Storebror vill ge välling...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
fisen

Storebror vill ge välling...

Inlägg av fisen »

...men lillasyster vill inte. Storebror (3,5 år) vill så gärna ge lillasyster (1 år och 4 månader) välling på morgonen men hon blir helt tokig och bara skriker och ger mig flaskan. Det skulle ju vara helmysigt om det fungerade. Något tips någon eller är det för mycket begärt av lillasyster att gå med på det?
Mamma till Hampus f?dd sept 02 och Vanja f?dd jan 05.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Skulle aldrig funka här! Tror att det kan vara att kräva lite för mycket av lillan. Hon är ju en stor tjej och kan själv? Kan ni inte låta storebror göra vällingen istället? Det gör Hampus till Hanna och han är stolt som en tupp!

/Pea
fisen

Inlägg av fisen »

:D Tack! :D

Det har du kanske rätt i. Fast det är inte "kan själv" när det gäller vällingen här, den ger mamma eller pappa. Vår Hampus gör också vällingen men han vill mer. :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Gå därifrån :!: Lämna barnen ensamma och lägg er inte i :wink:

Ge tid och rum. Det är det hela :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
fisen

Inlägg av fisen »

:D Måste ju tala om att det fungerade! :D :D Jag gav storebror flaskan och så fick dom sköta sig själva. Helt underbart att stå och titta på hur han löste det hela. Först satt hon upp men sedan (när det började sina i flaskan) lade han ner henne medan hon stirrade storögt på honom hela tiden. :D

Passar också på att fråga hur man ska hantera situationer när storebror ramsar lillasyster? Han brukar göra det när dom har lagt sig men inte på natten. Har ju förstått att syskonen inte ska ta på sig ansvar för att se till att den andre sover.

Har ni kanske även tips på hur man gör när storebror vill krama lillasyster och hon bara skriker honom i örat eftersom hon inte vill just då? Typ, när han vill ge en godnattkram. Han blir ju väldigt ledsen när hon inte vill.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Mina äldre barn har ofta flaskmatat sina mindre syskon - hur mysigt som helst! Och då, som Anna skriver, i avskildhet från mig och i egen samvaro :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D "Helt underbart att stå och titta på hur han löste det hela." Det är det ju - men poängen är att du inte ska vara där (tillsynes). Du får spionera i ögonvrån :!: Lillasyster ska alltså få tid på sig tillräckligt att fokusera på storebror som sitt "centrum", där och då.

Du stör :shock: :cry:
fisen skrev:Har ni kanske även tips på hur man gör när storebror vill krama lillasyster och hon bara skriker honom i örat eftersom hon inte vill just då? Typ, när han vill ge en godnattkram. Han blir ju väldigt ledsen när hon inte vill.
:D Litegrann samma sak där. Ge dem tid och låt dem vara i fred. Försvinn :roll: :!: Av ovannämnda skäl :wink:

Skulle det ändå hända att storebror blir "väldigt ledsen" så får du lugnt förklara för honom att sådär små barn inte alls alltid uppför sig som man skulle vilja, för de begriper inte bättre. Förrän de är så stora som storebror. Typ :idea:

Man går alltså i pakt med barnet och suckar tillsammans :shock: :roll: men tröstar inte.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Precis som Anna skriver så paktar vi ofta i den här familjen just nu, ang nybliven trotsig lillasyster :roll: :lol: . Helt oemottaglig för kärlek och omsorg av strorebröder och andra är hon :wink: så vi övriga säger i kärleksfull hopplöshet "Vad ska vi göra med henne? Ja, ja, hur som helst så är hon bland det bästa vi har!" :lol: Då smälter även hon - någonstans där inne :wink: :lol:

:D Måste också berätta att äldsta sonen hade inskolningssamtal på förskoleklassen igår. Då skulle han berätta om sin familj och sa att "Lillasyster - det är hon som är chefen hemma!" och så log han snett med :heart: :wink: i ögat till sin nya fröken! Den fröken som fö läste Barnaboken just nu :thumbsup: (efter Växa med ansvar som hon fick av mig att läsa i hängmattan över sommaren :roll: :oops: :lol: ).
father of sons

