Halsbränna!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:shock: :D :thumbsup: :!:
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Nämen va konstigt! I vårt apotek sa de att det var helt ok med omeprazol, och min mvc sköterska kollade även upp det med och det var grönt...hmmm olika på olika platser i landet?? Funkade fint iallafall.. :D
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
nilam

Inlägg av nilam »

Hej :D :D

Nu är jag ju några veckor efter dig Mia, men jag hade börjat få lite halsbränna (hade megasuperduper halsbränna med båda tjejerna :evil: )

Min BM gav mig tipset att äta järntabletten vid sänggående (tar niferix x1) för att minska käningen av magsyran och man "sover" förhoppningsvis över det värsta, sen så tar kroppen upp järnet bättre för tydligen har novalukol mfl negativ inverkan på järnupptaget.

Har gjort detta i 2 veckor och har inte tagit någon rennie sedan dess. :D

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
olivia

Inlägg av olivia »

Omeprazol har samma verksamma substans som Losec mups, och de kan man äta under graviditeten! Jag frågade på apoteket då jag var gravid, och Losec mups är ok, men de är rätt dyra... Men man kan, om man har tur, klara sig på en tablett varannan, eller kanske till och med var tredje dag! Omeprazolen har iofs en lite annan beredning, så då får man ta den "på egen risk" så att säga. Kan länka till Fass angående Losec http://www.fass.se/LIF/produktfakta/art ... ocTypeID=3

Saxat ur Fass
Graviditet (Läs mer om graviditet)
Kategori A.

Väl genomförda epidemiologiska studier tyder inte på skadliga effekter av omeprazol på graviditeten eller fostrets/det nyfödda barnets hälsa. Omeprazol kan användas under graviditet.
Sommarbebis -08
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Aha, det var så det var!
Tack Olivia!
Bra som sjutton var de iallafall! Klarade mig med 1 varannan dag. :lol:
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
J och Å

Inlägg av J och Å »

Jag drack nästan bara vichy och halsade gaviscon. Hade flaskan brevid huvudkudden tillsammans med nässprayet. Kunde ju inte röra mig knappt, så det var tvunget och vara inom räckhåll.

Maken lärde sig t o m. Innan han gick utanför dörren såg han till att jag hade gaviscon, spray, telefon och fjärrkontroll. Man låg ju där man låg. Också 1, 57, med två bebisar på 3 kilo.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej miar70!

Jag hade sjuk halbränna de sista 2,5 månaderna innan förlossning och kunde till slut knappt äta någonting. Gaviscon missbrukade jag svårt för att inte tala om ramlösa. Levde på mjölkprodukter som lindrade och inte gav upphov till ny halsbränna. Drack ett glas mjölk (och jag tycker inte ens om mjölk!!!) innan middag etc. för att hjälpa magen lite. Till sist gick jag till husläkaren och fick Losec utskrivet (det är testat för gravid och bevisat ofarligt) och det var helt UNDERBART :D :D Jag undrade varför jag väntat så länge!!?? Halsbrännan var borta på en dag.

Har du jobbigt så skippa alla huskurer och gå direkt till läkaren och få medicin! Hett tips! :thumbsup:

kram
Jennie
En goding till son född 0603 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"