Antal timmar sömn dygn 2 1/2 åring

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
kärringen
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 20:41

Antal timmar sömn dygn 2 1/2 åring

Inlägg av kärringen »

Snälla hjälp mig, hur många timmars sömn per dygn behöver en 2 1/2 åring egentligen? Min tjej sover väldigt bra på natten, ca 11-12 timmar. Kruxet är det att sover hon middag kommer hon inte till ro förrän tidigast 22 och vaknar sedan ändå vid 07-tiden. Om hon inte sover middag så är hon helt färdig vid middagen, men piggnar till om vi går ut sedan....
Borde hon sova mer?
Tror jag har läst något tidigare om något liknande här, men hittar inte igen det.

Länka gärna om någon känner igen, tack. :)
Katarina-Mamma duracell
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 22:18
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
Här är en till som har det kruxigt med alla sovatider just nu.
Lillkillen är 3,5år och har precis som ditt barn lång natt ca 11,5 timme, men om han sover middag så blir kvällen vääääääldigt sen, typ 23-tiden. Vi har gett honom microvila ett par veckor nu,och det fungerar "ganska" bra men inte perfekt. Vilan måste infalla precis efter lunch så kl 12är det dags, då tar vi vila, vi lägger lillen i sängen, vi läser en saga och ger lov att sova en liten stund. Han får sova max 40 min,och har han inte sovit när klockan är 13 så får vi jobba lite extra på kvällen för att han inte ska somna allt för tidigt. det kluriga för oss är att få sovandet i tajming för att slippa övertrött gosse med extra vilda och arga tendenser.
Så just nu jobbar vi hårt med både sovaschema, för lugnare vardag och frustrationer från lillemans sida.
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Middagsluren ska schemaläggas, tycker jag. Samma tid, samma längd varje dag. Naturliga sömnrytmspass som kan passa här är 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim.

Det sammanlagda sömnbehovet ligger här kring 13 tim/dygn.

Att man har fasta tider, skapar en orubblig rutin kring dagsluren, har sina sköna fördelar:

:arrow: Barnet vet vad som gäller, blir snart sin egen lilla klocka och vill om inte sova (varje gång / hela tiden) så i alla fall vila, i lugn och ro;

:arrow: Nattsömnen påverkas positivt.

Luren ska förstås inte ligga för sent på eftermiddagen utan någonstans vid ett, alltså mitt på dagen. Och INTE tillåtas påverka läggningen på kvällen, som ska vara lika schemalagd. Kl 23 är bara inte att tänka på :shock: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kärringen
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 20:41

Inlägg av kärringen »

I morgon ska vi testa en kortare vila innan kl 13.
Tack! :D
kärringen
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 20:41

Inlägg av kärringen »

Det funkar rätt bra nu, om hon inte sover vilar hon i allafall i ett ett mörkt rum.

Men mamma får inte sjunga längre :oops: , däremot kan hon lyssna på pippi långstrum på rep. på cd. 20-30 ggr... :roll: jo, mamman är tondöv, men ändå....
"mamma sjung inte, I lyssna på skiva i stället"

Det funkar för oss!
....men mamman har ett lite brustet hjärta (ställer nog inte upp i Idol i år heller då....)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Inte så synd om mamma :shock: Mamma har ett klokt barn :wink: som inser att hon behöver sin vila (och då stör mamma, hm :shock: ).

:D Ska också tillägga att man här som alltid måste ha lite tålamod och tänka i minikur-termer. 3-4 dagar tar det innan kvällssömnen sitter som förut, förutsatt att man alltså INTE lägger barnet senare p g a (vältajmad) middagslur.

Man håller alltså tiderna med högst marginalkvart :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "