Nu är vi av banan så det sjunger om det!
Nu är vi av banan så det sjunger om det!
Dottern kurades för ca två år sedan, och är nu snart 2,5 år och en kär liten trotstjej
. Vi har under sommaren tagit bort middagsluren, då även en 45-minutare gjorde att det tog 1-1,5 timme för dottern att somna på kvällen (sover natt 18.45-6.45). Så det blev liksom mindre sömn med middagslur än utan, för under sommaren har hon sällan varit vaken till mer än 19. Så det har ju funkat bra. Men det som krånglat till det hela är att nu i samband med renovering av barnens sovrum bytt ut spjälisen mot en liten juniorsäng. Med det efterföljande problemet att hon springer upp stup i kvarten... Men hur gör man då? Ska man låta henne vara uppe i rummet och hämta böcker, prova lillebrors säng (han sover fortfarande i vagnen mest), osv osv, eller ska jag se till att hon ligger i sängen, vilket inte är så lätt känns det som! Vi försöker göra minsta möjliga väsen av det, om hon kommer ut så leder vi tillbaka henne till sängen, eller bär, med en vänlig min och med en liten ramsa, som "goddag yxskaft". Dottern är mkt verbal, så hon kommer med långa haranger, och inleder alltid nattningsprocerduren med ett - Jag vill inte sova!!! Idag hade hon fått sova middag, 45 min, på dagis, och hon somnade inte förrän 20.40
. Vilket kanske inte var så lyckat med andra ord... Det lär vara en trött tjej imorgon
.
Sommarbebis -08
En liten rapport om första natten då! Nattningen tog totalt ca 40 minuter, efter att dottern lagts i sängen. Hon försökte gå upp ett flertal gånger, men fattade ganska snabbt poängen med att hon skulle stanna i sängen! Men sedan blev det en massa hoppande i sängen och rantande runt i den. Men, det som sedan hände var att hon vaknade vid 1.45 (? tror jag, har inte så bra koll...) och då tog det TVÅ TIMMAR innan hon somnade om... Usch, inte roligt för någon av oss tror jag
. Hon var inte ledsen speciellt mycket, men testade många olika saker, gå på pottan (stod intill sängen), ville gå på toan, tände taklampan, ville ha vatten, osv osv.
Sommarbebis -08
Dag två - sov middag idag, 20 minuter, sedan väckte jag henne, då jag inte ville att hon skulle vara för pigg på kvällen... Nattningen tog ungefär lika lång tid som första dagen.
Dag tre - pappa hemma, "sitter vakt", mycket mer bus än när jag suttit där, vet inte om hon bara testar om samma gäller med pappa? Hur som helst har hon idag sovit 45 minuter middag, och nattningen tog hela 1 timme och 15 minuter. Ska jag låta henne sova så pass mycket på dagen, eller ska jag begränsa det till 20 minuter? Det tar ca en halvtimme för henne att somna också, så det är ju inte så att det säger dunk, så sover hon... Med tanke på att hon ska sova 12 timmar natt, så borde hon ju inte få mer än 20 minuter om hon inte somnar på en gång, eller hur?
Dag tre - pappa hemma, "sitter vakt", mycket mer bus än när jag suttit där, vet inte om hon bara testar om samma gäller med pappa? Hur som helst har hon idag sovit 45 minuter middag, och nattningen tog hela 1 timme och 15 minuter. Ska jag låta henne sova så pass mycket på dagen, eller ska jag begränsa det till 20 minuter? Det tar ca en halvtimme för henne att somna också, så det är ju inte så att det säger dunk, så sover hon... Med tanke på att hon ska sova 12 timmar natt, så borde hon ju inte få mer än 20 minuter om hon inte somnar på en gång, eller hur?
Sommarbebis -08
Håhåjaja, så var det jag igen! Dotra somnade på 50 minuter ikväll. Bättre än igår i alla fall
. Men idag fick hon bara sova 20 minuter på dagen, och jag tror det räcker! Vi satt inte vakt på samma sätt idag, utan gjorde andra saker runtikring, och ändå var hon inte upp mer än ett par tre gånger. Hon vet vad det är som gäller i alla fall 
Sommarbebis -08