Hur räkna fram tiden för 6hnatt innan rytmen har satt sig?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TinaT

Hur räkna fram tiden för 6hnatt innan rytmen har satt sig?

Inlägg av TinaT »

Hej

Jag har en 3 veckors son som jag planerar vagna över nattmålet för när han passerat månadsgränsen.

Jag undrar dock över tiderna för att räkna fram 6 timmars natten då sonen blir månads gammal. Än så länge flyter tiderna fram och tillbaka med en viss rytm, men inga fasta tider. Jag följer standardmodellen 1.5+ 2.5 och det funkar för det mesta.

Han har nu sovit 2 kvällar från 20 till 24 och en kväll från 19 till 23.45. Kan 6-timmarsnatten variera från dygn till dygn när den infaller? Eller måste man vänta tills tiderna är mer återkommande dygn för dygn? Om det är ok att det varierar från dygn till dygn när natten infaller - hur räknar man då fram natten? T.ex. om han somnar kl 20 räknar man natt 6 timmar fram från 20 så att han ska sova till kl 2 i ett sträck utan mat? Eller räknar man från målets start, dvs då han vaknade förra gången? Eller är det bättre att räkna från kl 22 (eller 24, när han nu vaknar efter sista kvällsmålet) och 6 timmar framåt? :?

Tacksam för råd.

Tina
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Han visar tendenser nu att sova 4 tim i sträck och det är vackert. Men du kan lätt förlänga lilla nattsömnen till 6 tim. Du får kanske vagna honom lite på traven, men det tror jag inte ska behövas många nätter, förrän han fattar galoppen (förutsatt att han sover på mätt mage).

Så bestäm dig för kl 20 till 2 - t ex. Eller från 19 till 1 (en klassisk tidpunkt att vakna på). Eller också senarelägger du alltsammans, men fortfarande så att han får sina 6 sammanhängande timmar. Det kan bara du själv komma fram till. Men "kör" sedan det i lugn och obeveklig ro tills han får en chans att lära sig vad som gäller :idea:

Små barn gör som vi lär dem. Och de tackar och tar emot :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TinaT

Inlägg av TinaT »

Tack för svar. :) Det känns klokt att uppmuntra honom att sova längre i samband med de 4 timmar han redan väljer själv. Verkar lättare än att lägga natten när han har tendenser att vakna mer. Han har hittills sovit i sin säng på natten men ska lägga honom i vagnen på natten också.

Tina
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Annars kan du bara lyfta över honom, om och när du behöver vagna. Och sedan lyfta tillbaks igen (när han sovit tio minuer, inte tjugo). Det tar han inget extra för, om du gör det snabbt och sakligt :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"