Fråga: Om sömn på dagen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Harriet

Fråga: Om sömn på dagen

Inlägg av Harriet »

Hejsan!

Jag undrar om det går att "lära" ett barn att sova när vagnen står stilla? Tyvärr har vi "lärt" vårt barn att sova när vi lugnt och stilla vagnat alternativt promenerat. Jag har först nyligen sett vagnandet a la Anna, på hennes DVD. Vi har gjort så som hon säger att man inte ska göra... Jag kommer ihåg att jag t.o.m. sa en gång åt min svärmor att hon ska vagna försiktigare, så att Viktor inte blir "van" med vagnandet... Hur dum får man vara. Viktor är drygt tre månader gammal. Jag har börjat vagna a la Anna, ibland går det bättre ibland sämre. Den långa dagsluren, 2,5 h, är svårast att få till. Det slutar vanligen med att jag den sista timmen går på en promenad, då sover han. Borde jag vara envisare? Det känns bara så hopplöst att springa ut och in, ut och in, när han "vaknar" eller börjar gråta/skrika med bara någon minuts mellanrum. Har du liknande erfarenhet? Har vi "förstört" vår sons förmåga att dagtid sova i vagnen, när den står stilla eller kan man få en ändring/förbättring till stånd? Oändligt tacksam för svar.
kokos

Inlägg av kokos »

Det som är så bra med barn är att dom är så förlåtande. Klart att det går att lära om! Bara att dra på sig rätta attityden och göra som AW. Och ge det lite tid och mycket jäklar anamma! 8)

Räkna med en del protester: men summerar du vändorna till och från vagnen redan idag så går det kanske jämt ut ändå: bara lite mer högljutt.

Och kom ihåg att det går att fastna även om man tar i ordentligt: det gäller att sluta i tid och att GÅ DÄRIFRÅN! Glöm inte heller tillrättaläggandet!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Ewa

Inlägg av Ewa »

Håller fullt med Maria, se framåt, inte bakåt!
Svarade nyss på en liknande fråga om ett tips i SHN-boken som jag följt. Kolla där om du vill:
http://www.annawahlgren.com//forum/view ... highlight=
Lycka till!
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"