slåss och skriker
tack anna och annelie h.
det får bli såhär tror jag.jag jobbar ca 10 veckodagar till fram till nov.då
får han vara på dagis om vi inte kan lösa det med mormor och morfar.
sen får han vara hemma med mig hela nästa termin och vi kör ur och skur
till hösten.det är aldrig problem när dom är ute verkar det.det är 10 dar nu
som vi måste försöka lösa.
många kramar och tack,
ulrika
det får bli såhär tror jag.jag jobbar ca 10 veckodagar till fram till nov.då
får han vara på dagis om vi inte kan lösa det med mormor och morfar.
sen får han vara hemma med mig hela nästa termin och vi kör ur och skur
till hösten.det är aldrig problem när dom är ute verkar det.det är 10 dar nu
som vi måste försöka lösa.
många kramar och tack,
ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07
hej igen!!!
jag ska bara berätta att vi löst dagisfrågan.vi får pussla ihop det heltenkelt
eftersom min sambo är säljare och gör sitt arbetsschema själv vart han
ska resa.han får sluta tidigare helt enkelt eller jobba hemifrån de dagar
jag har kvar att jobba.jag vet ju att anna har helt rätt och jag har tänkt
den tanken själv många gånger,men blivit påmind hela tiden av personalen
och utomstående att jacob behöver dagis och träffa barn och lära sig
att vara bland mycket liv och rörelse.så man har blivit påverkad av andra
att tänka på ett annat sätt att det kanske är jag som tänker fel och att
alla andra har rätt.han är kanske lite som mig till sättet, jag känner mig
ofta obekväm bland mycket folk och redovisning tex i skolan har aldrig
varit min grej.
ville bara berätta att vi har bestämt oss för att han inte ska behöva
dagis mera.(inte förrän till nästa höst iallafall)nu känns allt mycket
bättre!!
tack allihopa för allt stöd och råd.kram till er alla från ulrika.
jag ska bara berätta att vi löst dagisfrågan.vi får pussla ihop det heltenkelt
eftersom min sambo är säljare och gör sitt arbetsschema själv vart han
ska resa.han får sluta tidigare helt enkelt eller jobba hemifrån de dagar
jag har kvar att jobba.jag vet ju att anna har helt rätt och jag har tänkt
den tanken själv många gånger,men blivit påmind hela tiden av personalen
och utomstående att jacob behöver dagis och träffa barn och lära sig
att vara bland mycket liv och rörelse.så man har blivit påverkad av andra
att tänka på ett annat sätt att det kanske är jag som tänker fel och att
alla andra har rätt.han är kanske lite som mig till sättet, jag känner mig
ofta obekväm bland mycket folk och redovisning tex i skolan har aldrig
varit min grej.
ville bara berätta att vi har bestämt oss för att han inte ska behöva
dagis mera.(inte förrän till nästa höst iallafall)nu känns allt mycket
bättre!!
tack allihopa för allt stöd och råd.kram till er alla från ulrika.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
en liten fundering jag har...
det måste väll vara ok med besök på öppna förskolan,bad i äventyrsbadet mm.hans kompis som han har här hemma leker han sällan med under vardagarna,då de har helt andra rutiner än oss.det är bara själva
"dagisgrejen" vi ska undvika?
kram från ulrika.
det måste väll vara ok med besök på öppna förskolan,bad i äventyrsbadet mm.hans kompis som han har här hemma leker han sällan med under vardagarna,då de har helt andra rutiner än oss.det är bara själva
"dagisgrejen" vi ska undvika?
kram från ulrika.
-
annawahlgren
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
tack för svar .en kompis och jag satt och pratade om detta och det är nog bara vi föräldrar som tror att barnen måste leka hela tiden med andra barn och sysselsättas på diverse aktiviteter.jag vet inte varför det har blivit såhär nu för så var det inte när jag var barn(född 70)
det finns alla möjliga aktiviteter från barnen föds nu med babysim,massage,
gympa,bio,cafeer mm, och bara det blir ju stressigt nog att hinna med alla saker man ska göra.sen ska barnen orka med dagis eller skola.
skönt att få bekräftat iallafall att vi bara kan ta det lungt med aktiviteter
och istället ta dagen som den kommer.jag får nog försöka utöka den
sociala delaktigheten oxå ,har för mig att det finns en speciell tråd om
den .
många kramar och tack anna
från ulrikaj
det finns alla möjliga aktiviteter från barnen föds nu med babysim,massage,
gympa,bio,cafeer mm, och bara det blir ju stressigt nog att hinna med alla saker man ska göra.sen ska barnen orka med dagis eller skola.
skönt att få bekräftat iallafall att vi bara kan ta det lungt med aktiviteter
och istället ta dagen som den kommer.jag får nog försöka utöka den
sociala delaktigheten oxå ,har för mig att det finns en speciell tråd om
den .
många kramar och tack anna
från ulrikaj
-
annawahlgren
Ja, det har vuxit upp en storindustri kring de små barnen. Väldigt mycket ska konsumeras och allt detta ska kosta pengar. Småbarnsfamiljerna är vårt samhälles största konsumenter utan konkurrens
Och samtidigt försvagas famljen i hårresande takt. I alla andra avseenden än ekonomiska.
