Tvångsmatning!
Tvångsmatning!
Det känns som om vi tyvärr fortsätter att tvångsmata vår son eftersom han skriker & vägrar skedarna med mat eller spottar ur flaskan & kväljer sig.Vi har även provat att gå därifrån och roa för att återkomma till stolen & han vägrar sättas i den.
Men det kanske som allt annat blir bättre ju längre kuren pågår. Vi har ju bara precis börjat. Andra natten blir det i natt & han har sovit gott varenda stund idag.
Men det kanske som allt annat blir bättre ju längre kuren pågår. Vi har ju bara precis börjat. Andra natten blir det i natt & han har sovit gott varenda stund idag.
Son f?dd 040806 SHN-kuren startad 17/1-05 & funkar kanon fortfarande!
D?ttrar f?dda 940818 & 970611 & 060220 (Ej kurade)
Bilder p? de sm? liven
Finns det ingen som kan tipsa om hur göra för att få sonen att tycka det är roligt att äta och få mat istället för att behöva gnöla hela tiden och vägra öppna munnen utom vid de tillfällena under måltiden som han skriker. Annars följer vi ju kuren & har gjort i två nätter hittills. Men vi har ännu inte sett någon bättring under dagen.
Bilder p? de sm? liven
Hej
Känns som jag har för lite bakgrund till matproblemet för att kunna ge ett bra svar, men ska försöka.
Vi behöver lära dem äta, precis som sova, och någonstans verkar det ha låst sig. Han ställer "frågor" om detta verkligen är OK.
Gällande matandet vid matstolen så hade jag nog personligen bytt miljö för några dagar (en liten kur i kuren) för att bryta det dåliga mönstret och börja om från början. Ex. satt honom på diskbänken och matat, på bordet eller i knät. Med självklar attityd och positiv anda. Tänk på att med överkoncentration så kan ingen äta.
Någon skrev för länge sedan att en läkare sagt att "äta ska vara lika självklart som att andas". Tänk själv om någon satt framför dig och sade andas nu, nej andas lite fortare etc.
Gällande vällingen - har han ätit den innan? Läs i Annas intruktioner om ömma järngreppet. Det var så jag lärde vår lilla att det är självklart att äta välling.
Ändra tankemönster - han gnölar inte för att han tycker det är roligt, han gnölar för han vet inget annat. Och det är det ni lär honom.
Men hur går det med kuren då?
Susanne
Känns som jag har för lite bakgrund till matproblemet för att kunna ge ett bra svar, men ska försöka.
Vi behöver lära dem äta, precis som sova, och någonstans verkar det ha låst sig. Han ställer "frågor" om detta verkligen är OK.
Gällande matandet vid matstolen så hade jag nog personligen bytt miljö för några dagar (en liten kur i kuren) för att bryta det dåliga mönstret och börja om från början. Ex. satt honom på diskbänken och matat, på bordet eller i knät. Med självklar attityd och positiv anda. Tänk på att med överkoncentration så kan ingen äta.
Någon skrev för länge sedan att en läkare sagt att "äta ska vara lika självklart som att andas". Tänk själv om någon satt framför dig och sade andas nu, nej andas lite fortare etc.
Gällande vällingen - har han ätit den innan? Läs i Annas intruktioner om ömma järngreppet. Det var så jag lärde vår lilla att det är självklart att äta välling.
Ändra tankemönster - han gnölar inte för att han tycker det är roligt, han gnölar för han vet inget annat. Och det är det ni lär honom.
Men hur går det med kuren då?
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Pappa kämpar på med kuren för mamma har drabbats av depression så hon har varken ork,lust eller tålamod kvar med sonen efter så lång tid av skrik, gnöl & onöjdhet samt oro & lite sömn. Har väl blivit en viss bättring men inte alls så som vu hade hoppats på två nätter & två dagar hittills. Särskilt inte eftersom han fortfarande är så vilsen vid matningen & sabbar det lilla hopp som man ändå har fått upp när han sovit som han ska.
Vi får väl se & kura honom vid matning finns det väl förstås inget riktigt bra bot mot eller?!
Vi får väl se & kura honom vid matning finns det väl förstås inget riktigt bra bot mot eller?!
Bilder p? de sm? liven
-
Gäst
Han får gröt, burkmat & välling sedan han var 4 månader på inrådan från barnavdelningen på NÄL. De trodde att han behövde/krävdeeller gillade fast mat mer än bröstmjölk och eftersom han kräktes en del och hade skrikit så mycket sedan födseln och varit svår att amma så slutade jag med det och gorde som de sa. Han har ju iofs slutat att kräkas så mycket men han ogillar ju fortfarande att äta över huvud taget. Det är ju det största problemet som tyvärr kvarstår och jag hoppades att kuren även skulle göra det lättare med matning och nöjdhet på dagen mellan målen, men det verkar inte så än iallafall.Nu ikväll kl17.30 så gav vi honom vällig för att slippa bråka med honom & det gick bra! Han åt 250 ml Det är värre sedan när han ska ha nattslurken kl.19.30. Han fick bara i sig 30 ml då och vi hade kämpat länge och väl. Somnade därefter gott! Får hoppas att denna natten går bättre för pappa som är så tapper & kör alla nätter!
Puss & Kram till honom!
Puss & Kram till honom!
Bilder p? de sm? liven
Har maste jag halla med Mammut! Raknar jag ratt att din bebis bara ar 4 manader?? Da behover han ju verkligen inte ata vanlig mat om han inte vill!!
Mat kan ges har och dar som en rolig grej, men att tvangsmata en sa liten en ar helt fel, det ar likasa att tro att han ska ata som en aldre bebis overhuvudtaget. Amma eller ersattning ar fullgod naring (enda naring - det andra ar bara kul tillskott for att lara sig) och ar fullgod naring laaaange till. Han kanske helt enkelt inte klarar att smalta den mat som erbjuds - bebisar har inte alla enzymer som aldre barn och vuxna har och kan darfor inte tillgodogora sig naringen annu. Bebisar har mest enzymen laktas for att smalta laktos - mjolk. Det kan ta upp till dom ar ett ar gamla som alla enzymer finns i nagorlunda ordentlig mangd.
Sa lat sonen fa ata det han vill nar han vill. Lat det ta den tid det tar. Lita pa barnet. Annars kan det har bli en mycket storre grej an det behover vara.
Sa lat sonen fa ata det han vill nar han vill. Lat det ta den tid det tar. Lita pa barnet. Annars kan det har bli en mycket storre grej an det behover vara.
bor i USA
liten skrutta juni 2003
liten skrutta juni 2003
-
Gäst
-
Willes mamma
Jag håller med ovanstående.
Glöm maten, det verkar ju som om han kanske inte är mogen för "fast föda" än, han protesterar ju och han är ju ändå bara 4 månader.
Ersättning är fullvärdig mat för den lille... (finns det välling för så små?)
Glöm maten, det verkar ju som om han kanske inte är mogen för "fast föda" än, han protesterar ju och han är ju ändå bara 4 månader.
Ersättning är fullvärdig mat för den lille... (finns det välling för så små?)
Förstagångsmamma när jag var 42
Wille kom till oss den 22 juni 2004... och han har skrattat sen dess
Wille kom till oss den 22 juni 2004... och han har skrattat sen dess
Ja absolut...4 månader, fick för mig att han var närmare 6. Mat ska aldrig tvingas.
Vet att Anna på förra forumet (du kanske kommer ihåg hela biten Maria
) rekommenderade en mamma att backa bandet och börja om från början
Helt enkelt behandla bebisen som mycket yngre än vad den är och då det är troligt att det är överlevnadsångest som aldrig har lindrats och bebisen aldrig förstått den kopplingen.
Lycka till i natt, vi tänker på er.
Susanne
Vet att Anna på förra forumet (du kanske kommer ihåg hela biten Maria
Helt enkelt behandla bebisen som mycket yngre än vad den är och då det är troligt att det är överlevnadsångest som aldrig har lindrats och bebisen aldrig förstått den kopplingen.
Lycka till i natt, vi tänker på er.
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
-
Gäst
Han är den 6 februari 6 månader & inget annat! Ska vi återgå till välling alla mål om dagen för att göra situationen bättre? Eller ska vi ge något mål på dagen gröt eller burkmat tills han inte vill ha mer & då komplettera med välling vilket gör att vi kommer över tvångsmatningen? Känns ju annars som om han inte får i sig tillräckligt & därför är onöjd & gnölar mellan måltidern & sovtiderna.
Bilder p? de sm? liven
-
Gäst
Så sant som det är sagt! Tvångsmatning är inget roligt ord & det är mindre roligt att utföra det! Läkare har dock sagt oss att vi måste se till att få i honom mat & han är nog bara så hungrig & ivrig så mata ni på!!! Så fel vi har gjort & det ända sedan han skrek vid bröstet från dess han var nyfödd. Gissa om det är en ond cirkel & att det känns som om det har varit det värsta med dygnet för oss & vår son. Han har kanske tom själv fasat inför nästa matning & därför aldrig kommit till ro & kunnat sova! Vi har oxå varit lättade när matningen är över & fasat för när han ska ha mat nästa gång. Det gör vi som ni kanske förstår fortfarande & därför har vi gjort denna förfrågan. Tackar för tipsen & men vill gärna ha mer råd!
Bilder p? de sm? liven
-
Gäst