Hej alla!!
Min äldsta pojke har precis fyllt 3 år och vi har hamnat i en ond cirkel gällande sömnen. Han har alltid varit väldigt trött på dagen och i stort behov av sin middagssömn. Nu har han börjat sova otroligt dåligt!!
Vi har kortat ner dagssömnen till 45 min för att han ska somna på kvällen men den stackarn ligger ändå vaken till 22 varenda kväll. Vi har morgon kl 07 så det blir ju bara 9 timmars sömn. Sen är han jättetrött på dagen, och när vi väcker honom efter 45 min är han inte på bra humör... Arg och ledsen och övertrött hela eftermiddagen men ändå ligger han oftast vaken mellan 20-22 och kastar sig runt i sängen och pratar och sjunger...
Någon som känner igen sig eller har nnått tips??!
dagsömn-nattsömn för 3-åring
dagsömn-nattsömn för 3-åring
KARIN mamma till Noa -0308 + Hugo -0511
När på dagen sover han?
Jag har märkt under sommaren, när vi inte var jättenoga med vilken tid Vera sov på dagen, att ju senare hon sov desto svårare hade hon attkommatill ro på kvällen.
Hon har också varit en tröttis och älskar att sova på dagen, men vi har liksom ni kortat dagssömnen till 45 minuter. Den ligger nu kl 13 ungefär och då kan hon sova på kvällen, som är kl 19.
Skulle vi däremot passera 19 och lägga henne runt 19.30 så har hon återigen svårt att komma till ro. Då är hon övertrött.
Så satsa i första hand på 12 timmar natt och en kort vila på dagen, så tidigt det går.
/LO
Jag har märkt under sommaren, när vi inte var jättenoga med vilken tid Vera sov på dagen, att ju senare hon sov desto svårare hade hon attkommatill ro på kvällen.
Hon har också varit en tröttis och älskar att sova på dagen, men vi har liksom ni kortat dagssömnen till 45 minuter. Den ligger nu kl 13 ungefär och då kan hon sova på kvällen, som är kl 19.
Skulle vi däremot passera 19 och lägga henne runt 19.30 så har hon återigen svårt att komma till ro. Då är hon övertrött.
Så satsa i första hand på 12 timmar natt och en kort vila på dagen, så tidigt det går.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Vi ändrade över sommaren för att vi märkte att hon inte kom till ro på kvällen.
Vi får se till hösten om vi märker att hon kanske behöver mer sömn när det är mörkare. Jag är definitivt sådan och vi är ju släkt
/LO
Vi får se till hösten om vi märker att hon kanske behöver mer sömn när det är mörkare. Jag är definitivt sådan och vi är ju släkt
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum