Hur införa schema

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Rica

Hur införa schema

Inlägg av Rica »

Hej alla! :D Har en underbar liten Olle på 3 månader som jag försöker "styra upp" litegrann. :lol: Vi försöker att spika ett schema för honom där dagen börjar vid sju och slutar efter en kvällsslurk vid 20. Däremellan ska han sova 1,5 timmar på förmiddagen(9-10.30), 2 timmar mitt på dagen(12.30-14.30) samt 1 timme mellan 16.30 och 17.30.

Vi har ännu inte börjat att införa detta utan jag spånar ännu litegrann. Min fråga är om det blir för lång natt för en sån liten kille mellan 20 och 07?? Som det är nu äter han1-2 ggr per natt beroende på när han fick sista kvällsslurken :? . Tilläggas bör att han är en stor kille med god aptit (äter snabbt) som väger modiga 8 kg!! :D Sen undrar jag om det blir för mycket för honom att både sluta äta på natten (om han nu ska det??) samtidigt som vi inför det här schemat!!?? När man inför dessa tider måste man då vara hemma och i stillhet så att säga eller funkar det att leva som vanligt med att ha besök, hälsa på åka och handla etc? Det känns som att det kommer att bli mycket tittande på klockan och mycket vagnande för att få schemat att följas. Känner mej orolig för hur jag ska hinna med min 2 årskille ...............
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Rica :D

Mina råd:
:arrow: Satsa på 10-timmarsnatt men sätt morgonen till ett klockslag som du har kvar även då du förlänger natten framöver.

:arrow: Håll sovpassen till s.k. "naturliga sömnrytmpass", ex. 45 min, 1,5 tim, 2 tim.

:arrow: Dra ned på besök etc. några dagar tills schemat "sitter", ge sonen chans att landa i nyordningen.

:arrow: Involvera storebror i arbetet med lillebrors schema :D

:idea: Läs kokos underbara inlägg för lite inspiration :heart:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7831

Gör ett schema du tror på, ta ledningen och behöver du ytterligare support finns forumet :D

Lycka till :!: :D
Rica

Inlägg av Rica »

Tack Nancy för svar och inspiration :D - det kan behövas för lillen har i ett par veckor varit mycket missnöjd med sin tillvaro(vet ej varför) och helst velat bli buren all vaken tid :x . Det känns som jag och storebror ätit alla frukostar, lucher och mellisar accompanjerade av lillebrors skrik senaste tiden. :cry: Urjobbigt och så får man dåligt samvete för att man inte hinner( läs orkar) med storebror!! :cry: Inbillar mej att lillen behöver lite tider så att han kan förutse sin dag mer och inte bara olika hela tiden därav detta schema som jag grunnar på.
Kan du Nancy komma med ett förslag som inkluderar 10 timmars sömn.......vill helst inte att dagen börjar före 7 om det går att få till. Sen det här med att entimmars luren inte var någe vidare......Tack på förhand. Kram
Nancy

Inlägg av Nancy »

Mina schemaförslag är enbart efter angivelser om timmar sömn/dygn (15,5 för 3-4 mån). Du måste justera efter sonens tendenser.

Följande förslag är nästan identiskt med de min dotter hade då hon var ungefär lika gammal. Då din son blir äldre tidigarelägger du natten och kortar efter hand daglurarna. Du behöver inte stressa med schemabytena, känner du ex. att sonen behöver få längre tid än ca 2 v. att "landa" i ett nytt schema har du enkelt kvar det ett tag till.

:arrow: natt 21-07
mat 07
sova 09-10.30
mat 11.00
sova 12.30-15.00
mat 15
sova 17-18.30
mat 18.30
nattslurk 20.30

Vid ca3,5 mån:
:arrow: natt 20-07
mat 07
sova 09-10.30
mat 11.00
sova 12.30-15.00
mat 15
sova 17-17.45
mat 18.00
nattslurk 19.30

Vid ca 4 mån:
:arrow: natt 19-07
mat 07
sova 09-09.45
mat 10.30
sova 12.00-14.00
mat 14.30
sova 16.30-17.15
mat 17.30
nattslurk 18.30

:idea: Utöver införande av schema vill jag varmt (ja bestämt :D ) rekommendera dig att läsa i Barnaboken om "Standardmodellen" och även kapitlet "Tre och fyra månader" (s.273-316). Tror också att du skulle ha mycket nytta/glädje av kapitlet om "Syskon" (s.819-841).

