Min fru och jag har kört enligt Sova hela natten sedan cirka 1.5 vecka. Från maximalt 5 timmar på raken sover lilla Ludde från 19:00 fram till 06:00. Fantastiskt!! Tack för det. Än så länge endast någon enstaka ramsa för att fortsätta sova.
Vackert så... men schema är 19:00- 07:00. Följdaktligen har vi försökt med ramsa * 4 ... gå ut... etc. Problemet är att vi bor trångt och Ludde sover i samma rum (i en sovalkov med gardin). När han tycker att han sovit nog så är det inte småprat han ängnar sig åt... han sjunger upp sig på nolltid (trots ramsa) och vill inte komma till ro= skriker.
Min fråga: Skall vi köra solfjäder + enstaka buffning med ramsa tills han somnar eller skall vi köra tillrättaläggning, solfjäder, ramsa och låta honom skrika ett slag? Som det är nu är det en 30 min historia med buffning solfjäder etc. för att få lugn på honom.
Vargtimman
Grattis till Ludde som får sova så gott! Bra jobbat!
Vi är också mitt i utmaningen med vargtimmen och har varit så i en månad nu. Vår tjej är 5 mån. Hon vaknar ibland inte alls, men oftast 1-3 ggr från ca 04.00. De senaste dagarna har hon vaknat först 05.30, så nu känns det som om vi är på g! Hon sover i eget rum, så har ingen erfarenhet av att sova i samma rum, men finns säkert andra som kan svara runt just det.
Så här gör vi:
Ramsa x4 direkt när hon vaknar (glad ramsa om hon bara pratar och gurglar, bestämd men lugn ramsa x4 om hon "frågar").
Sedan gör vi ljud utanför dörren eller bara avvaktar. Om hon skriker/frågar så avvaktar vi. Länge. Ingriper inte om det inte är absolut nödvändigt. I första hand är det då påminnelseramsa som gäller. Vid absolut kris (2 ggr på en månad) har vi lagt tillrätta snabbt och kort och sedan ramsat oss ut, men bara en gång. Så lite underhållning som möjligt! På natten händer ingentig, då sover alla
Delar på arbetet. Mannen och jag har "jour" varannan morgon så att den andra kan sova lite bättre (svårare om man sover i samma rum förstås...)
Odlar uthålligheten och försöker se det som en process - inte förvänta oss att det ska lösa sig på några dagar. Vissa barn sover kanske genom vargtimmen på någon vecka, men inte alla. Storebror tog det en månad med, men han har sovit som en sten i princip varje natt sedan dess, oavsett förkylningar eller annat. Han är snart 4 år nu
Så det jobb vi lägger ned de här tidiga morgnarna kommer att löna sig länge framöver!
Lycka till!
Vi är också mitt i utmaningen med vargtimmen och har varit så i en månad nu. Vår tjej är 5 mån. Hon vaknar ibland inte alls, men oftast 1-3 ggr från ca 04.00. De senaste dagarna har hon vaknat först 05.30, så nu känns det som om vi är på g! Hon sover i eget rum, så har ingen erfarenhet av att sova i samma rum, men finns säkert andra som kan svara runt just det.
Så här gör vi:
Lycka till!
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.