Mat och sov strul

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
minna

Mat och sov strul

Inlägg av minna »

Hej!

Föt drygt tre veckor sedan fick jag mitt tredje barn vilket känns helt fantastiskt på många sätt men också omvälvande. Stora syskonen (6 och 4 är otroligt stolta och vill helst gosa hela tiden). Vår lilla son mådde dess värre mycket dåligt när han föddes. Han har redan behövt opereras en gång vilket gör att han inte kan sova på mage eftersom han har ett sår på magen. Jag undrar därför om det går det att buffa på något sätt ändå eller är det bara vagna som gäller då?

Vi har också ett stort problem med maten och sömnen. Jag kämpar hårt för att införa standardmodellen men lyckas inte riktigt. Han suger bra men väldigt kort. Sedan blir han jättefrustrerad om han måste ligga kvar vid bröstet. Tar man upp honom så är han nöjd och glad ca. 1 timme sedan är han hungrig igen och så vidare. Detta medför att han inte heller sover lugt utan max 1/2 till en timme åt gången förutom på natten då han sover bra. Jag har mycket mjölk och det verkar som att han blir mätt snabt men han hinner aldrig få i sig den feta mjölken eftersom an suger så kort tid. Borde jag pumpa ur innan han äter då att han kommer direkt på den feta mjölken?

Eftersom vi har haft det så tuft de första veckorna med lång tid på sjukhus, vi fick precis komma hem så käns det extra tungt att inte få mat och sömn riktigt att fungera. Han fick länge mat i sond och hade därför också svårt att lära sig att suga själv.

Jag vore mycket tacksam för ett råd på vägen mot ett förhoppningsvis lugnare familjeliv hemma.

Många kramar från en mycket stolt nybliven trebarnsmor.
Mamma till Alva och Moe samt lilla otto
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej och grattis till lille pojken!
Det måste verkligen vara jättetufft att se sin lilleman ha så tuffa första veckor! Jag hoppas att han snart blir återställd, och att ni kan finna ett lugn.

Här finns gott om hjälp att få! Jag börjar lite lätt, kan inte skriva så långt just nu men börjar i alla fall.

Det verkar som om du har läst på om standardmodellen, bra bra! Du kanske har kört den på de första barnen? Det är väl också så, att om han nu bara är 3 veckor så är ni ännu i startgroparna, och allt "får" vara lite löst i kanterna. Läs om den egentliga födelsen i Barnaboken, eller sök här på forumet.

Jag undrar lite över hur ni gör med matningarna, ger du honom från ett bröst, och tar sen upp honom när han inte vill ha mer? Försöker du lägga till igen efter rap och en liten paus? Vad händer om du efter första matningen tar paus för blöjbytet och umgänget som standardmodellen beskriver, kan han ta lite mer då tror du eller vill han inte ha?

Angående din fråga om du ska pumpa ur lite innan för att komma fram till den feta mjölken tror jag att svaret är nej, men det tycker jag du ska ta upp med en amningsmottagning eller barnmorska. Han behöver både den tunnare och den fetare mjölken, de blir tillsammans en komplett måltid. Sen är det så, att vissa barn inte behöver suga i evigheter för att få ut den feta mjölken, det kan vara så att han hinner slurpa i sig den om han suger bra, vilket du skriver att han gör. 5-10 minuter kan räcka. Om han efter pausen inte vill ta bröstet igen, kanske du ska överväga att ge honom urpumpat i flaska? Det är knockoutslurken, allt inom timmen, han behöver för att sova så gott.

Hur gör du när det är dags att sova dagslurar? Vagnar du och hjälper honom att komma i ro? Gå ut och gå (eller skicka ut pappan :wink: så du får vila lite), eller vagna med fast hand så att han somnar, och om igen om han vaknar till efter en halvtimme.

Jag måste sluta nu, men vi hörs igen. Det här ska ordna sig!!

Hej från Åsa
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :D Och GRATTIS till lilla underverket :lol: :lol:

:D Tack, Åsa B :wink: :D Läs och lär, minna :lol:

Vill bara korrigera på en punkt: mat inom timmen per mål räcker nog inte för den här väldigt lille unge mannen, utan man får sikta på 1,5 (följt av 2,5 tim sömn) åtminstone en vecka till.

Du gör väldigt långt uppehåll i matningen och det tycker jag inte ska behövas. Låt honom pausa, men pröva att lägga till igen efter 20 minuter. Se om inte det räcker för att han ska ha samlat på sig nya krafter och lite lämplig matlust :!: Håll koll på tiden - den där tjugominutaren är magisk för både det ena och det andra.

Och ett tillägg: lägg honom på sidan. Dra fram lilla undre armen och staga honom med hoprullad filt i ryggen, så han inte tippar över på rygg. På sida kan du buffa honom, om det skulle behövas. Vagna också förstås.

