Justering av fungerande schema?

Skriv svar
Nancy

Justering av fungerande schema?

Inlägg av Nancy »

Hej :D

Nu är Nancy här med "sina" långlurar igen...Leia har idag uppnått den aktningsvärda åldern av 14 månader :heart: Denna gång handlar det dock INTE om "krångel" utan en annan frågeställning så det tyckte jag var ok att göra ny tråd av :wink:

Kan tillägga att de gånger det har krånglat (för 2 månader sedan samt för ett par dagar sedan) har jag fått ypperlig hjälp av er på forumet och vill ännu en gång tacka för det :D :heart:

Till mitt ärende:
:idea: Vill justera schemat till att ha 11,5 tim natt och 2 tim långlur. Är det helknasigt tänkt :? eller går det med attityd :?: Är bekymrad över ifall det är dumt att korta 12-timmarsnatten när den fungerar så bra.

Behöver ändra tiderna pga sjukdom och pappans långa restid till arbetet. Får större chans till avlastning och Leia får lite mer än bara bad + välling tillsammans med pappa på kvällen.

Nuvarande:
natt 19-07
sova 12-13.30

Önskat:
natt 19.15-06.45
sova 11.45-13.45

:arrow: Har ni något förslag för att underlätta genomförande eller vill ni kanske avråda :?:

(tänker ex. på hur pass generös jag kan vara med ramsa de första dagarna)

Tankar/synpunkter/råd/pekpinnar emottages med tacksamhet :wink: :D

Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

:idea: Leias pappa och jag har konfererat och även läst det Anna skrev i tråden "När dygnets timmar inte räcker till":

"Det är klart att när så mycket otroligt omvälvande händer - som att börja PRATA och att börja GÅ - så kan man ta med sig väldigt mycket hetsuppning (barnbarnsord) i sängen Det är ju två nya världar som öppnar sig och man kan ju egentligen bara ana, om ens det, vad detta innebär för en liten människa som för allra första gången beträder dessa nya färdigheter som hon sedan ska ägna sig åt livet ut En åt gången kunde vara nog, om man säger.

Så lilla utforskande tillvaron är intensiv, ny och omvälvande. Desto större blir då behovet av vila - även och inte minst mentalt. Och eftersom små barn inte kan ta sig någon mental vila att tala om - möjligen i ensamleken - är det extremt viktigt att sömnen sitter som den ska. Vilket man måste utgå ifrån som en komplett Självklarhet"

:arrow: Mot bakgrund av detta har vi vägt våra önskemål mot Leias behov och funnit att det är dumt att ändra något just nu. Det blir kanske justering framöver och då lyfter jag i så fall upp tråden igen :wink: Just nu måste Leia få chans att vila i sitt nuvarande schema och särskilt med tanke på att det händer så mycket i hennes lilla kropp just nu.

Kram från Nancy
kokos

Inlägg av kokos »

Jag skulle inte ta bort 12-timmarsnatten. Den tror jag att hon behöver. Allt går att ändra med rätt attityd men jag skulle inte göra det i det här läget.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack kokos :D
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej

Vill bara berätta att vi alltid har haft natt 20-07, just för att den som jobbar ska få mer tid. Sen har killarna sovit resten på dagen, 2 timmars lunchsömn samt ända till de blev 2 år en timme 17-18 så att de skulle orka kvällen. Det är viktigt med lång sammanhängande sömn på natten, men det behöver inte vara exakt 12 timmar.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack hjhelena :D

Bra att veta ifall det blir aktuellt med justering framöver :D
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"