Borsta Tänderna
Borsta Tänderna
Hej, jag har en fråga. Jag klarar helt eneklt inte att borsta tänderna på min son. Han skriker så fort jag tar fram borsten jag kan inte ens lyfta upp honom. Hur ska jag göra, det går ju inte bara att strunta i det. Om man t ex inte äter upp maten så kan man ju ta bort den och låta honom va hungrig, men att strunta i borstningen gör ju inte honom ledsen. Jag har hört att man ska ta till humor att t ex börja borsta knäna, armarna osv. Men det är ju svårt när han sprattlar ur mitt grepp när jag tar upp honom. Jag har även ett annat liknande exempel som jag undrar hur jag ska göra då. Han älskar att sitta och "köra" bilen, vilket jag låter honom göra då och då. Problemet är dock att han gärna sitter mkt länge, och just denna dag hade jag en tid att passa så jag fick ta honom från ratten för att sätta ner honom i bilbarnstolen. Detta gick dock inte, han sprattlade och skrek och det var helt enkelt omöjligt att få honom i stolen. Han satte sig till slut när mamma kom lite senare, men det kändes jobbigt att inte jag klarade av det.
Dan (Walters pappa)
Dan (Walters pappa)
Mamma till goa lilla walter som ?r f?dd Juli 04
Hej
Varför måste du borta tänderna på din son, klarar han inte det själv??
Mina erfarenheter är att låta det vara roligt så länge som möjligt, tidsnog borstas tänderna mer och mer noggrant.
Så här såg det ut hos oss igår kväll:
Storasyster och lillasyster går tillbadrummet, tar sina tandborstar, sätter själv på tandkräm (ibland hjälper jag dem) lillasyster som är precis lika gammal som Walter borstar själv sina tänder och storasyster som snart är 4 år, hon vill ikväll att jag ska borsta dem, vatten, liter gurgling, FÄRDIG
Hur ser lillaysters tänder ut om man nu skulle göra en grundlig undersökning
Förmodligen inte så bra, men JAG tycker att det är viktigare att det blir en naturlig och trevlig stund än en oändlig och tråkig kamp som ni verkar ha hamnat i.
Kan erkäna att det faktiskt är lättare med 2, lillasyster ser mycket hur storasyster gör, så kanske kan du borta tänderna samtidigt och W hjälpa DIG med tandkrämen (social delaktighet)
//N
Varför måste du borta tänderna på din son, klarar han inte det själv??
Mina erfarenheter är att låta det vara roligt så länge som möjligt, tidsnog borstas tänderna mer och mer noggrant.
Så här såg det ut hos oss igår kväll:
Storasyster och lillasyster går tillbadrummet, tar sina tandborstar, sätter själv på tandkräm (ibland hjälper jag dem) lillasyster som är precis lika gammal som Walter borstar själv sina tänder och storasyster som snart är 4 år, hon vill ikväll att jag ska borsta dem, vatten, liter gurgling, FÄRDIG
Hur ser lillaysters tänder ut om man nu skulle göra en grundlig undersökning
Kan erkäna att det faktiskt är lättare med 2, lillasyster ser mycket hur storasyster gör, så kanske kan du borta tänderna samtidigt och W hjälpa DIG med tandkrämen (social delaktighet)
//N
Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Anledningen att jag vill borsta tänderna är att jag inte vill att han ska ha karies vid 3 års ålder. Han har redan börjat få gula tänder. Visst han "borstar" själv men det blir mest äta av tandlkrämen. Självklart är det inte bra att tandborstningen har blivit ett tvång, men för mig är det ngt viktigt som bör genomföras i alla fall på kvällarna. Jag har svårt att tro att alla två åringar kan borsta tänderna helt själva med lyckat resultat.
Mamma till goa lilla walter som ?r f?dd Juli 04
Hej
Jag gör så, att småtjejerna (1 1/2 och 3) först får borsta själva, sen borstar jag på dem. Med treåringen är det inga problem, men lillan är ENVIS
Jag sätter henne helt enkelt i knät, och borstar. Sur blir hon, men numer vet hon att det inte går att smita... Ett av mina barn fick hål som fyraåring, och jag tar hellre kampen hemma, än att hon ska behöva borra, för det var INTE kul
Trots allt är vi föräldrar starkare än våra barn, och vissa saker måste göras, och då är det bästa att göra det utan en massa krusiduller, tycker jag
Lycka till
/Mia
Jag gör så, att småtjejerna (1 1/2 och 3) först får borsta själva, sen borstar jag på dem. Med treåringen är det inga problem, men lillan är ENVIS
Jag sätter henne helt enkelt i knät, och borstar. Sur blir hon, men numer vet hon att det inte går att smita... Ett av mina barn fick hål som fyraåring, och jag tar hellre kampen hemma, än att hon ska behöva borra, för det var INTE kul
Trots allt är vi föräldrar starkare än våra barn, och vissa saker måste göras, och då är det bästa att göra det utan en massa krusiduller, tycker jag
Lycka till
/Mia
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Här är en citering av vad du Anna skrev för 1 vecka sedan.
Det är en ganska rejäl tandborstningshysteri som har brett ut sig de senaste fem-sex åren. Tänder ska borstas i princip redan innan de finns. På min tid var det enklare. Lilla ungen fick leka i badet med tandborsten med lite tandkräm på, suga och avsmaka. Så introducerade man det hela. När garnityret började bli omfattande hjälptes man åt att borsta lite, mest som på kul, som en lek, och barnet fick "borsta" ens egna tänder som social delaktighet. Men inte förrän de riktiga tänderna började komma, de som skulle räcka för livet, ansågs det viktigt att verkligen hålla dem rena för att undvika karies. Och då var också barnet stort nog att begripa den saken och lära sig borsta effektivt, skölja med fluor etc.
//N
Det är en ganska rejäl tandborstningshysteri som har brett ut sig de senaste fem-sex åren. Tänder ska borstas i princip redan innan de finns. På min tid var det enklare. Lilla ungen fick leka i badet med tandborsten med lite tandkräm på, suga och avsmaka. Så introducerade man det hela. När garnityret började bli omfattande hjälptes man åt att borsta lite, mest som på kul, som en lek, och barnet fick "borsta" ens egna tänder som social delaktighet. Men inte förrän de riktiga tänderna började komma, de som skulle räcka för livet, ansågs det viktigt att verkligen hålla dem rena för att undvika karies. Och då var också barnet stort nog att begripa den saken och lära sig borsta effektivt, skölja med fluor etc.
//N
Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Jag blir lite förvånad över Annas svar... Visst man ska ju inte bli hysterisk ifall man inte får till tandborstningen riktigt, men jag tycker inte man bara ska släppa den och att barnen får dras med dåliga tänder i 5-6 år.
Jag har jätteproblem med min son, jag försöker skoja och busa lite , men han biter och kniper och fäktas och tycker det är sååå jobbigt. Han är 2,5 år och har fått lite kläm på hur man borstar nere på ena sidan. Sedan när det är min tur så är det kört.
Jag har jätteproblem med min son, jag försöker skoja och busa lite , men han biter och kniper och fäktas och tycker det är sååå jobbigt. Han är 2,5 år och har fått lite kläm på hur man borstar nere på ena sidan. Sedan när det är min tur så är det kört.
Hej Skruttan och välkommen hit
Jag vidhåller att ibland får man helt enkelt göra en (nödvändig!) pina kort
Istället för att, som jag gjorde tidigare med lillan, låta henne börja, så börjar jag/pappa med tandborstningen. hon sitter i knät, huvudet lutat bakåt mot min axel,och jag borstar. Oftast MED protester, men hon vet att det måste göras! SEN får hon borsta, plaska och skölja själv! Då har hon liksom det "roliga" kvar!
Som sagt, du är ju trots allt starkare...
Mia
Jag vidhåller att ibland får man helt enkelt göra en (nödvändig!) pina kort
Istället för att, som jag gjorde tidigare med lillan, låta henne börja, så börjar jag/pappa med tandborstningen. hon sitter i knät, huvudet lutat bakåt mot min axel,och jag borstar. Oftast MED protester, men hon vet att det måste göras! SEN får hon borsta, plaska och skölja själv! Då har hon liksom det "roliga" kvar!
Som sagt, du är ju trots allt starkare...
