Hej!
Min son (14 mån) har följande rutin: Hans pappa väcker honom 06.45 och ger honom en ny blöja och välling samt leksaker i sängen. Sedan leker han nöjd i sin säng (och tar sig också en liten sovstund ibland) och jag sover vidare i rummet bredvid. Jag hämtar sedan honom ca 08.20. Detta har fungerat bra i många månader nu och jag ser ju att han mår så bra av det!!
Nu till problemet. Vi skall göra en omfattande badrumsrenovering under hösten med hantverkare som kommer och skall börja jobba kl 07.00 på morgonen på samma våningsplan där sonen har ensamlek. Normalt är det ju helt tyst i resten av huset när sonen leker och jag är rädd att han inte kommer att vara nöjd med att vara i sitt rum om han hör andra utanför. Andra som dessutom är på väg att riva väggar oc göra andra högljudda saker. Vad skall jag göra för att kunna fortsätta denna bra vana med ensamlek? Vi har ett ganska stort hus med bla en hel källare (inredd) där sonen sov några nätter när det var som varmast i somras. Skall jag lägga honom därnere istället under denna tid? Eller skall jag bara hoppas att allt går bra trots hantverkare?
Tacksam för tankar och idéer kring detta!
Risk för ensamleksstrul pga hantverkare
Risk för ensamleksstrul pga hantverkare
Mamma till pojke f?dd 050701
-
Gäst
Hej!
Du behöver inte vara orolig
Om Din son är van vid att ha ensamlek så kan ingenting störa honom i det
Vi hade i vintras också hantverkare och stora dottern leker i sitt rum (inte i spjälsängen!) fast hantverkarna jobbade (borrade, spikade, bankade etc.) precis utanför hennes rum.
Sen brukar hon ju komma ut när hon ska på toa vilket hon även gjorde då. Jag undrade också för mig själv om hon kommer fortsätta med ensamleken sen - men efter att hon var färdig på toan gick hon tillbaka till sitt rum. Hon "låtsades" nästan att de inte var där
Nu har hon fyllt 3 och för några dagar sen sa hon på morgonen: "mamma, jag vill inte leka själv idag"
"ok, du behöver inte göra det, men vad ska Du göra istället för mamma måste jobba lite?" svarade jag.
"jag vill titta på tv"
"ok, det får du göra"
Efter 10 minuter framför tvn kom hon till mig och sa: "mamma, kan Du ta fram lite leksaker så att jag kan leka själv i mitt rum?"
Så hos oss uppskattas ensamleken verkligen från alla
Lycka till och berätta gärna hur det har gått!
P.S.: jag tror däremot att DIN ensamlek (dvs. tuppluren medans han leker) går åt skogen

Du behöver inte vara orolig
Om Din son är van vid att ha ensamlek så kan ingenting störa honom i det
Vi hade i vintras också hantverkare och stora dottern leker i sitt rum (inte i spjälsängen!) fast hantverkarna jobbade (borrade, spikade, bankade etc.) precis utanför hennes rum.
Sen brukar hon ju komma ut när hon ska på toa vilket hon även gjorde då. Jag undrade också för mig själv om hon kommer fortsätta med ensamleken sen - men efter att hon var färdig på toan gick hon tillbaka till sitt rum. Hon "låtsades" nästan att de inte var där
Nu har hon fyllt 3 och för några dagar sen sa hon på morgonen: "mamma, jag vill inte leka själv idag"
"ok, du behöver inte göra det, men vad ska Du göra istället för mamma måste jobba lite?" svarade jag.
"jag vill titta på tv"
"ok, det får du göra"
Efter 10 minuter framför tvn kom hon till mig och sa: "mamma, kan Du ta fram lite leksaker så att jag kan leka själv i mitt rum?"
Så hos oss uppskattas ensamleken verkligen från alla
Lycka till och berätta gärna hur det har gått!
P.S.: jag tror däremot att DIN ensamlek (dvs. tuppluren medans han leker) går åt skogen