Trotsålder

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Här kommer rapport nr 9....och det ser inte ljust ut :(

Pappa nattar som vanligt (börjar bli lite tråkigt att skriva nu) står i dörröppningen men backade några gånger, Kevin hade svårt att komma till ro, pratade konstant trots tydliga tecken från pappa att nu sover vi. Larvade siu i 1 tim och 15 min sen somnade monstret. Pappa lika konsekvent och stålsäker som vanligt, men börjar bara lite att tappa modet.....

Hur ska vi gå vidare, verkar som att han blir störd då pappa går iväg då han faktiskt ligger stilla i sin säng... :? ska pappa istället stå i dörröppnongen tills han somnat :?: :?: :?: detta börjar kännas som en evighet.

Papppa Patrick
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Hej här kommer rapport nr 10.....

Ikväll tog nattningen ca 1 tim o 15 min...... vi gör allt enligt regelboken men det går inte vägen. Vi behöver verkligen vägledning nu.

Hälsningar Jenny k
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej på er :!:
Hur är det med dagsömnen - har ni skurit ner där :?:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Hej!

Ni gör verkligen alla rätt.
Slopa middagsluren, erbjud en lugn stund med sagoband eller liknande.

Ni har ett fantastiskt tålamod! Imponerande (alla 3 :lol: )
Trägen vinner!

:D
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Eller erbjud sagoband när han ska sova på kvällen! Så kan han ligga och softa och lyssna tills han somnar.

:idea: Minns inte hur lång middagsluren var men 45 minuter tycker jag gott att han ska få - den behövs. Särskilt i trotsåldern - för alla :wink: :lol: !
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Fortsättning....

:idea: Så som jag ser det så blir "vaktandet" underhållning istället. Man måste alltid backa - göra mindre för var nattning och ge tilltro till barnet. Annars fastnar man i underhållningsbranschen :wink: !

:idea: Finns det något annat som "tar skruv" - man vill ha en reaktion så att verktygen når fram.... Själv har jag tagit till ett osvikligt trix i form av :arrow: "Nä hä - du ska inte sova märker jag :shock: ! Nä hä - då behöver du ju inte gosefilten då - då lägger jag den utanför dörren så länge :D . Så kan du säga till när du ska sova så får du den igen :D ." Här uppstår då haveri och då har jag vänt på klacken och sagt "Ja ha - du SKA sova :D ! Så bra! Då får du gosefilten nu då - natti nu sov så gott :D !" Funkar kanon i denna familjen :wink: . :!: :!: :!: OBS! Inget "hotande" :evil: utan ha attityd av förvåning, självklarhet och glädje på slutet!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Lite till......

:idea: Alltså - du kan ju byta ut "gosefilten" mot något annat kärt som han brukar ha i sängen. eller, om du använder en saga att lyssna på så kör du samma princip. Alltså - du stänger av den. "Nä hä - du ska inte sova alltså - då stänger jag av sagan då. Så får du säga till när du ska lysna på den igen och sedan sova." osv enligt ovan beskrivna scenario. OM han nu gillar sagan alltså :wink: !
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Hej! Igår gick nattningen sådär.
Prövade att sakta backa ut, men varje gång jag är borta mer än 10 sekunder så är han rutinmässigt uppe o kikar ut. Han kan ligga blixtstilla i mer än 5 min när man står där, men helt plötsligt är han igång och frågar nya frågor som om ingenting har hänt trots att läggningen hållit på i mer än 30 min.

När jag igår slutade försöka backa ut efter nästan 10 försök och 45min nattning tog mitt tålamod slut och jag bestämde mig att återigen stålsätta mig och stå i dörren, samt vid krångel från herrn som vanligt ramsa och ha en stenhård attityd. :evil: Då tog det 15 min till så var det hela klart.

Problemet består nu i två saker:
1, Hur kommer jag bort från att stå vid dörren?
Så länge jag står där går han ju inte upp, men går jag där ifrån som sagt går det inte många sekunder innan han är uppe.

2, Hur ska vi få honom att inte springa upp mitt natten?
Han går inte upp överhuvudtaget var tredje natt (cirka), men när han går upp är det regelbundet vid ett och femtiden m.m

Han har alltid musik på vid läggning som han tycker om. Vi provade att stänga av och säga att: "Ska du inte sova kan vi ju stänga av musiken"
Han var som många gånger tidigare likgiltig och tyckte att det var en kul grej och istället för kaos fick han extra energi. :shock:

Hälsningar Kevin "lätt trötta" Pappa :( . Efter ca 8 veckors kämpande är jag fortfarande fast besluten att lyckas, men det har satt sina spår i själen :roll:
Tack alla som finns där och peppar oss att inte ge upp, det betyder mycket
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Hej :!:

Kevin somnade som sagt igår efter ca 1.5 timma, vaknade sedan innan 05 i morse fast besluten att inte sova mer, började med att vi skulle stå i dörren, ligga brevid mamma samt satte igång och storgrät :cry: detta tär verkligen på alla parter i familjen. Ingen sömn för någon och att nattningen ska ta upp emot 1.5 timme.....

