frågor kring standardmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
anna.lundgren

frågor kring standardmodellen

Inlägg av anna.lundgren »

:?: Jag har några frågor kring standardmodellen (för en fyra månaders kille):

Lill-killen äter inte så länge nu när han vaknar fast jag erbjuder och rapar. Sedan är det dags för skötsel. Den är ju också ganska snabbt avklarad. I skötsel här ingår tvätt i hudveck, salva, kort massage och ny blöja och sedan påklädning. När detta gått har ca bara en halvtimme av lillens vakentid gått. Då är det dags för möte/umgänge. Vilket jag tycker att han tröttnar på ganska fort. Finns det någon som kan ge exempel på bra umgänge med en fyra månaders baby?

Till sist en halvtimme innan sovtid är det ju dags för att vara med i mina göromål lite mer passiv (social samvaro). Det svåra är att hålla honom nöjd tills dess. Hur aktiverar man honom innan?

Kan någon ge lite exempel på en dag med en fyra månaders?

Tacksam för svar! Jag börjar komma alldeles snett och vill komma på banan igen men vill vara väl förberedd innan jag kurar honom.
Vill lära mig!
Miani

Inlägg av Miani »

Vi har en dotter som blir 4 månader på måndag (grattis! :D ) och vi följer väl inte Standardmodellen slaviskt utan har en egen modifierad variant av den. Under hennes vakentid är det inte så strukturerat att DÅ är det umgänge och DÅ är det social delaktighet, utan det får komma lite när det passar (under vakentiden, förstås). Ofta har vi nåt på gång som tvättbestyr, matlagning, disk, strykning etc och då får hon vara med där, annars blir det umgänge med prat pch bus eller kanske en trevlig bok. Det blir lite improviserat, men vi får fyller alltid tiden innan det är dags att sova med nåt. Det funkar bra med henne, men kanske inte med alla barn? Lycka till och hoppas ni kommer fram till nåt som funkar! :D
Miani

Inlägg av Miani »

PS. Hennes sovtider är däremot relativt spikade, förstås... DS
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej!

Då sonen, nu 5,5 månad, var i den åldern låg han mycket på mage på täcke på golvet och tittade på prylar (smakade), kortare stunder i babysittern i händelsernas centrum eller när vi pysslade med hushållssysslor i allmänhet. Just där var det dock lite knepigt för han ville gärna sitt upp, inte bak i babysitter och var liksom för liten för att sitta själv. Jag skaffade en sk Bumbo-stol att ha honom i så han kunde vara med på bla diskbänken. Nu funkade den inte så exemplariskt som jag önskat då sonen alltid böjde sig över, kollade tårna, underlaget, något han tappat etc. och KRÄKS. :roll:

MEN om man inte har en liten kräkis så tror jag stolen funkar förträffligt. :D

Fick också tips om att ha sonen liggande på mage på diskbänken (sätta stolar med hög rygg bakom och aldrig lämna honom - förstås) eller helt enkelt sätta honom i diskhon och båda funkar ok korta stunder.
En goding till son född 0603 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"