Frågor kring standardmodellen och nattmål för 3 v bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TinaT

Frågor kring standardmodellen och nattmål för 3 v bebis

Inlägg av TinaT »

Hej

Jag försöker tillämpa standardmodellen i praktiken efter att ha läst i Barnaboken men tycker inte jag får till det riktigt.

Jag har en fin kille på 3 v och 2 dagar. Han har hittills ätit jättefint och blir mätt och nöjd (har redan gått upp ett kilo sedan födseln :D ). Men jag undrar när man ska ge påfyllnad under målet. När det har gått en timme eller senare? Tycker det är svårt att få till mål med vakentid om 1.5 timmar. Han blir oftast trött efter en ganska kort stund men efter att ha fått påfyllnad kan han ändå vara vaken en bra stund till. Jag försöker söva honom med vagnen och napp men det kan ta en halvtimme efter påfyllnaden så att han är vaken nästan 2 timmar och ibland mer. Ger jag påfyllnaden för tidigt?

Tidigare sov han fint i 2.5 timmar efter avslutad måltid men nu vaknar han titt som tätt. Kan inte komma till ro, vagning hjälper inte, ger napp och då somnar han om bara en kort stund för att sedan vakna på nytt. Svårt att få till längre sovpass. Han somnar sällan vid bröstet trots att han är så mätt att det "rinner över". Somnar han vid bröstet vaknar han oftast efter 5 minuter och gråter. Kan man vagna en 3 veckors bebis till ro och sömns? Jag har en son (2 år) sedan tidigare så jag tror mig ha rätt vagningsteknik med kraftiga tag (det har i alla fall funkat att vagna storebror). Jag rapar noga och det lyckas för det mesta, men han har en körig mage med mycket gaser och bajsar ofta. Vad kan jag göra för att få till sömnen? Ska jag ta upp honom då han vaknar efter kort stund och ge en portion till eller ska jag vagna? Tacksam för råd.

Jag undrar också över tiderna för att räkna fram 6 timmars natten då sonen blir månads gammal. Än så länge flyter tiderna fram och tillbaka med en viss rytm, men inga fasta tider. Han har dock sovit 2 kvällar från 20 till 24 och en kväll från 19 till 23.45. Kan 6-timmarsnatten variera från dygn till dygn när den infaller? Eller måste man vänta tills tiderna är mer återkommande dygn för dygn med en viss rytm? Om det är ok att natten varierar från dygn till dygn - hur räknar man då fram natten? Om han somnar kl 20 räknar man natt 6 timmar fram från 20 så att han ska sova till kl 2 i ett sträck utan mat? Eller räknar man från målets start, dvs då han vaknade förra gången? Eller är det bättre att räkna från kl 22 (eller 24, när han nu vaknar efter kvällsmålet) och 6 timmar framåt?

En massa frågor som snurrar i huvudet och jag är mycket tacksam för svar.
clart

Inlägg av clart »

oj oj...du ska inte ha så många :?: :?: i huvudet nu, slappna av och njut av bebisen...låt allting falla på plats innan du spikar schemat.

Standardmodellen ska inte tolkas som nåt rigoröst och den ska inte "tänkas sönder". Det är bara att tänka lugnt och logiskt...när bebisen är vaken ska han få mycket mat ...meeera mat, bus gos ombyte och allt annat...sen kan han alltid få ner en slurk till efter allt skoj och ståhej. Då alla behoven är tillfredställda sover han som sig bör. Och magen krånglar och saker och ting busar då man är så liten så ibland är det inte så lätt att sova länge...allting kommer att falla på plats då lilla typen har fått vara med några veckor till. Du ska ha standardmodellen i bakhuvudet och försöka göra enl. den men stressa inte upp dig over minuter och tider redan nu...se bara till att bebisen får både mat, kärlek, umgänge osv osv..
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"