Sovtider...?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lillan

Sovtider...?

Inlägg av lillan »

Hej alla!
Skrivit och svarat på en poll, " började era barn på dagis?" där skriver jag bland annat att man lilla har börjat och sover klockrent i vagn där.
2 timmar sover hon, ibland mera...

En personal frågade mig om de skulle väcka henne, jag tyckte att hon skulle få sova tills hon vaknar.

MEN sen började läsa lite här på forumet...kanske man skulle väcka henne..hon sover trots allt 12-13 timmar natt helt problemfritt..
SEN middag i 2 timmar och ibland 2 1/5 timme, det blir juh alltså ibland nästan 15 timmar!

Lite väl mycket???

Tycker att hon är sånt livligt barn, rör sig snabbt, aldrig still, allt går väldigt snabbt i hennes utveckling just nu...hon gör sina "sysslor" och älskar att göra det, men hon tar aldrig en "paus" under dagen...sitter still och tittar i en bok osv...DET ska alltid hända saker runt omkring henne, då är hon nöjd ;)

Kan vissa barn behöva mera sömn???
Hon vaknar inte tidigare, somnar 19.15 utan problem och vaknar allt mellan 7-8 på morgonen...( försöker hålla tiden ( 7.00 ) men jag e så morgontrött...*L* )

Ska jag låta henne hållas som vi gör el, ska vi dra ner på vilan lite???

mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
J och Å

Inlägg av J och Å »

Karl är 2½ och sover 19-7. Och för det mesta 2 timmar mitt på dagen. Ok, somnar inte alltid 19, men det har inget med middagsluren att göra. Tycker det är kul att "fantasileka". Han är och hämtar och grejar, på låssas. Jag leder tillbaka, eller rättare sagt han springer tillbaka och pratar pratar. Jag bara stoppar om och ramsar.

Spelar ingen roll om han sover 1½ eller 2.

Han har också ett högt tempo. Och har tvlinngsystrar på tre mån hemma att "hålla" reda på. Tack och lov för dvd:n. Dunderklupem, fem myror och emil och farbror melker är suveräna nedvarvare. Och vilka tips de ger. En dag stod han på trappen och förklarade att "jag ska ha vatten i pappas gummistövvel".
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
lillan

Inlägg av lillan »

*SKRATT*!!!!
Så söt han kan vara...*ler*
Hoppas lillan inte kommer till vatten i stövlarna, räcker med att hjälpa mamma att riva tapterna, som visserligen är nytapetserade :oops:

Hon fick vara med att riva de gamla, visade vara på gott och ont, nu tycker hon att man kan riva de gamla åxå :roll:

SÅ jag tror jag undviker DVD med dess roliga filmer ett tag till.. 8)
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
lillan

Inlägg av lillan »

Skrev lite fort såg jag...
Menar naturligtvis de nya tapeterna, inte de gamla...:)
Kristin

Re: Sovtider...?

Inlägg av Kristin »

Hej!

Vår son passar in på nedan beskrivning till 100% :D! På samma sätt sover han också 12 h natt PLUS 2 h middagslur :shock:. Jag har också undrat om man skulle styra detta och dra ned på sömnen (speciellt de dagar då han inte har somnat på luren alt tagit lååååång tid på sig att somna in dag som kväll), men under hela augustimånad och nu i september så har han sovit så gott så gott alla timmarna. Vi låter honom sova 14 h/dygn tills dess att han visar tecken på annat. Vi får oftast lov att väcka honom på dagen.

Tycker att hon är sånt livligt barn, rör sig snabbt, aldrig still, allt går väldigt snabbt i hennes utveckling just nu...hon gör sina "sysslor" och älskar att göra det, men hon tar aldrig en "paus" under dagen...sitter still och tittar i en bok osv...DET ska alltid hända saker runt omkring henne, då är hon nöjd ;)

Tyvärr sov han inte så här bra på dagis. Mot slutet sov han inte alls. I och för sig såg vi inte att det påverkade honom negativt, men nu när han bara går 3 h/dag känns det skönt att han får komma hem och sova luren hemma i sin säng.

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
T.P

Inlägg av T.P »

hej lillan.. :D ! leta inte problem där det inte finns några :wink: får man påminna sej om ibland :lol: sover hon natten bra så är det ju bra.
du lär märka när middagssömnen ska dras ner på...
barn födda 04/06/08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"