När jag började läsa in mig på kuren och filosofin så fick jag lära mig att bebisarna vill sova lite mer på förmiddagen och dagen och att det är eftermiddagsluren man tar bort först, sedan förmiddagsluren, för att behålla middagsluren upp till 2-3 årsåldern. Men jag funderar på om jag har läst/fattat fel??
Iza har nu sedan några veckor tillbaka börjat sova två lurar/dag istället för tre. Vi började med att korta ner eftermiddagsluren och tog sedan bort den,
eftersom Iza själv började signalera att hon inte behövde sova mer. Hon sov helt enkelt inte alls under den luren i ca en veckas tid innan vi tog bort den helt.
Det går bra, men hon är vääääldigt trött när det är läggdags. Jag har funderat på att flytta fram middagsluren, men då blir det för långt mellan måltiderna istället.
Hur länge ska en 9 månaders klara av att vara vaken? Som det är nu så är det 5 timmar på kvällen...
Schemat ser ut såhär:
8.00 morgon, frukost
10-10.45 sova
11.30 mat
13.30-15 sova
15.15 mat
19.00 mat
19.45 nattslurk
20.00 sova natt.
Nu idag läste jag nånstans att det är förmiddagsluren är den man ska ta bort först, och började tvivla på mig själv. Har jag fattat fel?
Har vi tagit bort fel lur?
Har vi tagit bort fel lur?
Mamma till Izabelle 040416
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
-
Gäst
Förslag 1:
Förslag 2:
TACK Mammut Maria, du är en klippa! Att jag inte tänkte på att förlänga tiderna mellan lurarna!
Iza har verkar tycka bäst om att sova långa luren mitt på dagen, och eftersom det är den man behåller längst, så känns det bäst att fortsätta ha det så så förslag 1 passar oss rätt bra.
MEN... förslag 2 passar bättre med mattiderna. *suck*
Får nog tänka igenom detta i någon dag innan vi bestämmer oss.
Och hur tusan flyttar vi lurarna? En kvart om dagen eller? Jag vet inte hur jag ska skjuta på eftermiddagsmålet på bästa sätt, så att det inte går för lång tid utan mat...
Iza har verkar tycka bäst om att sova långa luren mitt på dagen, och eftersom det är den man behåller längst, så känns det bäst att fortsätta ha det så så förslag 1 passar oss rätt bra.
MEN... förslag 2 passar bättre med mattiderna. *suck*
Får nog tänka igenom detta i någon dag innan vi bestämmer oss.
Och hur tusan flyttar vi lurarna? En kvart om dagen eller? Jag vet inte hur jag ska skjuta på eftermiddagsmålet på bästa sätt, så att det inte går för lång tid utan mat...
-
Gäst
Måste bara dubbelkolla så jag fattar rätt denna gången
Så vi bara kör det nya schemat rakt av, istället för att flytta med hjälp av kvartarna?
Jag har filat lite på de scheman du gav på förslag och har nog kommit fram till ett som är bra för oss. Så imorgon, när vi filat lite till, kör vi på nya. (Mest också för att jag planerat en aktivitet idag efter gamla schemat
)
Så vi bara kör det nya schemat rakt av, istället för att flytta med hjälp av kvartarna?
Jag har filat lite på de scheman du gav på förslag och har nog kommit fram till ett som är bra för oss. Så imorgon, när vi filat lite till, kör vi på nya. (Mest också för att jag planerat en aktivitet idag efter gamla schemat