Nu är det väl dags för 8 timmars natt?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lillstrumpan

Nu är det väl dags för 8 timmars natt?

Inlägg av Lillstrumpan »

Jag har läst mycket här på forumet om liknande men behöver en liten peppning känner jag. Lillsnöret är 8 veckor strax och nu känner mamma att det är dags att hon får sova härlig 8 timmars natt :lol: , och det ska väl inte vara en omöjlighet :?: Men min tvivel är lite vårt schema, vet inte riktigt om det är bra, det strular alltid lite på kvällen då hon inte riktigt vill sova sista passet och vill äta jäääte lääänge sista målet.
Jobbar på ett schema som ser ut så här:

6 - 7.30 MÅL 1
7.30 - 9.30 SOVA
9.30 - 11.00 MÅL 2
11.00 - 13.30 SOVA
13.30 - 15.30 MÅL 3
15.30 - 17.30 SOVA
17.30 - 19.30 MÅL 4
19.30 - 20.15 SOVA
20.15 - 22.00 MÅL 5 (bad och skoj)

22.00 - 06.00 SOVA NATT - oj så skönt!

Så här skulle jag ju tycka vara bra om våra dagar såg ut. Och det gör det ungefär, det spårar alltid ut på kvällen
Natten är nu ungefär 21.30 - 3.00, lite påfyllning och sen sova till 6.00.
Det som stular är som sagt kvällen, sista luren och sista målet. Vid sista målet så börjar vi målet hon får äta så mycket hon vill och aptiten verkar stor!! Hon ät lite gnällig och verkar inte veta om hon vill äta mer eller inte eller vad hon vill...vi pausar lite äter lite till, hon verkar inte så intresserad, vi tar paus och badar och skojar. Min tanke är sen att nu ska hon få en liten nattslurk så att hon sover gott, men nattslurken kan bli 1 timme lång hon tycks liksom aldrig bli nöjd...Till slut lägger jag henne i vagnen och hon har lite svårt att komma till ro tar kanske en 20-30 minuter. Så...ska jag kanske ge henne lite tillägg på kvällen? så att hon blir riktigt nöjd.

Tacksam för en liten input! :lol:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Ja, nu kan du styra upp det hela och spika ett schema! :wink:

Jag får bara ihop det till 14 tim, 15 min sömn? Räknar jag fel?
En 2 månaders behöver 16 tim/dygn, så satsa snarare på 2 timmar vaken, 2 timmar sömn.

Hade själv strulfröknar kvällstid :? övriga mål fungerade fint.
Mjölken är tunn och blaskig kvällstid, och inte så mättande som under dagen. Det är därför de vill äta så länge.
Jag tror ABSOLUT du ska ge ersättning på kvällen, det bäddar för en god nattsömn!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
kokos

Inlägg av kokos »

Håller med anna: ge ersättning på kvällen. Toppfyll åtminstone. Här är det också svårt på kvällen men det går mycket bättre nu när han slipper suga sig trött på mina bröst hela sista målet. :lol:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Lillstrumpan

Inlägg av Lillstrumpan »

Hej! Tack kära ni för era svar. Ska prova det där med ersättning ikväll, som toppfyllning tänkte jag så får vi se.
Ja, det där med sömnen, de blir kanske lite väl lite men den där sista luren trasslar alltid hon sover inte mer än 45 min, det är super duper svårt att få henne att sova mer. Därför har jag tänkt lite att man kan förlänga något av de andra sovpassen med 30 min och kanske 15 min när jag vet att hon sover bättre, t.ex. på morgonen, men det kanske är fel tänkt....?
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej

Jag tänker så här.
Målet 17.30-19.30 "blaskig" mjölk -> inte helt mätt mage -> kan inte sova mer än 45 minuter.
Sedan målet 20.15-22 som du beskriver börjar med GOD aptit = jättehungrig då hon inte blev kalasmätt på målet innan. Hon äter "blask" och blir mätt tillfälligt. Ni badar och sen serverar du det blaskigaste blasket på hela dagen -> svårt att komma i ro och somna för natten.

