Hej!
Såg just följande händelse utanför mitt köksfönster:
(Maken ute med vår tvååring) Gatans alla barn ute (mest 2-åringar). Vår son kör på grannsonen med sin Bobby Car så att han ramlar omkull. Maken springer fram (grannen också) och ingriper. Maken låter sonen "klappa" grannsonen "fiiiint".
Kändes ok för mig. Är det SÅ man skall hantera det? Jag vet att Anna tycker att ord för små pluttar är överflödiga, men för grannens skull (är vän av ordning) kan man inte säga "nu får du VISA förlåt"?
Jag gillar inte när föräldrar står brevid sina små pluttar och säger "SÄG nu förlåt!!!!".
Ciao//Kristin
Om knuffar ett annat barn - hur göra? 2-åring
Om knuffar ett annat barn - hur göra? 2-åring
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Läste att innebörden av att SÄGA ordet Förlåt fungerar inte förrän de är i 4-års åldern, däremot klappa/krama och få de förstå att de har bettet sig illa precis som ni gjorde.
Har problem med vår tjej som knuffas/bits ibland. Vi agerar som ni, men det känns som att vi har fått slutat umgås med några bekanta med barn för att de kan inte alls acceptera att det händer sådant inte ens en gång.
Har problem med vår tjej som knuffas/bits ibland. Vi agerar som ni, men det känns som att vi har fått slutat umgås med några bekanta med barn för att de kan inte alls acceptera att det händer sådant inte ens en gång.
Fjällfina
Man kan ju också sufflera förlåt medan man klappar fint eller "gör bra" på annat sätt. Förlåt hör ju till när man "gör bra" men det är helt fel att tvinga fram det. Om man säger det parallellt med det man gör så sätter det ju sig som "så gör man".
Så tror jag att man kan sufflera med fler saker. Har en svägerskas barn som är väldigt blyg och vågar inte säga hej när han kommer någonstans. Då tycker jag man kan ta barnet i handen och gemensamt (dvs själv) säga hej. Att tvinga barnet blir ju bara helfel och det får ett fokus från hela kalaset som ju inte kan kännas skönt i magen på barnet.
Om man kör på fler gånger så är det väl annars passande att förvisa Bobby Caren "oj då, då kan du ju inte ha den om du kör på folk". Och bits eller knuffas man (efter varning) så förvisas man ju själv.

Så tror jag att man kan sufflera med fler saker. Har en svägerskas barn som är väldigt blyg och vågar inte säga hej när han kommer någonstans. Då tycker jag man kan ta barnet i handen och gemensamt (dvs själv) säga hej. Att tvinga barnet blir ju bara helfel och det får ett fokus från hela kalaset som ju inte kan kännas skönt i magen på barnet.
Om man kör på fler gånger så är det väl annars passande att förvisa Bobby Caren "oj då, då kan du ju inte ha den om du kör på folk". Och bits eller knuffas man (efter varning) så förvisas man ju själv.
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
-
father of sons
Här handlar det som vanligt om att visa. Visa hur man faktiskt gottgör olyckan. Man jobbar in ett beteende i handling. Konkret.
Det blir enkelt när man tänker så. Ibland trasslar man in sig för mycket och tänker på vad vän av ordning (och hans moster) tycker och vill.
Klappa fint och handen om handen har jag kört på skolbarn. Det ger barn ett verktyg att gottgöra - ett bättre verktyg än ordet "förlåt".