Rica

Inlägg av Rica »

Tack snälla :D för förslag till schema och lite läsning!! Ska damma av min gamla "bibel" :lol: som jag hade till min allra äldsta kille( i dag 16 år) och friska upp minnet lite!! En till fråga bara- ska det vara så på förmiddagen att man ska vänta en halvtimme med att ge mat eller är det ett skrivfel bara?? kram från pojkmamman :D :D :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Då min dotter var liten matade jag alltid så fort hon vaknade. I takt med att hon blev äldre och "överlevnadsångesten" stillades märkte jag efterhand att jag kunde låta henne vara vaken en stund innan matdags. Jag har bara positiva erfarenheter av det eftersom aptiten fick chans att infinna sig ordentligt. Du märker själv ifall din son är redo för det. I annat fall justerar du tiderna så att det passar sonen bättre :!:

Lycka till och trevlig läsning i boken :!: :D
Rica

Inlägg av Rica »

Hej alla!. :D ..............och så har första "kurnatten" och nästan hela första "schemalagda" dagen förflutit för pojken och hans mamma- det är inte utan att mamman har lite grus i ögonen idag!! :? :lol:

Lillkillen somnade igår kväll utan trassel i sin vagn , åt dock ganska lite tyckte jag vid 21- tiden där. :cry: Sov fram till 01.50 då jag vagnade i nån minut och sen somnade han om utan ledsamheter, sov sedan till 02.00- lite vagning och sen sömn till 03.40 då jag tyst vagnade igenvarpå han utan tårar somnade och sov till 04.05- vagning igen och sen lite orolig sömn till 05.00 ungefär.
Efter det sov han bara korta korta lurar fram till kvart i sju( sju var det sagt men det stod i "bibeln" att man kunde göra dag en halvtimme tidigare första natten om det knep.Ock det knep så att säga :wink: . Mellan halv sex och kvart i sju slumrade han möjligtvis lite nån sekund annars var det ett fasligt tuttande, letande efter mammas tutte, knorrande och till slut tårar om jag inte vagnade :shock: . Var dock tyst och still så länge vagnen gick :!: Blir rätt tröttsamt för armen att vagna så länge....

. Sen vid kvart i sju gjorde vi en glad dag och killen var vrålhungrig :lol: . Jag tycker natten gick bättre än förväntat :D . Han grät inte en tår förrän på morgonkulan där när han var så hungrig och det var ganska ljust i rummet. Är det här en "normal" första natt- hoppas på lite mer sömn nu kommande natt för egen del oxå- har legat på spänn hela natten och sovit max tre timmar!! Har jag gjort rätt av det jag beskrivit?? Sen har vår dag förflutit utan knot helt efter Nancys förslag för tre månadersbebisar. Vi har följt schemat nästan till punkt och pricka och jag har inte vagnat ett tag på hela dagen utan Olle har vaknat på exakt utsatt tid :D . FANTASTISKT!! Han är nog lite sliten han oxå efter natten :?

. En sak som bekymrar mej är att det står att man ska amma i en timme. Våran Olle äter på max en kvart sen rapar han, spyr en skvätt och grimaserar när man bjuder mera mat även fast det gått en tid. Äter jättesnabbt :shock: . Väger sina modiga 8 kg :wink: och är en riktig knubbis!! Verkar alltså få i sej det han ska!! Hur göra!!??
Elle

Inlägg av Elle »

Dra bara några bestämda drag, skak och sedan LÄMNA vagnen. Beroende på reaktion från sonen så vagnar du ev igen. Lyssna av sonens reaktioner, kanske är det bara lite bök o gnöl för att komma till ro. Det är viktigt att du GÅR och inte blir kvar hängandes vid vagnen. För varje gång vagnar du kortare o kortare och till slut bara ngr effektiva skak på vagnen och sedan gå.

Angående matningen så räkna en timme från när målet startar. Mata bröst 1, rap och bröst 1 igen. Byt blöja och umgås sedan. Mot slutet av timmen fyller du på med bröst 2, rap och bröst 2 igen. Han kommer få upp aptiten mer o mer ju mer han sover på nätterna och inser att på dagen äter man :wink:

Vilket vackert namn sonen har, min Olle :heart: är drygt ett år.