Alla dessa aktiviteter ska ju förläggas utanför hemmet
För samhället. Inte för barnen
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej alla
Eftersom vi hadde samtal med personalen igår om Jacob så ville jag ta upp denna tråd igen och berätta hur det gått för oss här hemma.Det är ett tag sedan det här var på "tapeten"
(Två terminer sedan)
...och det har hänt mycket här
Jacob fick som sagt vara hemma med mig förra terminen och "ta igen"sig efter allt.Den 1januari fick Vi en till familjemedlem och Jacob tog och har tagit det helt super
Han pussar och kramar lillasyster och hon har bara ögon för honom.Det är ingen som kan få henne att skratta som storebrorsan
när han gör sina miner och låtsas ramla på golvet. :lol:Efter tre månader hemma kände vi alla att Jacob skulle börja på montessori igen.Mest för att han har INGEN kompis här hemma och han pratar oavbrutet om inte hans kompis i byn är hemma så dom kan leka.Nu går han tre gånger i veckan/4timmar.
Som sagt så hadde vi samtal med personalen igår och dom berättade att
han slåss INTE
han knuffas inte
han skriker inte
han sitter still vid sångsamling och mat
han har fått 3bästa kompisar
ingen "anmärkning" om pratet längre
han är duktig i arbetsrummet och kan numera koncentrera sig på det mesta
Det är så jag ryser nu när jag tänker tillbaka på allt jobbigt som var.Vad hadde hänt om vi inte fått eran hjälp och vi hadde fortsatt med både psykolog och pedagog.Det är så skrämmande när jag tänker så.Hur många barn är det egentligen som blir feldiagnoserade(felstavat?) pga tex liknande.När det enda som kanske behövs är att "backa bandet" och bara får vara barn utan större krav lite längre....
Massor med bamsekramar från ulrika
Eftersom vi hadde samtal med personalen igår om Jacob så ville jag ta upp denna tråd igen och berätta hur det gått för oss här hemma.Det är ett tag sedan det här var på "tapeten"
...och det har hänt mycket här
Jacob fick som sagt vara hemma med mig förra terminen och "ta igen"sig efter allt.Den 1januari fick Vi en till familjemedlem och Jacob tog och har tagit det helt super
Som sagt så hadde vi samtal med personalen igår och dom berättade att
Det är så jag ryser nu när jag tänker tillbaka på allt jobbigt som var.Vad hadde hänt om vi inte fått eran hjälp och vi hadde fortsatt med både psykolog och pedagog.Det är så skrämmande när jag tänker så.Hur många barn är det egentligen som blir feldiagnoserade(felstavat?) pga tex liknande.När det enda som kanske behövs är att "backa bandet" och bara får vara barn utan större krav lite längre....
Massor med bamsekramar från ulrika
-
Linnéa med två barn
Visst, som AWskriver så kanske detta är pojkens sätt att säga att han vantrivs,men jag förstår att det måste vara jobbigt för dig att inse då ni troligen som så många andra faktiskt är beroende av dagis. Ett konkret tips mottages tacksamt, omhurman löser detta. Man behöver ju jobba (två inkomster är nödvändigt omman ska kunna erbjuda barnen ett tryggt liv med tak över huvudet, bra lekkläder och bra mat....), föräldrapenningen räcker för de flesta 1,5- 2 år (med medelinkomster), farmor/mormorhar arbeten och egna liv och dagmammor existerar inte där jag bor iallafall. Det är svårt att lyckas vara hemmamamma idag. Så om det nu inte är möjligt att sluta på dagis så får man ju ändå försöka lösa detta. Jag tycker din son låter lite lik min dtr, som var oerhört blyg första året på dagis och hävdade sig genom utåtagerande. Jag önskar dig lycka till!!!!!
Kramar!
-
Gäst
Hej Linnea med två barn!
Många på det här forumet försöker vara hemma så länge som möjligt med barnen, och försöker hitta konstruktiva lösningar för hur det ska kunna fungera praktiskt och ekonomiskt. Man kan prioritera, tänka i möjligheter istället för problem, fundera på vilka utgifter man har som egentligen kunde sparas på, ändra sina arbetstider om man har snäll chef, dela barn med kompisar (dvs att man passar varandras barn någon/några dagar per vecka) osv.