Prova ersättning sista två målen är mitt råd. Toppa med det om det känns bäst. Min mjölk vara bra fram till ca 16.00 på eftermiddagen. (min dotter åt visserligen varannan timme när hon var riktigt liten, då vi inte hade hört talas om Standardmodellen). Sedan blev det bara tunnare och tunnare. Tjockade på sig under natten och var som vanligt vid 03 tiden.

Lycka till!

/Åsa
Lillstrumpan

Inlägg av Lillstrumpan »

Hej, tack för era råd!

Provade med flaskan igår men lill tösen total vägrade. Jag var bestämd och tryckte in flaskan i lilla munnen och sa samtidigt att det här är super gott...mmm...så mätt du kommer bli nu! Men hon tittade på mig med en blick, att vad är det här för nåt äckligt, det här var bland det vidrigaste i hela världen...blä!! Jag gav mig inte, in med flaskan, det här blir bra! Var på hon blir arg som ett bi :twisted: vill inte ha det där äckliga!! Jag ger upp ger henne bröstet och hon blir glad!
Men vad gör vi nu då? Ska vi prova igen ikväll, eller med en annan flaska? eller med annan ersättning.
Vi provade tidigare för ett tag sedan att ge henne napp, vilken hon också spottade ut, huj, så äcklig fy! Klok tjej :D

Nä...har ni några tips, vad ska jag göra nu...det känns som om det kan bli problem om hon inte vill ha flaskan... :(
Stora 0630 Lilla 0903
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej.

Känner du till "ömma järngreppet"? Finns att läsa om i Verktygslådan.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=23

Fråga om du undrar över något. :-D

Lycka till!

Kram Åsa
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Detta svar fick jag från AW en gång ang. ersättning:

"Det kan mycket väl vara så att hon behöver ersättning på kvällen och då ska du bara tratta in flaskan.

”Fråga” inte, titta inte på henne, se på TV, in med den bara. Lägg barnet med högerarmen bakom din rygg och håll i andra, vänstra handen med ditt finger, så hon helt enkelt inte kommer loss eller kommer åt flaskan, och tratta in den, hela nappen, utan att darra på manschetten, och prata gärna med någon under tiden, högt och ljudligt så hon känner att du INTE oroar dig ett smack. Också detta tar några kvällar men hon vänjer sig.

Och kom ihåg – det är inte farligt och fel om en unge blir arg. Det är både tillåtet och bra. Bättre än att bli ledsen.

Blir det för hopplöst, så bär dig åt som om DU (fortfarande utan att ”bry dig om henne” så hon märker det) ansåg att hon behövde rapa, och dangla upp henne på axeln, buffa henne i rumpan för en paus (som DU behöver), och lägg henne sedan på plats igen och tratta i flaskan o.s.v. Minsta lilla som går ner gör underverk. Framför allt vänjer hon sig efter några kvällar och börjar äta som folk. Men börjar du med detta så ändra inte, för Guds skull, utan FRAMHÄRDA, kväll efter kväll."

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Lillstrumpan

Inlägg av Lillstrumpan »

Kantarella, tack! Det ska jag testa. Men en annan fråga, ska jag ge henne bröstet också eller bara ersättning de här två målen? Och om jag ger bröstet ska hon få det innan ersättning eller efter? vad är bäst?
Stora 0630 Lilla 0903
Lillstrumpan

Inlägg av Lillstrumpan »

Tack Anna, det blir hårdare tag ikväll då! Nu ska det ner banne mig! :D
Stora 0630 Lilla 0903
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Lillstrumpan.

Här gör du som DU känner är bäst. Det kan ju bli lång tid för brösten att "vila" ända från kvällen till sen natt, å så väller det över om du förstår vad jag menar. Ett förslag kan vara att ge brösten först och ersättning den sista omgången mat vid tidiga kvällsmålet. Och kanske bara ersättning sista målet, innan den långa nattsömnen, eftersom det har en tendens att mätta lite bättre och längre. Vissa barn tar flaskan bättre om de är vrålhungriga medans andra kanske behöver lite fyllnad i magen först.

Men vad du än gör så gör det med en attityd av absolut självklarhet.

Det här fixar ni! :wink:

/Åsa
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"