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Rica

Inlägg av Rica »

Hej allla! :D Sitter här efter sonens andra kurnatt och väntar på att klockan ska bli sju! :shock: Natten har gått lite bättre än den innan även om jag tycker att den oxå var uthärdlig så att säga.
Min fråga är hur jag ska göra med lillen på kvällen. Nattslurken vid halv nio blev i gårkväll som kvällen innan ganska mager :cry: . Han äter rejält vid 19tiden efter sömnen men sen framåt halv nio är han så trött att han spänner sej, gråter ocbara "hackar" vi bröstet. Det han fick i sej då var allt det lilla i går igen. :cry:

Somnar skönt i vagnen,vaknade en gång vid 00.50- lite vagning och sen sömn till 04 varpå han då han var hungrig och ledsen och jag fick vagna av och till fram till kvart i fem då han somnade igen (trodde inte att han skulle somna om där vid04). Sedan sovit förvånansvärt bra nu fram till 07 endast vaknat nån gång vilket är en förbättring mot i går då han var vaken de 90 sista minutrarna och knölade.Är det vekligen meningen att det ska funka med en hel 10 timmars natt i natt :?: Vill att han ska vara mera mätt när han lägger sej!! kram och tack för svar
Nancy

Inlägg av Nancy »

Bra jobbat med natten :thumbsup:

Som du märker vaknar sonen vid de "klassiska" 01 och 04. Vargtimman (04) är det som kan sitta i längst. Sonen vet inte om något annat än att äta dygnet runt och du hjälper honom till bättre dygnsrytm. I takt med att han sover mer sammanhängande kommer han att äta det han behöver på dagtid istället.

Om han är trött vid 20.30 skulle jag nog mata 20.15. Vid behov lägger du honom 20.45, det påverkar inte natten negativt. I takt med att han ökar den totala sömnen kommer han att orka vara vaken längre.

Man kan också ge en flaska ersättning just till kvällen.

Hälsningar från Nancy
Rica

Inlägg av Rica »

Tack för alla kloka svar!! :D Om det nu blir så i natt att Olle visst vaknar fast det är tredje och sista kurnatten beror det på att jag gjort nåt fel då eller!!?? :? Om natten flyter på utan att han vaknar ska han då över i spjälsäng natten därpå eller vad är det som gäller och hur gör man om han vaknar där?? :? Om Olle fortsätter vakna i natt ska jag fortsätta att kura nästa natt i vagn? :?

Åter igen det här med maten- jag tycker att han äter på ännu mindre tid nu de här dagarna (tuttar kanske i 10 min mot tidigare 15) vill sen kanske ha några sug efter en halvtimme eller så. Verkar mätt så snabbt och mina tuttar spänner så! :cry: I morse var de så sprängfyllda att de värkte( de är ju vana att bli tuttade på nattetid) och lillen tuttade bara ur det ena det andra ville han ej ha trots 12 timmar utan mat ........jag fick pumpa ur nästan 200ml. :lol:

Likadant är det med sömnen -han är tröttare mot slutet av sina vakenpass, kinkar,tuttar på handen och somnar omedlbart när jag lägger honom i vagnen. :shock: Måste väl bero på att han är vaken mer på nätterna nu- han har ju tuttat ett par ggr förut per natt men somnat blixtsnabbt när han blivit mätt . Tusen frågor men det känns skönt att ha kunnigt folk att fråga och ventilera lite med!! kram från mamman med tre unerbara killar (fyra med sambon) :D :D :D :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Rica skrev:Om det nu blir så i natt att Olle visst vaknar fast det är tredje och sista kurnatten beror det på att jag gjort nåt fel då eller!!??
Min dotter är 14 månader. Vi vagnkurade då hon var knappt fyra månader, spikade schema då hon var 5 månader och förlängde sen natten till 12 tim då hon var ca 5,5 mån.

Vargtimman arbetade vi i månader med. Alltför tidiga morgnar har periodvis varit aktuellt.

