Frågor kring standardmodellen och lille Hugo! (lå

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mindy

Frågor kring standardmodellen och lille Hugo! (lå

Inlägg av Mindy »

Hej! (Först lite bakgrundsinfo)
Vi har sedan Simon föddes haft 3 timmars-rutiner. D.v.s. äta/vaken 1,5 timme, sova 1,5 timme och här har det inte handlat om marginalkvartar utan plus minus fem minuter :D ! I början av januari började han själv hoppa över ena nattmålet och sover nu mellan 4-5,5 timmar i ett sträck. Äter oftast vid vargtimmen, 4-snåret. EN natt har han sovit mellan 23.30 och 06.00 var då vaken 04 och 05 men somnade om själv utan att vagnen behövde dras.
Han är en nöjd och glad kille och skriker inte ens fem minuter per dygn som regel. :D Vi kommer upp i ca 17 tim sömn och 7 tim vaken.
Jag tycker att det verkar rätt lovande för oss, eller hur :?: Han skiljer tydligt på dag och natt i alla fall och somnar bra själv, vagnas ibland men aldrig mitt i natten.
Misstänker dock att jag ändå har trugat för lite vad gäller maten med vårt schema för att det ska hålla hela natten, eller....jag har inte vågat lita på att han INTE är hungrig på natten och har inte härdat ut med att dra vagnen mer än 30 sekunder när han vaknat..... :oops: Kruxet här är att han är så himla diskret när han är hungrig. Han skriker aldrig utan grymtar bara och gnyr lite och låter jag honom hålla på så för länge (och han verkligen skulle vara hungrig) så är han jätteglupsk och sväljer luft. Det är riktigt svårt att skilja på när han bara grymtar för att grymta eller när han är hungrig så därför har jag tagit det säkra före det osäkra.

MEN - nu är mamma sugen på att SOVA HELA NATTEN och idag har vi påbörjat Standardmodellen! Jag räknar honom som snart två månader korrigerat och då ska han ju kunna sova 8 timmar i alla fall. Frågor:
1. Är det korrekt att korrigera åldern eller ska jag se honom som tre månader? :shock:
2. För "Lille Hugo" i Barnaboken verkar det som om påfyllningen efter umgänget, innan sömnen, försvinner. Ska man anamma detta även på en 2-månaders (Hugo är ju 2,5 mån) eller ska jag fylla på efter umgänget?
3. Ska jag köra 1,5 timmes mål och 2,5 timmes sömn eller 2 + 2 med tanke på Simons ålder (korrigerad eller okorrigerad, SUCK!) tycker ni?

Så här ser dagen ut så här långt:
(nattmål 04.00)
07.30 mat/skötning/umgänge
08.30 erbjuden påfyllning, ville inte
08.45 TRÖTT, somnade och sov till 10.40
10.40 mat/skötning/umgänge
12.00 påfyllning
12.30-15.15 sov
15.15 mat/skötning/umgänge
17.15 TRÖTT, somnade UTAN påfyllning...

Ska han få sova 2 timmar med marginalkvart nu då?
Usch, jag blir så förvirrad TROTS att jag har försökt läsa på. :? Det var så enkelt och bekvämt med vårt pricksäkra tretimmars-schema då visste jag precis - MEN jag vill ju också sova hela natten så detta SKA lyckas! :!:
Inte kom jag på alla funderingar jag hade nyss heller!
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
carina

Inlägg av carina »

Hej Mindy!

Vår Oscar föddes i vecka 35+5 och vi började med schema när han var 2,5 mån (1,5 mån korrigerad). Vårt schema såg ut såhär:

7.00 morgon och mat
8.45-10.15 sova 1,5 h
10.30 mat
12-14.30 sova 2,5 h
14.30 mat
16-17.30 sova 1,5 h
18.00 mat
20.00 sova natt 11 h
med ett nattmål som gavs kl 23.00 i sömnen (inget umgänge o dyl)

Totalt ca 16 timmar, men vi använde marginalkvartarna vid behov. Många dygn sov han upp till 17 timmar.
Först när vi började med schemat gav jag mat också kl 4.00 på natten, jag tyckte han var så liten. Efterhand märkte jag att han åt mindre på natten och när han var exakt 3 månader (okorr) lämnade detta extra mål bort. Buffade två gånger första natten och en gång andra natten! Efter detta har han vaknat YTTERST sällan under natten/vargtimmen.

Du ska såklart sätta ett schema som passar Simon och er. Vill dock varmt rekommendera att ge nattmålet på kvällen. Vi har ju inte haft problem med den beryktade vargtimmen, som spökar länge ibland.

Minns inte när jag slutade ge påfyllningsslurken. Men man märker ju när dom små orkar äta mer under kortare tid.
Hmmm, inte mycket till hjälp :oops:

:D Ni har ju jättebra ordning på ätandet och sovandet redan! Det går som på räls! Behåll attityden! Släpp aldrig in vargen :lol:
Mamma till Oscar 040728
Love

Inlägg av Love »

Hej Mindy!
Jag har precis skrivit ett långt svar till dig som privat pm men vill gärna svara kort på dina frågor som du har här också.
1. Är det korrekt att korrigera åldern eller ska jag se honom som tre månader?

Ja, du ska enligt AW korrigera hans ålder så det är rätt att se honom som knappt 2 månader.
2. För "Lille Hugo" i Barnaboken verkar det som om påfyllningen efter umgänget, innan sömnen, försvinner. Ska man anamma detta även på en 2-månaders (Hugo är ju 2,5 mån) eller ska jag fylla på efter umgänget?
När barnet är 2 månader så försvinner påfyllnadsslurken så skippa den nu.
3. Ska jag köra 1,5 timmes mål och 2,5 timmes sömn eller 2 + 2 med tanke på Simons ålder (korrigerad eller okorrigerad, SUCK!) tycker ni?
Nu är Simon så stor så du ska köra 2-2. All mat inom en timme och sedan passiv social delaktighet timme nummer 2. Därefter 2 timmars sömn (eller 1,5 timme eller 2,54 timme- det är inte så noga nu såhär i början).

Lycka till!
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Mindy

Inlägg av Mindy »

TACK snälla ni för er fina coaching! Det här är ett så varmt forum - och seriöst! Visst ska vi fixa det här med nattsömnen men ibland svackar attityden av självklarhet i förvirringen. :wink:
Oskars schema är väldigt likt Simons tretimmarsvanor så vi behöver nog bara putsa lite på det och fylla på med lite mer mat så tror jag det här går av sig självt. :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
carina

Inlägg av carina »

Hej igen!

:D Ja, schemat och verktygen är toppen :!:
Glömde ju att säga att vi också gav Oscar en femminutare under vakenpasset på kvällen. Han var alltid jättetrött kvällstid och trasslade (orkade inte äta) så vi satte miniluren i system.
Lycka till!
Mamma till Oscar 040728
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Nu blir jag så glad, så glad :lol: :lol: Precis så här drömde jag om att dessa unika föräldraforum skulle fungera, och precis så här hoppades och trodde jag att "mina" kära forumister skulle fungera - som sakligt, välkomnande, konstruktivt - och vansinnigt trevligt dessutom :!: - erfaret stöd för alla osäkra ömma nytillkomlingar, som naturligen darrar en smula på målet :shock: i det ena eller det andra, men som VILL en för barnet - och därmed för dem själva - god och glad förändring :lol: TACK :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"