Läs gärna Marie och Samuel - en mailkorrespondens (finns både här på "SHN-kuren - så kan det gå till" och i Barnaboken / 2004 under "Bekymmer? Sömn"). Marie satt i Förenade Arabemiraten någonstans och hade ingen vagn :!: Samuel var visserligen något äldre, men hon började verkligen från scratch med Standardmodellen och hade barnet på sida.

Så allting går. (Utom trähästar och nyfödda barn.) Om bara lilla magen är mätt och överlevnadsångesten kontinuerligt och förebyggande stillad, går resten som en liten dans :wink: :lol:

Undervisa barnen, så får du goda hjälpare :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
minna

Inlägg av minna »

Hej igen...
...och tack både Anna och Åsa för att ni tagit er tid och svara mig så snabt. Inte minst din possitiva och självklara attityd Åsa känndes trösterik.
Otte är faktiskt mitt första barn som jag använder standardmodellen på. När Alva var liten hade jag aldrig hört talas om Anna Wahlgren. Det var först när Moe inte sov om nätterna som vi fick upp ögonen och med mycket lyckat resultat genomförde sova hela nattenkuren. Det är väl därför det går lite haltande med standardmodellen så här i början.

Otto verkar som väl är vara en stark och levnadsglad liten herre och det gör att vi inte känner oss så värst oroliga för honom trots att han har haft det lite svårt i början av sitt liv med både en trasig lunga och bråck. Men det är så fanstastiskt skönt att vara hemma igen, inte minst för att hela familjen kan vara samlad.

Idag har det faktiskt gått lite bättre. Han vill fortfarande bara suga en liten stund innan han blir tvärarg men nu försöker jag göra små pauser och försöka igen efter 20 minuter och då har han lite mer ro att äta. Jag försöker också att hålla mig till att amma från ett bröst under hela vakenperioden för att sedan byta till det andra nästa gång. På så sätt får han kanske i sig mer av den feta mjölken (fast jag har ju onekligen lite slagsida). Jag tror också att jag börjar förstå att sambandet mellan mat och sömn går åt båda hållen. Idag har vi vagnat och vagnat så att han verkligen sover sina två till två och en halv timme i sträck och då äter han också lite bättre.
Är det ok att han somnar medans man vagnar? Jag är så inkörd på sova helanatten kuren för 6 månaders sedan vi genomförde den med Moe men med den här lilla skrutten så somnar han ju om så fort man börjar röra på vagnen.

Tipset med att sova på sidan verkar fungera bra.

Nu känns det som om vi är lite mer på rätt spår, det är väl inte minst att jag känner mig lite lugnare som Otto känner av.

Och tänk, jag hade nästan glömt hur fantastiskt mysigt det är att ha en liten spädis.

Varma kramar från en trött men lycklig trebarnsmor.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det gör verkligen ingenting om du skulle råka vagna honom till sömns. Se bara upp så du inte fortsätter med det av ren slentrian :!: Lägg tillrätta, tryck till lite fint, och se om det inte räcker med bara ett par tre "skak" i barnvagnshandtaget. Ge honom chansen att själv komma i ro :!: Varje gång.
Avvakta lite, ha inte för bråttom. (Eller bråttom alls.) Sedan kan du vagna när du bedömer det som att han börjar bli ledsen och/eller förvirrad på allvar.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Kul att höra att det går lite bättre redan! Det här kommer ju ordna sig galant känner jag. Jättebra att ni vagnar så att han sover lite längre, med den hjälpen kommer han få lättare att ställa in sig.

Jag tänker på det du skriver om att lägga till på samma bröst under hela 1,5 timmens amning, paus, amning, blöja, amning. Standardmodellen beskriver de två första gångerna på ena bröstet, och sista tilläggningen på andra bröstet. Som jag förstår, föreslås detta för att det just ska komma en skjuts från det mer innehållsrika bröstet som knockoutslurk före läggningen. Tror du inte att han fått i sig fet mjölk de första gångerna? Hur länge ammar han det första snuttarna?
Varje gång du lägger till stimulerar du mjölkproduktionen, så om det blir många småsnuttar på samma bröst blir det en väldig fart på det bröstet. Några tankar bara.

Ha det gott!
Åsa
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vilka underbara namn förresten!
Otte, Moe och Alva... Alva ville jag att min son skulle heta om han varit flicka!
Åsa
minna

Inlägg av minna »

Hej igen...
Ja, du har rätt i det Åsa, det blir en väldig slagsida mellan brösten. Nu när han lugnat sig lite och äter lite längre perioder så börjar det också fungera lite bättre med att amma från båda brösten.

Tusen tack för ert fina stöd. Även om det inte flyter på helt ännu så känner jag att vi börjar komma in på rätt spår. Han närmar sig snart sin enmånadsdag så jag börjar ladda så smått för att stå över det första nattmålet. Det kommer säkert att gå fint. :D

Varma kramar fån Minna
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"