Inlägg av father of sons »

:lol: :lol:
Den fröken som fö läste Barnaboken just nu (efter Växa med ansvar som hon fick av mig att läsa i hängmattan över sommaren ).
:lol: 8) :lol: 8)

Ljuvligt!
fisen

Inlägg av fisen »

:D :D Tack Anna, tack "Mammut Maria"! :D

Vid matningen satt dom i soffan och jag stod vid diskbänken och skramlade med nåt. Dom var inte medvetna om att jag spionerade på dem så det måste väl vara ok. Eller måste man vara i ett annat rum?

Bra tips vad det gäller kramarna. Det är väl nåt liknande vi har kört men när man är osäker på vad man ska säga så blir det lite tveksamt ibland.

Härligt med "inskolningssamtalet"! :D :D

Kan ju berätta vår fundersamma 4:åring här hemma fast det inte har något med ämnet att göra:

"Morfar" satt och paratade med en tjej som hade förlöst sitt barn med kejsarsnitt. "Grabben" satt och lyssnade och undrade, när samtalet var över, vad kejsarsnitt var. Morfar berättade att man skär upp magen och tar ut bebisen där igenom. "Grabben" funderade ett tag och frågade sedan "Varför gjorde dom så? Hade hon ingen stjärt då?". :heart:

Jag som inte ens trodde att han visste hur bebisarna kom ut.
ela

Inlägg av ela »

här flskmatar storebror snart 4 år lillebror 13 månader till vilan. han häller i vatten till flaskan i en skål där jag redan måttat upp pulvret så blandar jag o värmer. nattvällingen får lillebror i sängen o gemensam sagoläsning för bägge...

här skriker oxå lillebror nästan varjegång storebror som bara älskar att kramas, vill krama o pussa honom.
storebror säger till lillebror "men varför skriker du jag vill ju bara kramas, d gör ju inte ont"
o här förklaras o packtas mycket m storebror... :D
ela m barnen
:heart: -0211 v30 :heart:
:heart: -0507 v40+1 :heart:
:heart: -0802 v42+4 :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

fisen skrev:Vid matningen satt dom i soffan och jag stod vid diskbänken och skramlade med nåt. Dom var inte medvetna om att jag spionerade på dem
:D Det där kallar jag spionage :wink: Utvecklar ögon i nacken :wink: Man vill ju inte missa det göttaste :lol:

Härligt med kejsarsnittsreflektionen. Man kan ju verkligen undra :roll: Stjärlös person :?: :shock: :?:

Tänker på min lilla nioåring (alltså inte så liten :oops: ) som snappade att det diskuterades dagis och sa, i sin oskuld: "Dagis - det är väl för barn som inte har några föräldrar :?: " :!:
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Jag gav alla 6 fröknar på dagis (som har med mina barn att göra) samt äldste sonens blivande fröken "Växa med ansvar" i sommarpresent. Och ett sommardoftande ljus. Uppmaningen var att tända ljuset, lägga sig bekvämt till rätta och läsa boken under sommaren :-({|= ! 8) :lol: Och det blev verkligen uppskattat - alla har personligen tackat nu vid skolstarten och de verkade ärliga :P :lol: !
fisen

Inlägg av fisen »

Hej igen,

Var det ingen som kunde svara på hur man ska hantera situationen när storebror ramsar lillasyster? Han brukar göra det när dom har lagt sig men inte på natten. Har ju förstått att syskonen inte ska ta på sig ansvar för att se till att den andre sover. :?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Låt honom ramsa. När allt är frid och fröjd betyder det inte att han tar ansvar, "bara" att han visar vad han kan och vet. Det ska han få visa och ha tack för hjälpen för!

Om och när det krisar tar du bara över i en attityd av självklarhet, och då ramsar han ju inte heller, redan som det är.

Ingen fara, alltså. Plats för stolthet och syskonglädje :wink: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"