Inga verktyg tycks nå fram till herrn och det börjar likna en mardröm för oss allla som aldrig tycks ha ett slut. Självklart påverkar detta ens humör, förhållande m.m.

Just nu vet vi inte riktigt åt vilket håll vi ska gå.

Jenny k
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tappra är ni och förståeligt modlösa. Det tycks ta en oändlig tid. Men det gör det inte, höll jag på att säga. Det går faktiskt framåt kolossalt, även om ni inte orkar se det så just nu.

Receptet för fortsättningen är fortfarande att backa. Och till det krävs att ni odlar Attityden av Total och Tveklös Självklarhet, till att börja med (igen) :wink: :!:

I praktiken betyder det att göra mindre och mindre och säga mindre och mindre, mer och mer övertygande.

1. Vänligt godnatt enbart vid go'nattet, dvs första läggningen.

2. "DU LIGGER NER!" vid första rörelse i sänghalmen. Sägs med en röst som inte tål några invändningar.

3. Slut med ståendet. Sitt utanför dörren halvt sedd och koncentrera er på något som INTE har med honom att göra. Läsning? Någon sitter alltså vakt, men med bara öronen inriktade på barnet, inget annat. Tystnad. Ingen musik, ingenting som gör att ni inte hör första försök att komma ur sängen. Väsnas barn/folk utifrån, ryt gärna på dem och glo i taket (eller var de nu är). Högt och ljudligt och ilsket och demonstrativt. "Här ska vara TYST! På natten SOVER man! Gå och LÄGG er, bara!" Det spelar ingen roll att ingenting händer. Lille Kevin lär sig vad som gäller och det lär han sig av er. Han ska vara glad att den ilskan riktas mot någon annan :shock: Så ska ni känna det i den tysta dialogen med honom.

4. Får han nu för sig att säga saker, skrapa fingrar i madrassen, gnola, babbla, vända sig, sucka-stöna, vad som helst UTOM att överge horisontalläget i sängen, lämnar ni detta utan någon som helst uppmärksamhet eller åtgärd eller ord. Vakten läser vidare, ser på TV (lågt), stryker eller vad det är, men "svarar" inte det minsta, "märker" ingenting. Däremot märker vakten omedelbart om han så mycket som reser sig till sittande för att dangla benen över sängkanten eller "bara" sitta. DU LIGGER NER! Att ligga ner är en förutsättning för att folk ska kunna sova så gott. Punkt.

5. Vid eventuella promenader på natten när ni själva lagt er ska han inte ledas tillbaka utan gå själv, och fortfarande med detta enda DU LIGGER NER. Han vet vid det här laget mycket bra var man (han) ligger ner, även om han mer eller mindre går i sömnen. Han ska inte stoppas om eller nattas igen - det ska bara ske vid kvällsläggningen nu - utan bara bevakas så att han verkligen kryper i säng själv. Som pris och beröm och bekräftelse på att han gjort rätt kan vakten ge honom en godnattramsa, x 1 eller 2, på väg ut genom dörren och utanför på väg bort. Den ska inte vara gullig eller inspirera till något fortsatt vakande, bara sakligt bekräfta i tonfallet att "precis så ska det vara, man ligger i sin säng på natten", punkt.

6. Tidiga morgnar hanteras på samma sätt. "DU LIGGER NER." Vad han sedan gör liggande är upp till honom, men garanterat tråkigt ska han ha. Ingen som helst underhållning. Blir det absolut nödvändigt, får vakten ta till det på-annat-högst-koncentrerade stolsittandet igen. Och köra enligt ovan.

7. Schemat skulle jag absolut inte ändra under pågående kur, även om den är långdragen. Tiderna ska hamras in nu och nattsömnen bli så lång som den ska vara. Därefter, när nätterna sitter och sitter säkert, kan ni ompröva dagsluren - inte förr. Här spökar osäkerheten och det får den inte göra en sekund. F ö får han ju inte ihop sitt sammanlagda dygnsbehov som det är och dit vill vi först. Vägen dit heter ligga i sängen :!: Resten får man överlåta åt barnet självt.

