkat mycket bättre. Vi ger även hela måltiden innan badet så han är riktigt mätt och belåten. Efter badet ger vi sist en sista slurk inför natten.

SHEMAT:
Sover fortfarande sina 8 timmar 20.30-04.30, aldrig några problem med att lägga inför natten eller att vakna och somna om efter nattslurken kl. 04.30.
Men dagarna är rena katastrofen :?
Han vaknar vid varje lur, flera gånger. I morse gav jag upp, efter ett vagnande som inte gav resultat och då skriken bara blev högre stod jag inte ut längre :!: Kändes inte rätt.....så jag bröt mot alla "regler" tog upp lillen som hade sovit 1 timma och erbjöd bröstet och vad han åt :!: , slukade 2 bröst inom en timma :!: :!: .Skrattade sedan stort och vi sjöng tillsammans, låg sedan och tittade när jag strök. Efter 2 timmar trött och jag la honom att somna och han somnade själv genast i vagnen.
Lite bakgrund: i morse när Lillen vaknade (vaknar själv prick 07.00) och skulle äta morgonmålet ville han inte ta bröstet, hulkade. :shock: Provade fler gånger men beslöt att byta blöja och ha lite umgänge först.kl. 07.30 då åt han med god aptit. Försökte ge mer inom timmen men ville inte ha mer.

Ja, så här ser det ut. I dag har jag beslutat att följa honom. Jag orkar inte vagna mer och jag vet att han kan somna om själv om han vaknar, jag behöver på sin höjd bara ruska i handtaget för att hjälpa honom på traven. Jag tänker ta upp honom om inte vagningen fungerar idag. Erbjuda mat.
Det som är så vansinnigt förvirrande är att jag tagit upp honom andra gånger då han skrikit och erbjudit bröstet men då har han inte velat äta :shock: bara vara uppe. Hur ska man kunna veta :?: :?:
Så detta med att "styra upp", vet jag inte hur jag har hjärta att göra med ett barn som ligger och skriker som är hungrigt :cry:
Snälla, någon. Har ni liknande erfarenheter :?:

Läste om "kärringen" som beskrev att ett av sina barn sov gott på natten utan att skrika, precis som Victor men ändå fick för lite mat på dagen :roll: . Nu vill jag inte hitta fel, jag vill bara försöka förstå mig på min lilla varelse :-k och man vill ju så gärna göra det som är bäst för den lille. Just nu så känns det inte som om vagning med en hungrig mage är det bästa.
Kan tillägga att jag tycker inte att han är så "aktiv" (kan ju vara ett lugnt barn). Han iakktar mest. När jag läser om barn som ligger på mage och snurrar i hans ålder känner jag inte igen mig i Victor. Han gillar att ligga på rygg och titta. Jollrar sparsamt men ler ofta. Men han är mycket stark i nacken, var det sedan födseln och är mycket nyfiken. Gillar att sitta högt på axeln och lyfta sin nacke ytterligare några centimeter för att titta runt :) .Han orkar som oftast också vara vaken 2 timmar i taget. Frågan är om han inte orkar vara så aktiv för att han får för lite mat :?: (Jag helammar).Har även varit lite smågnällig vissa vakenperioder det senaste, men skriker inte eller gråter. :?

Ja, som ni ser är det en hel flock med vargar som springer omkring i denna lägenhet :evil: och jag har jämt göra att mota bort dem. Kan ni hjälpa mig :?:

Kram
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Det känns som om jag skriver till mig själv.....

Nåväl, var och vägde den lilla idag. Jag hade en magkänsla att han nog får för lite mat. Det visade sig att det nog är så. Har bara gått upp 60 g på en vecka. Han har legat vid bröstet från 17.00 till 19.30 i stort sätt hela tiden, förrutom rapar och lite paus. Han har nog passat på att slumra lite också. Provade att ge bröstmjölk ,som jag tog fram från frysen, för att ge på flaska men den tog han inte :( . Ja, nu kan man snacka frustration :?
Men nu sover han för natten och troligen gör han det i 8 timmar som vanligt.
I morgon är det jag som ringer barnmottagningen.

God natt alla
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära nån - det är tråkigt att du inte har fått svar men det är också förståeligt för det GÅR inte att kommentera och råda kring alla dessa miljoner detaljer; det är helt enkelt för mycket :cry: :cry: Du måste vara snäll och utkristallisera dina frågor bättre och vara tydligare :roll: :lol:

Vad du skulle ha gjort i stället - lyssnat. Både till honom och dig själv. Lyssnat, lyssnat, lyssnat. Schema, tider, ordning och reda ska vara till hjälp och ryggrad, inte till order och dekret som man tycker inte funkar, eller tycker funkar - de funkar inte av sig själva. De är som en bruksanvisning till videon. Men du måste fortfarande sätta på videon... och stänga av... och veta varför du sätter på just den filmen... och förhoppningsvis njuta den också... Förstår du :?: Videon gör inte jobbet åt dig, om man säger :wink:

Kom igen nu och berätta hur läget är :!: Fick du hjäp på barnmottagningen och vilken sorts hjälp då, i så fall :?:

Några små kommentarer bara: det KAN ju vara så att du gjort ett schema som inte riktigt stämmer för honom. Det kan justeras. Och det KAN ju vara så att han inte blir mätt även om han sover fint på natten. Då måste man se till att han får mera mat, hela dagen också. Man kan vagna sig grön på en unge som inte är mätt i magen. Det var inte det som var meningen.

Rapport, tack :wink:

Anna i Indien
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Yvonne :!:
Hoppas allt nu är bra med lilleman :!:
Har nu inte lusläst hela din tråd, men en sak funderar jag på... Istället för att spika ett visst schema, med speciella mat-och sovtider, skulle jag köra "bara" standardmodellen, dvs mata ordentligt, ha honom vaken och sedan låta honom sova - UTAN att stirra blint på klockan :!:

Så har jag gjort med mina, tills dess att de varit dryga fyra månader, och vi har våra 12-timmarsnätter, först då har jag ett "riktigt" schema.

Men såklart måste du göra som DU vill, tänker bara att din egen stress kring klockan kanske skulle försvinna om du stoppade undan schemat ett tag :?:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej Anna och Mia :!:

Tack för er omtanke :!:
Lite rapport: Var på barnmottagningen förra söndagen och barnläkaren undersökte Lillen medans han sov (det var ju natt) klockan var 21.00. Jag funderade lite på om han skulle vakna och hur natten skulle bli men Lillen bara sov, trots undersökning och en massa klämmandes på magen och ryggläge och ljust rum. Snacka om att vara i "koma" :shock: De stack honom i foten och han vaknade men det var inga problem att somna om och han vaknade 07.00 efter sedvanligt natt mål 04.00 :lol: Proverna bra, läkaren kunde lugna mig=skönt. han har inte kräkts sedan dess :shock:
Varit och kollat vikten och han har nu gått upp fint. Inga vargar där längre.

Har ökat på matningstiden själv och känner att mjölken kommit igång igen. Vet ni :?: I natt när jag som vanligt vaknade av väckarklockan för att ge lillen nattmålet 04.30 och avvaktade hans uppvak så kom inget uppvak :shock: Tänkte, nja, "kanske sover du 10 timmar" avvaktade, avvaktade och klockan slog 06.30 och 06.45 vaknade han :!: :!: Efter 10,5 timma :lol: Trots att han har en förskylning sedan 1 vecka med snorig näsa :cry: .

Ikväll sov han bara 30 minuter och sedan några 10 minuters lurar,vi var bortbjudna och han fick åka bilstol hem. Men trots det en pigg kille i 2 timmar med bad etc. Han var vaken i 20 minuter innan jag började servera 4:e och sista målet, det gav jag enl schematiden. Nu är han full med mjölk och trötthet i kroppen och somnade enl schemat 20.15.

Ja, jag tror att jag ska slopa schemat ett tag. Vi har hållt på så länge nu och det är alltid något pass som strular, är det inte kräkningar så är det förskylningar. Jag tror jag ska hålla mattiderna som vi har och sedan lyssna och inte vara så envis med vagnandet och vyssandet. Tack Mia, jag tror du har rätt och Anna, jag ska fundera på vilken film jag sätter i videon :lol: Jag tror lillen kan fixa ett eget schema nu, jag har ju gett honom vägledning sedan han föddes :lol: För det är nog precis som du skriver, Mia, att det nog sterssar mig lite. Jag ska nog lyssna mer på Victor, våga släppa lite på visarna på klockan och se vad som händer i några dagar :wink:

Tack, snälla ni för att ni bryr er :D
Yvonne
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad jätteskönt att höra att allt är bra med Victor :heart: Jag är INTE förvånad överhur "snäll" din son är, det är helt enkelt belöningen du får för allt arbete du lagt ner på att få mat-och-sovning att funka! Så bättre betyg än en nöjd son kan du inte få :wink:
Jag tror du kommer att må jättebra av att backa bandet lite, och använda dig av standardmodellen, som är ett oumbärligt verktyg!
Kram till er
Mia :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Ja, det känns som han är nöjd :D Skrattar alltid vid uppvak och när vi har umgänge. Han sov 11 timmar i natt. somnade 20 15 efter bad (som funkade utmärkt) och vaknade 07.15 i morse, skrattade och vi mornade oss i 10 minuter innan vi började frukosten. Han har nu tömt två fulla bröst :shock: och ligger och leker. Har ju använt mig av Standardmodellen sedan han föddes och det har varit suveränt :!: Ska ge honom förutsättningarna till att sova under dagen och se vart vi hamnar :lol: Jag känner mig mycket mer avslappnad i dag, har hans fulla tillit att fixa ett schema själv med hjälp av min guidning.

Kram
Yvonne
Gäst

Inlägg av Gäst »

Du är så duktig!! :D :heart:
Och Victor med!

Kramar Jenny
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"