Alla måste heller inte tycka att dagis är dåligt, men märker man att ens barn inte trivs riktigt så bör man göra något åt situationen tycker jag. Det går om man verkligen måste.
Det finns en hel avdelning för de här frågorna här på forumet, du är verkligen nte ensam om att fundera på det här.
Kolla här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=28
MVH Jenny
Många på det här forumet försöker vara hemma så länge som möjligt med barnen, och försöker hitta konstruktiva lösningar för hur det ska kunna fungera praktiskt och ekonomiskt. Man kan prioritera, tänka i möjligheter istället för problem, fundera på vilka utgifter man har som egentligen kunde sparas på, ändra sina arbetstider om man har snäll chef, dela barn med kompisar (dvs att man passar varandras barn någon/några dagar per vecka) osv.
Alla måste heller inte tycka att dagis är dåligt, men märker man att ens barn inte trivs riktigt så bör man göra något åt situationen tycker jag. Det går om man verkligen måste.
Det finns en hel avdelning för de här frågorna här på forumet, du är verkligen nte ensam om att fundera på det här.
Kolla här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=28
MVH Jenny
Hej linnea med två barn.
Nu var det "tur i oturen" att jag var gravid just då och hadde så några dagar kvar på jobbet när det hände.Annars så jobbar jag 60% treskift.Det är om man slår ut det två dagar i veckan så det löste sig .Jacob kunde nu vara hemma med mig ca 7månader och ta igen sig.Det är svår ,jättesvårt när man är beroende av två inkomster att lösa dagisfrågan.Men det behövdes verkligen för oss att han kunde vara hemma ett tag.Nu är han som en helt annan person.Nu är jag mammaledig och ska vara hemma så länge som möjligt.Planerar att börja jobba lite smått till hösten på helger,allt för att spara på dagarna jag har med Liw så jag kan vara hemma länge.
Han är fortfarande väldigt aktiv men inte på långa vägar som förut när han slogs och knuffades och skrek hela tiden.Och han kan numera sätta sig ner och leka länge med en sak vilket var omöjligt förrut.Jag tror oxå att han hadde svårt att utrycka sig(med att han var sen med talet)så blev han frustrerad och därför knuffades och skrek.
Nu när han kommer hem från montessori berättar han vad dom gjort under dagen och vilka han lekt med.Vi tänkte först ett ur och skur dagis till hösten men vi har ändrat oss så han får vara kvar nu när han kommit så bra in i gruppen.Det är 15barn sammanlagt och 5vuxna så personalbrist är det inte.Dom har tid för barnen och lyssnar på oss föräldrar.Så själva dagiset är det inget fel på.Det var bara att han helt enkelt inte orkade med förra gången.Han hadde som AnnaW oxå skrev mycket att ta igen.Och vi hadde turen att kunna rätta till det.
Kram ulrika
Nu var det "tur i oturen" att jag var gravid just då och hadde så några dagar kvar på jobbet när det hände.Annars så jobbar jag 60% treskift.Det är om man slår ut det två dagar i veckan så det löste sig .Jacob kunde nu vara hemma med mig ca 7månader och ta igen sig.Det är svår ,jättesvårt när man är beroende av två inkomster att lösa dagisfrågan.Men det behövdes verkligen för oss att han kunde vara hemma ett tag.Nu är han som en helt annan person.Nu är jag mammaledig och ska vara hemma så länge som möjligt.Planerar att börja jobba lite smått till hösten på helger,allt för att spara på dagarna jag har med Liw så jag kan vara hemma länge.
Han är fortfarande väldigt aktiv men inte på långa vägar som förut när han slogs och knuffades och skrek hela tiden.Och han kan numera sätta sig ner och leka länge med en sak vilket var omöjligt förrut.Jag tror oxå att han hadde svårt att utrycka sig(med att han var sen med talet)så blev han frustrerad och därför knuffades och skrek.
Nu när han kommer hem från montessori berättar han vad dom gjort under dagen och vilka han lekt med.Vi tänkte först ett ur och skur dagis till hösten men vi har ändrat oss så han får vara kvar nu när han kommit så bra in i gruppen.Det är 15barn sammanlagt och 5vuxna så personalbrist är det inte.Dom har tid för barnen och lyssnar på oss föräldrar.Så själva dagiset är det inget fel på.Det var bara att han helt enkelt inte orkade med förra gången.Han hadde som AnnaW oxå skrev mycket att ta igen.Och vi hadde turen att kunna rätta till det.
Kram ulrika