Mia
Vi har en tandborste var. Han borstar med sin tandborste och sen får jag borsta en stund med den jag håller i. Vi har haft perioder då han har varit GALEN men vi har sett till att åtminstone borsta en liten liten stund. Och oavsett hur det har gått så har vi uppmuntrat efteråt: ÅH vad tänderna blev fina och glada! Och så har vi en tandborstsång som jag sjunger under tandborstningen. Ska spela in den på skiva, tror jag
Summan av det hela är att tandborstning för oss är som blöjbyten: nåt man bara GÖR. Ibland blir det protester men de väljer jag att ignorera - en vecka senare går det bra igen.
Summan av det hela är att tandborstning för oss är som blöjbyten: nåt man bara GÖR. Ibland blir det protester men de väljer jag att ignorera - en vecka senare går det bra igen.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
-
eliselinda
Hej Dan!
Vi hade problem med tandborstningen också förut. Men nu funkar det väldigt bra. Vi gjorde så här:
Borstar efter frukost och efter kvällsvälling, inga undantag. På morgonen borstar alla tänderna samtidigt. Minstingen också, fast han bara har 2 tänder. (Det gjorde väldigt mycket, att se att ingen slipper undan liksom) Grabben borstar sina tänder själv först. Mycket beröm. Sen tar mamma/pappa över. Vi visar med grimaser hur han måste forma munnen för att vi ska komma åt överallt. Och jag vet inte vilket som gjort vad, men det funkar smärtfritt nuförtiden. Sen har vi också talat om, vid små protester, att man måste borsta tänderna om man ska kunna äta russin, torkad frukt och annat som han tycker om.
Sen så kan jag väl tro att ,det för våran del, även beror på att allting annat funkar bättre här hemma också nu, sen barnaboken tagit sin plats i hemmet. Förut var det nog en grej bland alla andra att "testa" för våran son. Nu när han vet vad som gäller så kanske även det här med tandborstningen blivit självklart för honom.
Linda
Vi hade problem med tandborstningen också förut. Men nu funkar det väldigt bra. Vi gjorde så här:
Borstar efter frukost och efter kvällsvälling, inga undantag. På morgonen borstar alla tänderna samtidigt. Minstingen också, fast han bara har 2 tänder. (Det gjorde väldigt mycket, att se att ingen slipper undan liksom) Grabben borstar sina tänder själv först. Mycket beröm. Sen tar mamma/pappa över. Vi visar med grimaser hur han måste forma munnen för att vi ska komma åt överallt. Och jag vet inte vilket som gjort vad, men det funkar smärtfritt nuförtiden. Sen har vi också talat om, vid små protester, att man måste borsta tänderna om man ska kunna äta russin, torkad frukt och annat som han tycker om.
Sen så kan jag väl tro att ,det för våran del, även beror på att allting annat funkar bättre här hemma också nu, sen barnaboken tagit sin plats i hemmet. Förut var det nog en grej bland alla andra att "testa" för våran son. Nu när han vet vad som gäller så kanske även det här med tandborstningen blivit självklart för honom.
Linda
Mamma till två helt magiska söner
2004-07 Kurad
2006-03 Kurad
2004-07 Kurad
2006-03 Kurad
-
eliselinda
Glömde skriva en viktig del i våran strategi när det var som värst. Nämligen den att jag först fick honom lugn och sen sa jag att han inte behövde vara orolig. Att jag skulle borsta såååå försiktigt. Och sen när jag borstade så borstade jag såååååå löst (så det nästan inte räknas som tandborstning). Sen ökade jag på lite i taget, sakta men säkert. Det funkade på honom iallafall.
Mamma till två helt magiska söner
2004-07 Kurad
2006-03 Kurad
2004-07 Kurad
2006-03 Kurad
Vi har en tandbortsningssång (:oops:) som vi använt från början och hur hurtigt
det än kan låta funkar det på samma sätt som ramsan - betingad reflex! Hur motsträvig han än är så tjusar han fram tänderna när sången kommer igång. Och nu i den skojfriska (och trotsiga) åldern han nått blir det hur kul som helst när man byter ut orden i sången. När tandborsten blir skurborsten, hårborsten eller sopborsten som borstar tänderna rena skrattar han så han kiknar. Men det är som MiaR säger också, mycket ATTITYD AV SJÄLVKLARHET. Tänderna SKA borstas, först borstar jag och SEN får Anton borsta. God tandkräm (Sensodyn i vårt fall) gör upplevelsen riktigt angenäm också för den lille fisen - "Ummmm GOOOOOOD!"
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06