Hur ofta och länge sover era barn
Vad och hur ofta äter de
Vår tillvaro är lite upp och ner just nu både på sovsidan och matsidan så jag måste ändra schema men känner mig lite förvirrad just nu.
Idag har vi följande
7 morgon + 275 ml välling
7:30 lite gurkbitar + någon brödbit med mamma
9:00 gröt ( och hon är redan JÄTTEHUNGRIG)
10:30-12:00 sova (sover oftast bara 45 min-1 timme och sover/gnäller omvartannat resten av tiden...)
12:30 lunch ( hemlagad mat av enklare typ makaroner osv)
15:00-15:45 sova (sover alltid bara 20 min )
16:20 middag med familjen
18:30 välling 275 ml
18:50-19:00 Sova Natt (12 tim)
Nytt förslag
7:00 Morgon + gröt samt smörgås
11:00 lunch
11:30 - 13:00 sova middag
14 - mellanmål typ nyponsoppa eller yoghurt, frukt och smörgås
16:30 middag
18:30 välling 275ml
19 - natt
Är osäker på om jag fortfarande ska lägga henne för en 20 min på e.m
Idag är hon ganska gnällig och klängig pga hon inte sover tillräckligt på dagen - jag tror det beor på att hon läggs för tidigt i dagsläget och tror hon är utvilad redan efter 45 min ( vi har haft schemat sedan juli)
Hon har också svårt att somna både på dagen och kvällen - vissa dagar somnar hon lugnt (småpratar och stökar runt lite ) andra dagar står hon upp och skriker/gråter i intervaller i upp till 40 min om det vill sig illa. Ibland går då ramsan bra annars lyssnar hon inte alls utan skriker ännu mer....
Hon har den senaste veckan verkat orolig och stressad - har mycet svårt att komma till ro och far runt som en vilde både vaken och när hon ska sova
Hon kämpar med att försöka gå men lyckats just nu inget vidare och det spelar nog också en roll i det hela.
Tips på vad jag kan göra åt hennes osäkerhet/klängighet
Ibland är hon jätteframåt och ger sig ut på egna äventyr men särskilt när hon är trött så hänger hon i byxbenet, står och hoppar och skriker.
Då är det omöjligt att nonchalera henne så jag säter mig ner och hon slänger sig kring halsen i ett par minuter och "tankar närhet".Sedan ger hon sig iväg - ibland går det bra men annars så börjar hon om så snart jag reser mig igen och det är aningen hopplöst....
Oj - det blev visst lite långt...