Har jag gjort "fel" :?: :shock: Jo det kanske jag har ibland men inte sjutton beror varenda lilla sömnstrul på mig. Sover du själv perfekt alla nätter :?: :wink: :lol:

:idea: "Tricket" är att man via SHN/AW:s filosofi lär sig att se skillnad på olika uppvaknanden nattetid:
-beror det på något jag gjort eller i missriktad välvilja lärt barnet :?: (ex börjat slarva med sömnschemat, godnattskrattet eller maten)
-beror det på annat som jag bör göra något åt, ex. ramsa, vagning :?:
-beror det på något jag inte bör ingripa i (låta barnet somna om på egen hand) :?:

Ser du hur jag menar :?: :D

:arrow: Låt sonen sova kvar i sin vagn tycker jag :!: Själv lät jag dottern sova kvar i vagnen tills hon var redo för ramsa och tills 12-timmarsnatten var ett faktum.

:arrow: Att sonen äter på mindre tid tror jag beror dels på ökad ålder (blir starkare i munnen) och ökad hunger dagtid nu när han inte äter på natten. Fortsätt ge påfyllning och var inte rädd för att truga.

:arrow: Om du har mycket mjölk och inte tror att den går åt vill jag bara tipsa om att Neonatalavdelningar gärna köper bröstmjölk. Är själv väldigt tacksam över att det fanns "bankmat" till min lilla flicka då hon föddes i v.31+6.

:arrow: Det är väldigt vanligt att barnet blir tröttare dagtid i början. Av det du beskrivit verkar inte vakenpassen enorma så jag tror inte att det beror på det. Nyordningar tar på lilla kroppen och snart kommer du att se hur det vänder :D

Nancy

Inlägg av Nancy »

:roll: "Sover du själv perfekt alla nätter?", lät ju ganska "tyket" (Göteborska) men det var ju inte menat så...

:arrow: Ville få fram att SHN aldrig blir färdigt så till vida att man kan luta sig tillbaks och för alltid inhysta resultat av arbetet. Schemat, sömnen, aptiten, delaktigheten etc. måste kontinuerligt vårdas och omhuldas och då det ev. uppstår problem ligger man steget före och ser till att avhjälpa dem innan de växer i storlek :D

Nancy
Rica

Inlägg av Rica »

Så har tre kurnätter förflutit och två schemalagda dagar :D . Dagarna förflyter helt perfekt på så sätt att han somnar på en sekund och vaknar nästan på klockslaget "rätt". Är glad och nöjd däremellan men äter ,som jag skrivit tidigare, mindre (känns det som men det kan vara fel) och sover mer. :D

I går kväll åt han lite mer än de två kvällarna innan :D men vaknade ändå vid 03 somnade efter ett par drag , knölade lite vid halv fyra rycket och sov ytligt från halv 6 och fram till sju då vi gör dag sov ändock mer än natten innan och är mindre ledsen på morgonen(är vrålhungrig). Känns som att jag vagnat betydligt mindre än natten innan och att det blivit lättare på morgonen i jämförelse med första nattens morgon då han skrek så fort vagnen stod stilla. :D

Har friskat upp minnet och läst BB om just "sova hela natten" och där står att första natten ska innehålla kanske 4 vagningstillfällen, nästa natt max två och sista natten en eller ingen gång och sen ska friden sänka sej- så är det ju inte här för oss??? :cry: Vi kör dock ett par nätter till och hoppas på att Olle äter bätter och bättre på kvällarna och sover lite bättre frampå morgonkulan :shock: . I längden blir det för drygt att gå upp så många ggr som jag trots allt gjort nu de här nätterna. :roll: Men skam den som ger sej. :lol: Känns bara som att både Olle och jag sover mindre nu de här nätterna som varit :cry:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Rica skrev:Har friskat upp minnet och läst BB om just "sova hela natten" och där står att första natten ska innehålla kanske 4 vagningstillfällen, nästa natt max två och sista natten en eller ingen gång och sen ska friden sänka sej- så är det ju inte här för oss??? :cry: Vi kör dock ett par nätter till och hoppas på att Olle äter bätter och bättre på kvällarna och sover lite bättre frampå morgonkulan :shock: . I längden blir det för drygt att gå upp så många ggr som jag trots allt gjort nu de här nätterna. :roll: Men skam den som ger sej. :lol: Känns bara som att både Olle och jag sover mindre nu de här nätterna som varit :cry:
Nu måste du odla tålamodet och även läsa mina inlägg ovan :!:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"