Hjälp med schema - 5veckor, trött mamma

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Zanna

Hjälp med schema - 5veckor, trött mamma

Inlägg av Zanna »

Hej hej!
Jag har provat att läsa Barnaboken men är så himla trött att texten bara flyter ihop. Det finns säkert svar på mina frågor på flera ställen på detta forum, men sanningen att säga så har jag inte ork att läsa igenom alla texter. Min dotter sover rätt bra, värre är det med mig, jag har svårt att somna om när hon har varit vaken på natten, o det är därför jag är så vansinnigt trött. Nog om mig. Jag skulle gärna vilja få hjälp med att införa ett dygnsschema, och uppskattar korta o tydliga svar :lol: O så undrar jag hur, dvs när på dygnet jag liksom ska börja med schemat. Idag vaknade dottern kl 08:00 o jag gav henne mat o umgänge enligt Standardmodellen. Eller försökte :oops: Hon somnade om 09:40, yes! tänkte jag, det här går ju fint, nu kommer hon att sova ett par timmar. Men hon vaknade efter 40 minuter o ville sen ha lika mycket mat till. Nu har hon somnat om (11:40) o jag tror att hon kommer att sova längre nu. Mina frågor är: ett bra mat- o sovschema för en 5-veckors bäbis och hur göra när hon vaknar för tidigt på dagsluren? Vagna? Nu har hon vaknat igen (efter 20 minuter)... Tack på förhand för hjälpen!
/Zanna
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Hej och grattis till lilltjejen :D :D

Ska försöka hålla mig kort:
:arrow: Hon är lite för liten för regelrätt schema än. Satsa på 1,5-2 h vakentid följt av 2h sömn. Då blir det 3,5-4 h mellan varje mål.
:arrow: Sova på mage! Med larm!
:arrow: Hjälp henne att somna om när hon vaknar innan det är dags för nästa mål. Vagning använde vi. Var bara noga med tekniken så att du inte vagnar henne till sömns - bara till ro så att hon lär sig somna själv utan att vagnen rör sig. Och räkna med att uppvaken kan hålla i sig ett tag - odla uthålligheten :D :wink: Läs om vagning här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10
:arrow: Mat mat och åter mat är superviktigt för att få till den sammanhängande sömnen. Så följ standardmodellens upplägg för att få i så mkt mat det bara går. Kort om standardmodellen här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=26
:arrow: Vi började styra upp genom att ta ledning över natten så att morgonen började samma tid. Då blev dagarna hyfsat lika, även utan regelrätt schema. Hon klarar 6h sammanhängande sömn på natten utan mat nu. Bestäm när hennes nattmål ska ligga och vagna henne när hon vaknar på annan tid. T ex: somnar natt 22.00. Nattmål 04.00. Sova vidare till 07.00, eller när ni nu vill ha morgon.

Fråga gärna mer - många här som vill hjälpa :D
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Zanna

Inlägg av Zanna »

Tack snälla för hjälpen! Det går bättre nu, har beställt en andningslarm som förhoppningsvis kommer på måndag :D .
/Zanna
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Skönt att höra - för både dig och bebisen :D
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"