Fråga till Ewa

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Harriet

Fråga till Ewa

Inlägg av Harriet »

Hejsan!

Var i Sova hela natten boken står det om att komma ur vagningsträsket? Jag har den hemma just nu men hittar det inte. Jag skulle så hemskt gärna vilja att Viktor kunde sova i en stilla stående vagn... Jag ska försöka börja med ramsandet imorgon. Få se hur det går.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Harriet
Jag är varken Ewa eller Nancy, men jag skriver ändå.
För det första vore det jättebra om du kunde i profilen skriva hur gammalt barnet är. Det är alltid lättare att ge rätt råd och tips.

Här kommer ett svar som jag vet att anna (sign hör på forumet) har fått av Anna W:

"Kära du,

Först och främst,

Det är inte tal om att vagna 2 tim. eller 1,5 tim ”i sträck”. Du ska INTE-vagna längre tid än du vagnar, förstår du? Gå fram och tillbaka, stå inte kvar!! Titta på klockan: vagnar du en halv minut, ska du inte-vagna en. Förstår du?

Hon kommer annars att vänta sig att du ska stå där hela natten och vagna och vakna så fort vagnen står still. Hon ska somna med vagnen stilla. Det är vansinne att vagna i timtal!!!

Däremot är det riktigt att börja direkt, innan hon skriker upp sig.

Vid det här laget ska din teknik vara så pass effektiv att du varje gång får tyst på henne inom två minuter. ANNARS MÅSTE DU TRÄNA!!! Lär lathunden och/eller Barnaboken:Sömnen. Tyst och stilla, alltså – och då skakar du vagnen snabbt och bryter:sedan krånglar hon och bökar och du tittar på klockan, du ingriper PANG när hon börjar skrika och skriket INTE mattas av (detta är alltså påminnelsen, inte beskedet) utan stegras, då tar du i och får tyst på henne, o.s.v.

Du skriver ”oftast tystnar och stillnar hon efter 1-2 minuter och det är JÄTTEBRA. Beröm på dig! När hon sedan är igång igen som du säger, så FRÅGAR hon och det är bara att ge samma svar i evigheter, tills hon accepterar beskedet.

Nattmålet ska du ha vi exakt samma tid. Så hon kan ställa in sig. På samma sätt morgonen. Den ska börja samma tid varje morgon. En kvarts marginal högst! Se Lathunden. Ju fastare tider desto färre frågor behöver hon ju ställa!"

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Harriet

Inlägg av Harriet »

Hej LO!

Viktor är drygt 3 månader. Vi har inget andningslarm så han sover enbart på rygg. Jag införde schema för knappt en vecka sedan och har lyckats följa det relativt bra. Nätterna är inget problem. Vi lägger honom 21 i spjälsängen, han är vaken en stund men somnar sedan helt och hållet på egen hand. Han äter 1-2 ggr/natt (oftast 1 gång/natt). Jag är jätte nöjd med nätterna! Jag har inte som mål att han ska sova hela natten.

Det är enbart dagssömnen som är problematisk. Jag har också för knappt en vecka sedan börjat med vagningen, a la Anna. Jag håller aldrig på någon lång stund. Max 2 min. (jag har klocka på mig). Jag är dock osäker på om jag borde sluta ännu tidigare för Viktor tystnar närmast genast jag börjar vagna. Men genast jag slutar börjar han gråta. Ev. börjar det gå lite bättre. Igår sen eftermiddag, tog det ca 20 min. innan han somnade. Kommer inte exakt ihåg hur många ggr jag gick ut och vagnade. Sedan sov han nästan 1 h på egen hand. Det är svårt att veta vilken gråt/vilket skrik man kan acceptera en stund och vilken man genast ska svara på. Viktor skriker aldrig hysteriskt.

Det jag brukar göra, när han vaknar och gråter, efter att han sovit 30-60 min, är att gå och promenera resten av sovtiden. Jag har försökt att vagna då också men det har inte lyckats. Kan inte säga exakt hur länge jag har försökt. Egentligen är det väl fel av mig att säga att jag fastnat i "vagningsträsket" utan mera i "gåträsket". Det var nämligen så jag började. Jag gick alltid ut på en promenad, när han skulle sova. Dagssömnen just nu borde vara 5,5 h och det är för länge att promenera... Men som sagt, han sov nästan 1 h i sträck igår, efter 20 min. av vagning.

Han ligger på golvet här bredvid mig just nu och krystar. Han är så söt när han bajsar, helt underbar.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Harriet!

Jag har lånat ut mitt ex till väninna just nu, men bland tipsen eller råd på vägen (om jag minns rätt), som svar på en fråga från en förälder som vagnat på lite för mycket och som fick detta råd för att låta ramsan ta över istället.

Jag och Disa hamnade där lite av en olyckshändelse efter att hon kunnat somna så fint själv och det tog bara någon vecka för henne att tycka att även tämligen våldsamt vagnande var urtrevligt - jag hade mao släppt in en liten varg där trots alla tankar om att inte göra just så... :? :oops:

Men efter att ha läst om det i SHN-boken så gjorde jag precis så. Hon fortsatte fråga lite smått ytterligare någon vecka, men lärde sig sen att somna finfint bara man lägger ner henne, med tillrättaäggande, skak (när hon sover i vagn) och ramsa.

Lycka till!

Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"