Vår första natt borta

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Lollo0058

Vår första natt borta

Inlägg av Lollo0058 »

Så kom det stora provet...Jag vet att det ska gå att lägga kurade barn var som helst och av vem som helst, men det känndes ändå lite pirrigt.

Jag och Nils pappa Calle skulle på storbröllop (30 mil bort!)och Nils skulle tas om hand av farmor. Nils och farmor gillar varandra, men har inte haft möjlighet att träffa varandra så mycket och framförallt inte själva.

Farmor är en hård typ som inte tror på kurer eller annat tjafs (hon har själv fostrat tre barn utan nåt sånt). Vi berättade såklart ändå hur vi gör varje kväll och varje lur och skrev nogrannt ned schematider för Nils. Jag tänkte att följer hon inte nåt av det vi sagt så är en gång ingen gång.

Vi la Nils på hans förmiddagslur medan farmor (och styv farfar) tittade på, sen åkte vi.

Vi ringde kl 20 och undrade hur allt gått, eftersom vi inte hört nåt. Farmor berättade förvånat att han var som en klocka. Han hade somnat precis tiderna vi skrivit fast han inte verkat det minsta trött. Där emellan hade han ätit och bara varit glad. Hon och styvfarfar sa att han var så trygg och tillitsfull :lol: :lol: :lol:.

Lillkillen vet ju så klart att han kan lita på mamma och pappa, vi visar vägen :wink:. Lämnar vi honom hos farmor och styvfarfar så är det bra så :lol:.

Jag blev bara så förvånad över hur lätt det gick. Nu har vi ömma föräldrar fått blodad tand och ska nog våga oss på en liten tripp till.

Tack Anna (och alla forumister för ALL hjälp)

KRAM/ Lollo :lol:
Pojke :heart: född 2005-09 (kurad vid 4 mån)
Flicka :heart: född 2007-10 (sm från start)
Flicka :heart: född 2012-05 (sm från start, kurad vid 6 mån)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Så ska det låta :lol: :lol:

Pris och beröm för fantastiskt jobb ni gjort :!:

Se nu hur det underlättar livet för ALLA - inte minst för lilla älsklingen :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nian

Inlägg av Nian »

Hej Lollo!
Grattis, det har ni gjort bra! Nu iväg med er på lite weekendresor och låt andra njuta av er lille Nils (och ni av varandra!). Det tjänar Nils på i längden eftersom han blir trygg med andra. Man vet aldrig om det plötsligt blir omständigheter som kräver att ni båda är borta samtidigt (livet är ju sånt ibland) och då kan det bli struligt om han inte är van.

Jag tycker det är lite sorgligt att höra om barn som aldrig varit ifrån sina föräldrar över natten fast de är 5-6 år. Innerst inne tror jag att det är föräldrarna som inte vill att barnen ska "klara" sig utan dem, men då blir ju hela idén om att hjälpa sina barn växa upp till sjävständiga människor lite fåfäng, eller hur?

Man ska hålla i dem lagom hårt, tycker jag. Annars de kanske aldrig vill flytta hemifrån.... :shock:

Förresten slog det mig att Farmor kanske visst har haft schema till sina barn utan att veta om det! Jag fann, när jag Standardmodellade mitt barn för 14 år sedan att det var betydligt lättare att vinna gehör för metoden bland lite äldre folk (som var vana 6-10-2-6-10-2 metoden a´ la´ Dr. Spock) än mina jämnåriga "fri amning och sömn" metodare.
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"