När man är sjuk..

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sommar

När man är sjuk..

Inlägg av Sommar »

Hej Alla!
Vet inte om det här inlägget hamnar rätt.. Men jag testar här!

Annie är sjuk, förkyld och feber ni vet :? Idag har hon ju såklart varit trött, och somnade till och med i min famn när vi satt och pratade, händer aldrig annars. Jag är VÄLDIGT noga med schemat annars, men frågan är, hur gör man när de är sjuka? Är ju jättesvårt att hålla på sovtiderna då :? Hur gör ni andra? Låter ni älsklingarna sova lite som de vill när de är sjuka eller följer schemat till punkt och pricka?

Sen blir man ju täppt i näsan när man är förkyld.. Näsdroppar i all ära, hon sover ju lite mer oroligt. Ska jag/vi "bara" fortsätta ramsa som vanligt när hon gnäller? Känner mig så himla taskig :( Vet ju själv hur det känns att ligga och knappast kunna andas...

Bara några små funderingar som jag GÄRNA vill ha svar på!

Stor kram från Emma
Mamma till Annie 051020
kokos

Inlägg av kokos »

När barn är sjuka är det så klart viktigast att man ser till att de blir friska igen. MEN man kan kan följa schemat "så gott det går": vi brukar ge marginalkvartar åt båda håll - och ibland marginalhalvtimmar + någon extra 20-minuterslur vid behov. Och så fort barnet piggnar på sig så går man snabbt på schemat igen. Det brukar inte ta mer än nån dag, om ens det, innan allt är ok igen om man har försökt hålla schemat någorlunda skapligt.

Man får komma ihåg att även sjuka barn behöver lite lugn och ro. Inte skulle du vilja vara tätt inpå folk om du var hängig? Nej man vill ligga själv i sin säng. När man är sjuk vill man att folk ser till ens intressen: serverar mat på rätt tider och en massa vätska och ser till att man får sova som folk. Någon extra ramsa kan du gott unna dig om barnet är sjukt.

Vad gäller täppta näsor så ser man till att underlätta så mycket som möjligt för barnet innan det somnar. Vi brukar ånga upp rejält med ånga i badrummet innan badet. Detta plus näsdroppar brukar hålla näsan helt OK åtminstone halva natten. Behövs det mer under natten så sköter man barnet i sängen med så dämpad belysning som möjligt (alvedon, näsdroppar mm - allt kan fixas i sängen).

Hoppas Annie blir frisk snart!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

hej :D

när Vega är sjuk låter jag henne sova fritt. Har hon feber brukar hon ofta inte vara vaken mer än en timme i sträck sedan säckar hon ihop. Det viktiga är att hon blir frisk snabbt- och sömn är ofta den bästa medicinen :D
Det har aldrig varit några problem att återgå till schemat sedan igen.

Hoppas Annie kryar på sig snart

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Halloj! :D

Här sovs det också "fritt" (ljuvligt ordval LindaVega!) vid sjukdom... Särskilt när det är feber inblandat!

Sömnen ÄR den bästa medicinen :wink:

/Fjällmor
kokos

Inlägg av kokos »

Sova fritt - vad underbart uttryckt, som sagt. :lol:

Hmmm jag som alltid försökt styra skapligt mycket när Adrian har varit sjuk, tycker att jag har upplevt att han gillar det och att han får till nattsömnen väldigt bra då även när han är riktigt febrig. Men han kanske hade sovit gott ändå, vad vet jag. Han har dock inte varit sjuk så mycket, ett par öroninflammationer, ett par magsjukor och några förkylningar: och första dagen av sjukdom är ju svårare att schemafölja än när han börjar krya på sig.

Visst har det hänt att killen har somnat till på soffan eller tagit sig någon annan extra lur ibland när han har haft feber men han har inte sovit mer än ca 20 minuter på det sättet utan har hållit sig till sina normala - dock förlängda - lurar.

Ni "fria-sjuk-sovare" :lol: - får ni nätterna att fungera under sjukdom även om dom sover "fritt" på dagen? Läggningar etc? Jag har aldrig vågat chansa så jag blir så nyfiken!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

FriSovarRapport! :wink: :lol:

JO!
Nätterna funkar 8) Allmänt missnöje föranleder ingen x-trasömn. MEN som sagts ovan :arrow: vem är speciellt social när man är risig... :?:
Så ja, vi gödslar med vila och sömn och väcker inte en sovande sjukling (annat än för x-tra vätskeintag). Och precis som hos dig, Kokos, tar det bara ngn dag, när de piggat på sig, så är vi på banan igen :wink:

:idea: MEN där är det kanske olika för de små...? :-k En del kanske behöver tryggheten i schemat vid sjukdom...? :-k

Tankar från Lappland :wink:
/Fjällmor
Sommar

Tusen tack för alla svar!

Inlägg av Sommar »

Tack tack tack :heart: Ni är ju för underbara som bombarderar mig med svar!

Känns verkligen superbra att få sån uppbackning! :)
Låter jättebra med fri sömn tycker jag! Men kände, precic som du kokos, att jag inte riktigt vågat.. :oops:

Nu känns det som att hon är lite piggare idag, så hon fick vara vaken fram till första luren utan att "tjuvsova", nu hoppas jag hon får sova i lugn och ro till luren är slut utan att vakna av igentäppt näsa som hon gjorde igår.. Hon sover på rygg i vagnen, så jag fällde upp den lite så hon inte ligger helt plant, med tanke på näsan. Var det dumt tycker ni?

Tusen tack igen alla :heart:
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Ja, är inte detta forum underbart!? :heart: :D

:idea: Att höja huvudändan är kanon. Jag brukar lägga lexicon under benen på spjälsängen :wink:

STOR krya-på-sig-kram till sjuklingen!
/Fjällmor
Sommar

Inlägg av Sommar »

Tack Fjällmor :heart:
Jag brukade också lägga böcker när Annie var mindre, mn nu är det liksom ingen idé längre, för hon sover mest med fötterna på huvudkudden :lol:
KRAM!
Mamma till Annie 051020
kokos

Inlägg av kokos »

Kanske har jag kämpat lite i onödan. Fast jag tror mig ha en son som inte gärna viker av från sitt schema oavsett läge. Eller så är det sonens mor som inte får livet att fungera utan schema 8) :lol: Tack Fjällmor för frisovar-kunskapen :lol:

Bra Sommar att din lilla sjukling börjar bli piggare igen - det är viktigast! :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:wink: :lol:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Fjällfolket skrev:JO!
Nätterna funkar 8)
:arrow: Allt med attityden påkopplad 8) NattNatt är ju NattNatt, as always.. :sleep: :D

Häpp!
/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"