8. Tålamod ska jag inte tjata om men förlora inte de sista resterna! Rom byggdes inte på en dag. Och även Rom började med en enda sten någonstans, inte en hel stad. Man måste ha målet för ögonen - hela tiden - men också inse att vägen dit går steg för steg. Första delmålet har ni i princip uppnått: han stannar i sängen och ligger ner. Det kan inte betyda att han omedelbart sover hela tiden han "ska" och som vore skönast för er alla. Det kommer, men det är så här det börjar. Fortsätt nu målmedvetet :!: Nu ska ståendet ersättas med stolsittande som ser ut att ligga ert eget intresse samtidigt som ni håller vakt (åt båda hållen, om man säger :lol: ). Nästa steg blir att lämna stolen av och till, medan öronen växer. Aldrig smita, men bestämma själv, om man säger. Det kommer vi till senare :wink: :!:

Låt mig slutligen poängtera det självklara: detta är en KUR. Mina "bruksanvisningar" här betyder inte att jag tycker att alla små barn i Kevins ålder ska läggas på det här viset varenda kväll och i evigheten :!: Inte för att jag tror att NI tror det, tappra Kevin-ömma :heart: men andra kanske gör det :roll: och många följer tråden med mycket stort intresse. Här är det alltså korta och hårda bandage, inte minsta gulligull, inga nuttiga sagor på band, ingen mysig musik, inte skuggan av diskuterande eller resonerande, inte ens några trevliga ramsor. Läge för gnäll över :roll: "hårda Anna Wahlgren" :shock:

Desto roligare och rarare har man det naturligtvis med lilla barnet på dagarna. Allt under den paroll som borde vara, och ska bli även för lille Kevin, självklar: PÅ NATTEN SOVER MAN.

Jag är ledsen att jag inte kunnat vara alls på forumet flera dagar, här från Indien. Men nu, så :wink: :lol:
Senast redigerad av annawahlgren den lör 09 sep 2006, 12:11, redigerad totalt 2 gång.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Vill även tillägga att ta till med nya saker som att ätt säga att vill du inte sova så får du sitta här, eller att stänga av musik osv det funkar bara inte våran unge herre är alldelses för smart och äter upp oss istället. Han är listig och kommer alltid på smarta tillbaka svar :shock: Han ligger helt enkelt inte kvar i sin säng vad vi än tar oss till.

Det känns just nu som vi faktiskt användt oss av de verktyg vi har och istället för att gå framåt så tar vi ett steg tillbaka. Att ständigt kämpa och inte se nån klarhet gör en givetvis frustrerad och ledsen, och det värsta är att man lider med Kevin som inte kommer till ro. Det gör mig inget att han ligger vaken 30-60 min och pratar med sig själv eller sjunger bara han ligger kvar i sin säng. Som pappa Patrick beskrev det i går så behöver man stå i dörröppningen för att han ska stanna kvar i sin säng och backar man ut så står han upp vid sin dörr och i stort sätt skrattar fast klockan börjar närma sig 21.00 :evil:

Men återigen ett Stort Tack för ert stöd, vi kämpar vidare och är det nått som vi lärt oss så är det att ha tålamod och vår attityd av självklarhet bär vi ständigt med oss.

Jenny k
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Våra inlägg gick om varandra, tydligen. Hade hoppats på en upplyftande rapport i dag :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Hej alla Kära

Igår var lille herrn hos sin mormor, och vid dagsluren gick allt super hon stod i köket och rensade svamp och Kevin somnade skönt och sov 1,5 timma. Sen Vid nattningen efter att ha gått en härlig långpromenad i skogen med hans två kompisar (hundarna) utan att springa upp :shock: och efter 30 minuter sov han sött. Men nu ska ni få höra han höll mormor vaken hela natten ungefär med att springa upp varannan timma :shock: :evil: vad nu detta vet jag inte. Jag ska ialla fall nu här ikväll följa Annas råd, funderar på att ställa mig i hallen och ta tag i stryktvätten och vara stenhård. Jag kommer med rapport senare ikväll.

Jenny k
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Jenny :!:
Jag undrar jag, om ni inte ska ta och skära bort eller helt avsluta dagssömnen... Nu har väl herr Kevin snart passerat tre - eller? Jag skulle ha MAX en tjugominutare på dagen, om jag var i er sits... :-k Fundera på det, i alla fall!
Lycka till i natt nu,
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Hej

Här kommer en kort rapport från kvällens nattning. Kevin hispar upp sig ca 1 timma före läggning, blir tokvild och far omkring, hittar på saker att göra vid bokläsningen m.m. Som om han visste att nu är det 1 timma kvar tills jag ska sova :shock:

Jag hade kevins dörr helt öppen och drog ut strukbrädet till hallen och ställde mig precis utanför, jag kunde inte stå så han såg mig men jag var precis utanför och stök och gjorde mitt. Kevin gick upp ca 4 gånger sen kom en rad frågor som: mamma kom och klappa mig, lägg på mig täcket mamma, lampan ska vara tänd. Men jag var ju så inne i mitt så jag hörde ju inte ett skvatt :wink: så jag stök och stök i ca 40 min sen sov gossen :D

Ja ni börjar säkert tröttna och ge upp, rapport efter rapport :?: och inte vill polettten rasa ner. NU får vi avvakta och se i natt, då han sprungit upp hela natten hos mormor så vet man ju aldrig.

Godnatt på er

Jenny k
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "